Finanse Telewizji Polsat  |  Z TVP do TV Republika. Był pierwszym Polakiem w USA bez wizy w "Wiadomościach"  |  Pięć agencji w przetargu PKO BP  |  Wycena akcji Agory  |  Grupa TVP straciła  |  Naziemna Antena HD zwiększa  |  Finałowy sezon serialu "Szadź"  |  Grupa Gemius  |  Naziemny ViDoc TV chce poszerzyć zasięg  |  Wydawca "Gazety Olsztyńskiej"  |  Drugi sezon "Zatoki szpiegów"  |  "Królowie" w ramówce TVP  |  Grey Group i Artegence z kontraktem  |  Publicis będzie zarządzać  |  Change Serviceplan wprowadza  |  Szef Axel Springer rozmawia na temat podziału firmy  |  Australia pod groźbą kar będzie wymagać aktywnej walki z dezinformacją  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Finanse Telewizji Polsat  |  Z TVP do TV Republika. Był pierwszym Polakiem w USA bez wizy w "Wiadomościach"  |  Pięć agencji w przetargu PKO BP  |  Wycena akcji Agory  |  Grupa TVP straciła  |  Naziemna Antena HD zwiększa  |  Finałowy sezon serialu "Szadź"  |  Grupa Gemius  |  Naziemny ViDoc TV chce poszerzyć zasięg  |  Wydawca "Gazety Olsztyńskiej"  |  Drugi sezon "Zatoki szpiegów"  |  "Królowie" w ramówce TVP  |  Grey Group i Artegence z kontraktem  |  Publicis będzie zarządzać  |  Change Serviceplan wprowadza  |  Szef Axel Springer rozmawia na temat podziału firmy  |  Australia pod groźbą kar będzie wymagać aktywnej walki z dezinformacją  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Finanse Telewizji Polsat  |  Z TVP do TV Republika. Był pierwszym Polakiem w USA bez wizy w "Wiadomościach"  |  Pięć agencji w przetargu PKO BP  |  Wycena akcji Agory  |  Grupa TVP straciła  |  Naziemna Antena HD zwiększa  |  Finałowy sezon serialu "Szadź"  |  Grupa Gemius  |  Naziemny ViDoc TV chce poszerzyć zasięg  |  Wydawca "Gazety Olsztyńskiej"  |  Drugi sezon "Zatoki szpiegów"  |  "Królowie" w ramówce TVP  |  Grey Group i Artegence z kontraktem  |  Publicis będzie zarządzać  |  Change Serviceplan wprowadza  |  Szef Axel Springer rozmawia na temat podziału firmy  |  Australia pod groźbą kar będzie wymagać aktywnej walki z dezinformacją  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: internet

Dział: INTERNET

Dodano: Lipiec 09, 2024

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Google ograniczał zasięgi w reakcji na akcję dziennikarzy? "Nie snujmy teorii spiskowych"

Większość wydawców nie wierzy, że Google ograniczył zasięgi portali biorących udział w akcji protestacyjnej pod hasłem: "Politycy! Nie zabijajcie polskich mediów" (fot. Filip Singer/PAP)

Roman Imielski, zastępca redaktora naczelnego "Gazety Wyborczej", zaalarmował, że w dniu akcji protestacyjnej pod hasłem: "Politycy! Nie zabijajcie polskich mediów" zasięgi Wyborcza.pl spadły o 25 proc. z powodu opresyjnych działań Google. Jednak pozostaje w tej ocenie odosobniony. Inne redakcje portali internetowych istotnych spadków nie odnotowały i wątpią, by Google mógł w ten sposób zareagować na akcję zmierzającą do uregulowania relacji wydawców z big techami.

Przeprowadzona w ubiegły czwartek akcja "Politycy! Nie zabijajcie polskich mediów" była reakcją dziennikarzy i wydawców na pominięcie ich postulatów w procesie zmian Prawa autorskiego, które implementuje do polskiego systemu prawnego dyrektywę DSM (Digital Single Market) przewidującą wypłatę wynagrodzeń dziennikarzom i wydawcom za treści eksploatowane przez platformy cyfrowe.

