Ceny reklam w rozgłośniach regionalnych Audytorium 17  |  Wyniki słuchalności w okresie wrzesień-listopad  |  Google i Allegro wymarzonymi pracodawcami na rynku mediów i reklamy  |  Omnicom Group przejmuje  |  Widownia drugiego sezonu serialu "Teściowie" w Polsacie  |  Zestawienie kanałów serialowo-filmowych  |  Komentator Formuły 1 wraca do Eleven Sports  |  Serial dokumentalny o partnerkach znanych sportowców w Canal+  |  Usługa Viaplay w Prime Video  |  Altavia Kamikaze + K2 zatrudniła trzy osoby  |  Dentsu przewiduje  |  Luxury Care & More będzie promować  |  Alisyn Camerota pożegnała się z CNN  |  "Dziewczyna z igłą" i kręcony w Polsce "Prawdziwy ból" nominowane do Złotych Globów  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Już dzisiaj gala Grand Press 2024, na której poznamy Dziennikarza Roku. Transmisja o godz. 20.30 na antenie TVN 24 oraz na facebookowym profilu Fundacji Grand Press. Szczegóły: kliknij tutaj  | 

Ceny reklam w rozgłośniach regionalnych Audytorium 17  |  Wyniki słuchalności w okresie wrzesień-listopad  |  Google i Allegro wymarzonymi pracodawcami na rynku mediów i reklamy  |  Omnicom Group przejmuje  |  Widownia drugiego sezonu serialu "Teściowie" w Polsacie  |  Zestawienie kanałów serialowo-filmowych  |  Komentator Formuły 1 wraca do Eleven Sports  |  Serial dokumentalny o partnerkach znanych sportowców w Canal+  |  Usługa Viaplay w Prime Video  |  Altavia Kamikaze + K2 zatrudniła trzy osoby  |  Dentsu przewiduje  |  Luxury Care & More będzie promować  |  Alisyn Camerota pożegnała się z CNN  |  "Dziewczyna z igłą" i kręcony w Polsce "Prawdziwy ból" nominowane do Złotych Globów  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Już dzisiaj gala Grand Press 2024, na której poznamy Dziennikarza Roku. Transmisja o godz. 20.30 na antenie TVN 24 oraz na facebookowym profilu Fundacji Grand Press. Szczegóły: kliknij tutaj  | 

Ceny reklam w rozgłośniach regionalnych Audytorium 17  |  Wyniki słuchalności w okresie wrzesień-listopad  |  Google i Allegro wymarzonymi pracodawcami na rynku mediów i reklamy  |  Omnicom Group przejmuje  |  Widownia drugiego sezonu serialu "Teściowie" w Polsacie  |  Zestawienie kanałów serialowo-filmowych  |  Komentator Formuły 1 wraca do Eleven Sports  |  Serial dokumentalny o partnerkach znanych sportowców w Canal+  |  Usługa Viaplay w Prime Video  |  Altavia Kamikaze + K2 zatrudniła trzy osoby  |  Dentsu przewiduje  |  Luxury Care & More będzie promować  |  Alisyn Camerota pożegnała się z CNN  |  "Dziewczyna z igłą" i kręcony w Polsce "Prawdziwy ból" nominowane do Złotych Globów  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Już dzisiaj gala Grand Press 2024, na której poznamy Dziennikarza Roku. Transmisja o godz. 20.30 na antenie TVN 24 oraz na facebookowym profilu Fundacji Grand Press. Szczegóły: kliknij tutaj  | 

Temat: internet

Dział: INTERNET

Dodano: Sierpień 31, 2024

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Strony rządowe i samorządowe w domenie Gov.pl bez Google Analytics

Ministerstwo Cyfryzacji podjęło decyzję o rezygnacji z Google Analytics i zastąpieniu go innym narzędziem, które nie dostarczałoby danych podmiotom zewnętrznym (fot. materiały prasowe)

Ministerstwo Cyfryzacji zdecydowało, że na stronach rządowych i samorządowych w domenie Gov.pl/samorzad.gov.pl nie powinno osadzać się skryptów Google Analytics. Według Fundacji Panoptykon to dobry krok, jednak potrzebny jest audyt pod tym kątem wszystkich stron administracji publicznej oraz przygotowanie wytycznych dla ich administratorów, aby dane nie trafiały do firm zewnętrznych.

