Gemius zaprezentuje tylko część danych z Mediapanelu. "Wydawcy zawyżają wyniki"
Wyniki badania Mediapanel za kwiecień i maj nie będą zawierały części Domeny-internet (domeny w rozbiciu na wszystkie urządzenia, komputery i mobile), a także zestawień tematycznych i funkcjonalnych (fot. Karolina Grabowska/Pexels.com)
Gemius i Polskie Badania Internetu nie będą prezentować w wynikach badania Mediapanel za kwiecień i maj rankingów domen, a także tworzyć rankingów dla kategorii tematycznych i funkcjonalnych. Według Gemiusa wydawcy stosują praktyki, które istotnie zawyżają wyniki części serwisów, a obecnie rankingi "mogą nie odzwierciedlać rzeczywistej pozycji danego serwisu".
"Presserwis" dotarł do wiadomości, jaką użytkownicy Mediapanelu otrzymali na początku maja od Gemiusa, który realizuje badanie.
"Rankingi mogą nie odzwierciedlać rzeczywistej pozycji"
"Narastająca dominacja globalnych platform korzystających z treści krajowych wydawców bez dzielenia się z nimi przychodami powoduje, że wydawcy starają się wydłużyć ścieżkę użytkownika trafiającego na ich strony z takich platform, prezentując treści z całego swojego portfolio. Takie praktyki autopromocyjne wpływają jednak na wyniki badania Mediapanel powodując istotne zawyżenie wyników niektórych serwisów" – napisał Gemius.
Czytaj też: Grupa Polsat-Interia liderem internetu wśród polskich wydawców. Lepiej niż WP
Firma poinformowała, że pracuje nad rozwiązaniem, które "ma oszacować i wyeliminować ten wpływ". Zarekomendowała czasową rezygnację przez wydawców z tworzenia rankingów dla domen oraz kategorii tematycznych i funkcjonalnych. "Obecnie rankingi mogą nie odzwierciedlać rzeczywistej pozycji danego serwisu" – przekazano.
Podobne wyjaśnienia przekazała "Presserwisowi" Anna Miotk, rzeczniczka PBI. – Do momentu wypracowania rozwiązania, co powinno nastąpić od wyników za czerwiec, zawieszamy prezentowanie w zagregowanych miesięcznych wynikach rankingów domen oraz udostępnianie rankingów dla kategorii tematycznych i funkcjonalnych – informuje.
To oznacza, że wyniki badania Mediapanel za kwiecień i maj nie będą zawierały części Domeny-internet (domeny w rozbiciu na wszystkie urządzenia, komputery i mobile), a także zestawień tematycznych i funkcjonalnych.
Interia już się pochwaliła kwietniowym wynikami
Anna Miotk z PBI pytana, o jakie praktyki stosowane przez wydawców chodzi, odpowiada tylko: – Obecnie analizujemy skalę zjawiska i klasyfikujemy przypadki tych praktyk, dlatego na tym etapie wolimy się wstrzymać z podawaniem konkretnych przykładów.
Czytaj też: REM: artykuł Renaty Kim nie naruszył prawa do prywatności byłego rektora
– Na forum PBI toczy się aktualnie aktywna dyskusja, której RASP jest także uczestnikiem – mówi Agnieszka Skrzypek-Makowska, zastępczyni dyrektorki komunikacji korporacyjnej w Ringier Axel Springer Polska.
– To właśnie między innymi nasza firma kilka miesięcy temu wystąpiła z inicjatywą wprowadzenia zmian. Mocno wspieramy wszelkie działania prowadzące do publikowania przez Gemius/PBI wyników badań, które odzwierciedlają realną pozycję serwisów i sytuację na rynku wydawców internetowych – wyjaśnia Skrzypek-Makowska.
Kwietniowym wynikami pochwaliła się już Interia. – W swojej komunikacji Interia skupia się na pozycji Grupy Polsat-Interia na tle pozostałych polskich wydawców oraz na platformie mobile, co jest jak najbardziej zgodne z rekomendacjami Gemiusa – przekonuje Paweł Baryś, specjalista ds. PR w Interii. Tylko że w komunikacie prasowym portal podawał także, że należący do niego Pomponik.pl "nieprzerwanie panuje wśród serwisów plotkarskich", a Interia Greenweek awansowała na "pozycję nr 1 w swoim sektorze tematycznym (»Nauka i Technologie«)".
Czytaj też: Piotrowi Pacewiczowi trochę ciąży majątek, ale pomaga fakt, że jest lubiany
(KOZ, 08.05.2024)