TVP trudno będzie wybrnąć z kryzysu  |  Polskie Radio PiK przeprosiło  |  Oglądalność trasy koncertowej "Lato z radiem i Telewizją Polską"  |  BCAST z Grupy Polsat Plus też chce zarezerwować częstotliwości  |  TVS z kolejną edycją talent show  |  Zmiana związana z dostępnością SkyShowtime  |  Polski dystrybutor filmów Warner Bros.  |  Wyniki spółki produkującej dla Polsat Plus  |  Naziemny ViDoc TV jesienią z autorskim programem  |  Wydawca LoveKrakow.pl  |  Kraft Heinz Polska wybiera  |  Dziewięć podmiotów w przetargu  |  Streetcom pomaga wypromować  |  Agencja 38 Content Communication  |  WhatsApp ma w USA ponad 100 mln aktywnych użytkowników miesięcznie  |  Król Maroka ułaskawił trzech więzionych dziennikarzy  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

TVP trudno będzie wybrnąć z kryzysu  |  Polskie Radio PiK przeprosiło  |  Oglądalność trasy koncertowej "Lato z radiem i Telewizją Polską"  |  BCAST z Grupy Polsat Plus też chce zarezerwować częstotliwości  |  TVS z kolejną edycją talent show  |  Zmiana związana z dostępnością SkyShowtime  |  Polski dystrybutor filmów Warner Bros.  |  Wyniki spółki produkującej dla Polsat Plus  |  Naziemny ViDoc TV jesienią z autorskim programem  |  Wydawca LoveKrakow.pl  |  Kraft Heinz Polska wybiera  |  Dziewięć podmiotów w przetargu  |  Streetcom pomaga wypromować  |  Agencja 38 Content Communication  |  WhatsApp ma w USA ponad 100 mln aktywnych użytkowników miesięcznie  |  Król Maroka ułaskawił trzech więzionych dziennikarzy  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

TVP trudno będzie wybrnąć z kryzysu  |  Polskie Radio PiK przeprosiło  |  Oglądalność trasy koncertowej "Lato z radiem i Telewizją Polską"  |  BCAST z Grupy Polsat Plus też chce zarezerwować częstotliwości  |  TVS z kolejną edycją talent show  |  Zmiana związana z dostępnością SkyShowtime  |  Polski dystrybutor filmów Warner Bros.  |  Wyniki spółki produkującej dla Polsat Plus  |  Naziemny ViDoc TV jesienią z autorskim programem  |  Wydawca LoveKrakow.pl  |  Kraft Heinz Polska wybiera  |  Dziewięć podmiotów w przetargu  |  Streetcom pomaga wypromować  |  Agencja 38 Content Communication  |  WhatsApp ma w USA ponad 100 mln aktywnych użytkowników miesięcznie  |  Król Maroka ułaskawił trzech więzionych dziennikarzy  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: prasa

Dział: PRASA

Dodano: Lipiec 30, 2024

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

NIK: opolski dziennik wydrukował opłacone materiały wyborcze, ale ich nie oznaczył

Opłacone przez urząd wojewódzki propagandowe rozmowy nie zostały oznaczone jako płatne materiały (screen: NTO)

Działania Najwyższej Izby Kontroli w opolskim Urzędzie Wojewódzkim wykazały nieprawidłowości w wydatkach na przedwyborczą promocję wojewody. Na tyle poważne, że powiadomiona została Państwowa Komisja Wyborcza.

Sprawę ujawniła w czasie ubiegłotygodniowego briefingu szefowa opolskiej delegatury NIK – Iwona Zyman. NIK kontrolowała wydatki opolskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Pierwsze takie zawiadomienie w historii wyborów w Polsce

– Moi kontrolerzy znaleźli faktury na wywiady z panem wojewodą Sławomirem Kłosowskim. Kandydował on wtedy w wyborach do Sejmu RP. Rozmowy te ukazały się w "Nowej Trybunie Opolskiej". Zapłacono za nie 49,2 tys. zł. Zawiadomiliśmy o tym fakcie przewodniczącego Państwowej Komisji Wyborczej – mówiła Zyman.

Czytaj też: Lokalni aktywiści sądzą się z "Merkuriuszem Mszczonowskim" – gazetą samorządu

Płatne wywiady z wojewodą, promujące działania rządu i jego samego, były publikowane od 14 czerwca do 9 października 2023 roku, przed wyborami parlamentarnymi, w których Kłosowski kandydował na posła z ramienia PiS. Wybory wygrał. Zawiadomienie PKW przez NIK w sprawie finansowania jego kampanii z naruszeniem prawa jest pierwszym takim w historii wyborów w Polsce.

"W całostronicowych wywiadach (...) upowszechniano programowe cele i działania rządu, a przedstawione jako sukcesy opatrzono wizerunkiem Wojewody Opolskiego, ubiegającego się jednocześnie o mandat poselski w wyborach do parlamentu, ogłoszonych na 15 października 2024 roku. (...) Wydatki w łącznej kwocie 49,2 tys. złotych nie były celowe, gdyż nie służyły realizacji zadań Urzędu. Jednocześnie ich poniesienie w okresie kampanii wyborczej stwarzało ryzyko naruszenia przepisów określonych w rozdziale 15 Finansowanie kampanii wyborczej ustawy z dnia 5 stycznia 2011 roku. Kodeks wyborczy" – czytamy we fragmencie wystąpienia pokontrolnego NIK, cytowanego m.in. przez PAP.

Kontrolerzy NIK, poza ustaleniem faktu publikacji płatnych rozmów, przeprowadzonych zresztą nie przez dziennikarza "NTO", a przez pisowskiego szefa opolskiego oddziału TVP Łukasza Żygadło, nie zwrócili uwagi na formę ich publikacji. Wszystkie zostały opublikowane jako materiały prasowe, a nie opłacone materiały wyborcze. Zgodnie z art 36 ust. 3 Prawa prasowego "Ogłoszenia i reklamy muszą być oznaczone w sposób niebudzący wątpliwości, iż nie stanowią one materiału redakcyjnego". W przypadku publikacji NTO tak nie było.

Czytaj też: Rozmowy nad Ustawą o książce ruszą we wrześniu. Prezeska PIK: "Duży postęp"

(PAR, 30.07.2024)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.