Ministerstwo Cyfryzacji podjęło decyzję o rezygnacji z Google Analytics i zastąpieniu go innym narzędziem analitycznym po tym, gdy w kwietniu Fundacja Panoptykon oraz Fundacja "Internet. Czas działać!" wystąpiły z petycją w tej sprawie. Działacze zwracali uwagę, że na stronach internetowych niektórych polskich instytucji działają skrypty powodujące, iż dane odwiedzających trafiają do zewnętrznych firm, m.in. amerykańskich big techów, takich jak Google.

Decyzja o zmianie narzędzia analitycznego

Ministerstwo Cyfryzacji odpowiedziało na petycję w sierpniu i ogłosiło decyzję o wspomnianej rezygnacji z Google Analytics.

Czytaj też: Serwisy Biełsatu wznowiły działalność. W niepełnej wersji, brak wideo do materiałów

"Większość witryn internetowych wykorzystuje narzędzia analityczne do wyciągania wniosków na temat zachowania użytkowników. Najpopularniejszym z nich jest Google Analytics i z tego narzędzia w pierwszym okresie swojego funkcjonowania również korzystał Portal RP. Przeprowadzone przez Ministerstwo Cyfryzacji konsultacje w tym zakresie potwierdziły, że operator serwisu gov.pl/samorzad.gov.pl nie ma wpływu na przetwarzanie przez Google danych (np. do celów profilowania), stąd podjęto decyzję o zmianie narzędzia analitycznego" – czytamy we fragmencie odpowiedzi ministerstwa zacytowanym przez Fundację Panoptykon.

Według fundacji ministerstwo podjęło dobrą decyzję o wycofaniu Google Analytics ze stron w domenie Gov.pl, jednak dla kompleksowej reformy potrzeba wspomnianego audytu wszystkich serwisów prowadzonych przez administrację publiczną i sporządzenia stosownych wytycznych dotyczących technologii śledzących.

Setki stron administracji publicznej

Ekspertów niepokoi również fakt, iż w odpowiedzi na petycję ministerstwo napisało, że na zastosowanie skryptów śledzących w serwisach rządowych i samorządowych można zawsze złożyć skargę do prezesa UODO i prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Czytaj też: Polskie powiaty chcą utrzymania mediów samorządowych. Opinia ZPP

Wojciech Klicki, prawnik z Fundacji Panoptykon, tłumaczy, dlaczego takie rozwiązanie może być nieskuteczne.

– Problem polega na tym, że stron administracji publicznej – państwowej i samorządowej – są dziesiątki, jeśli nie setki. Można byłoby stworzyć mechanizm, który pozwoliłby w sposób seryjny i masowy wysyłać skargi na różne podmioty administracji do UODO (Urzędu Ochrony Danych Osobowych – red.). Tylko efektem byłoby jedynie zalanie prezesa urzędu skargami, co w krótkofalowym okresie nie doprowadziłoby do systemowej zmiany – ocenia Klicki.

Ministerstwo Cyfryzacji zapowiedziało spotkanie

Prawnik dodaje, że w ocenie Fundacji Panoptykon lepsze jest doprowadzenie do zmiany poprzez wypracowanie przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z UODO i UKE (Urząd Kontroli Elektronicznej) wytycznych dla wszystkich podmiotów administracji publicznej: jakiego rodzaju technologie śledzące mogą być stosowane w serwisach internetowych urzędów i w jakich sytuacjach.

Czytaj też: Naczelny lokalnego portalu uwolniony przez sąd od odpowiedzialności za anonimowe komentarze

– Zaznaczę, że nie dopatrujemy się w działaniach administratorów stron internetowych złych intencji. Raczej chodzi o to, by uzupełnić lukę wynikającą z niewiedzy lub braku refleksji na temat tego, jakiego typu dane są przy różnego rodzaju wtyczkach zbierane – podsumowuje Wojciech Klicki.

W odpowiedzi na petycję organizacji pozarządowych Ministerstwo Cyfryzacji zapowiedziało spotkanie w celu wypracowania wytycznych dotyczących śledzenia na stronach internetowych instytucji.

– To obiecujące, że Ministerstwo Cyfryzacji nie zbagatelizowało naszej petycji i zapowiada spotkanie – dodaje Wojciech Klicki.

Czytaj też: Kim jest Suwart. Dziennikarze WP obrywają, bo ich wydawca nie wyjaśnił do końca afery

(MZD, 31.08.2024)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.