Zastępca naczelnego "Wyborczej" odosobniony

Jak informowaliśmy, większość posłów rządzącej koalicji KO-Trzecia Droga-Lewica odrzuciła poprawki zgłaszane przez organizacje zrzeszające dziennikarzy i wydawców, które wprowadzały m.in. mechanizm rozstrzygania ewentualnych sporów o zapłatę wynagrodzeń przez big techy. A to – w ocenie dziennikarzy i wydawców – spowoduje, że nowe regulacje prawne będą miały charakter teoretyczny i wydawcy nie będą mogli uzyskać wynagrodzeń za treści wykorzystywane przez big techy.

Czytaj też: Lewica poprze media w walce o kształt nowelizacji Prawa autorskiego. Było spotkanie

W dniu akcji Facebook zablokował posty i strony grupie portali lokalnych, które przyłączyły się do akcji. W ocenie Romana Imielskiego również Google przyczynił się do jej ograniczenia. – W ubiegły czwartek zasięgi Wyborcza.pl były o 25 proc. mniejsze. Prawdopodobnie było to spowodowane celowymi działaniami Google – mówi Roman Imielski.

Zastępca redaktora naczelnego "Wyborczej" pozostaje w tej ocenie odosobniony. – Nie zauważyliśmy żadnych istotnych zmian zasięgu w dni akcji – mówi Paweł Kapusta, redaktor naczelny Wirtualnej Polski.

Istotnych zmian w zasięgach nie zauważył również Piotr Witwicki, szef pionu informacyjnego i publicystyki Polsatu. – Problematyka czwartkowej akcji nie jest łatwa w komunikacji, ale sprawa jest bardzo poważna, bo brak regulacji relacji wydawców internetowych z big techami może doprowadzić do upadku tych pierwszych – mówi. – Sprawdziłem dane z ubiegłego czwartku, żadnych istotnych zmian nie było – dodaje.

"Snucie teorii spiskowych"

Również Sylwia Olczak, zastępczyni redaktora naczelnego Gazeta.pl, nie odnotowała zmian w zasięgach jej serwisu w dniu akcji wydawców. – Naturalnie, były pewne wahania, ale o charakterze sezonowym – mówi.

Czytaj też: Premier Tusk w reakcji na protest wydawców zwołuje okrągły stół ws. Prawa autorskiego

– Pierwsze ciepłe dni, czy np. pierwsze dni upałów z reguły przynoszą istotny spadek zasięgów, bo nasi użytkownicy wyjeżdżają na urlopy i inaczej korzystają z urządzeń mobilnych. Spadki zasięgów powodują też takie wydarzenia, jak odpadnięcie Polski z mistrzostw Euro 2024. Z całą pewnością poprzedni czwartek nie odróżniał się od sąsiednich dni w kategorii zasięgów na żadnej z platform – stwierdza Olczak.

W jej ocenie również blokada postów i grupy stron wydawców lokalnych przez Facebook nie była celowym działaniem Mety wymierzonym w akcję dziennikarzy i wydawców. – Najpewniej zadziałały algorytmy Facebooka – przypuszcza. – Duża liczba postów z banerem akcji została wysłana w krótkim odstępie i mogła zostać zidentyfikowana jako spam – wskazuje Olczak.

– Istotny spadek zasięgów danego portalu może spowodować np. zmiana algorytmu Google – mówi Radosław Kucko z zarządu Gremi Media, wydawcy m.in. "Rzeczpospolitej". – Nie jest prawdopodobne, aby platforma cyfrowa przeprowadziła takie działania w ciągu jednego dnia w reakcji na akcję wydawców. Nie chcę się wdawać w dyskusję, która prowadzi do snucia teorii spiskowych – dodaje.

Czytaj też: Maciej Kurzajewski odszedł z Telewizji Polskiej. Może przejść do Polsatu

(JF, 09.07.2024)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.