"Rzeczpospolita" zakończyła współpracę ze znanym felietonistą  |  Harris i Trump walczą o czas antenowy  |  Kolejne zmiany w biurze reklamy WP  |  Chief growth officer w Media&Leads  |  Rynkowy udział Canal+ Extra 1 z Ligą Mistrzów  |  "Malanowski. Nowe rozdanie" w przyszłym roku  |  "Serwis klimatyczny" na antenach Polskiego Radia  |  Tele 5 planuje produkcję  |  Kampania Antyradia  |  Nowy magazyn w dziennikach Polska Press  |  Prasa branżowa wydawana jest głównie w druku i głównie dla mężczyzn  |  Mediaboard  |  Biddable director w Zenith  |  Szefowa marketingu w Atos  |  F25 produkuje film  |  YouTube po decyzji sądu może używać znaku Shorts  |  Sky zapłaci setki milionów funtów za błędne obliczenia reklamowe  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

"Rzeczpospolita" zakończyła współpracę ze znanym felietonistą  |  Harris i Trump walczą o czas antenowy  |  Kolejne zmiany w biurze reklamy WP  |  Chief growth officer w Media&Leads  |  Rynkowy udział Canal+ Extra 1 z Ligą Mistrzów  |  "Malanowski. Nowe rozdanie" w przyszłym roku  |  "Serwis klimatyczny" na antenach Polskiego Radia  |  Tele 5 planuje produkcję  |  Kampania Antyradia  |  Nowy magazyn w dziennikach Polska Press  |  Prasa branżowa wydawana jest głównie w druku i głównie dla mężczyzn  |  Mediaboard  |  Biddable director w Zenith  |  Szefowa marketingu w Atos  |  F25 produkuje film  |  YouTube po decyzji sądu może używać znaku Shorts  |  Sky zapłaci setki milionów funtów za błędne obliczenia reklamowe  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

"Rzeczpospolita" zakończyła współpracę ze znanym felietonistą  |  Harris i Trump walczą o czas antenowy  |  Kolejne zmiany w biurze reklamy WP  |  Chief growth officer w Media&Leads  |  Rynkowy udział Canal+ Extra 1 z Ligą Mistrzów  |  "Malanowski. Nowe rozdanie" w przyszłym roku  |  "Serwis klimatyczny" na antenach Polskiego Radia  |  Tele 5 planuje produkcję  |  Kampania Antyradia  |  Nowy magazyn w dziennikach Polska Press  |  Prasa branżowa wydawana jest głównie w druku i głównie dla mężczyzn  |  Mediaboard  |  Biddable director w Zenith  |  Szefowa marketingu w Atos  |  F25 produkuje film  |  YouTube po decyzji sądu może używać znaku Shorts  |  Sky zapłaci setki milionów funtów za błędne obliczenia reklamowe  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Temat: radio

Dział: RADIO

Dodano: Kwiecień 23, 2024

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Regionalne rozgłośnie Polskiego Radia piszą ws. ustawy medialnej. Chcą rozszerzenia KRRiT

Dziennikarze regionalnych rozgłośni Polskiego Radia chcą ustawy medialnej, która utrudni politykom dostęp do mediów publicznych (kol. PAR)

Stowarzyszenie Grupa 17, zrzeszające dziennikarzy 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia, przesłało do Ministerstwa Kultury swoje postulaty w sprawie reformy mediów publicznych. Stowarzyszenie wzywa też do szybkiego rozpoczęcia prac nad ustawą medialną.

Odpolitycznienie, przejrzysta struktura organizacyjna, stabilne finansowanie, niezależność redakcyjna i możliwość rozwoju z wykorzystaniem nowych technologii – to podstawowe postulaty, które dziennikarze regionalnych rozgłośni Polskiego Radia zrzeszeni w Stowarzyszeniu 17 zawarli w piśmie.

Niezależność członków KRRiT

Grupa 17 szczególnie akcentuje powiększenie składu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji do 9 członków. Obecnie rada składa się z 4 członków, a jej umocowanie jest mocno polityczne. Stowarzyszenie sugeruje silną niezależność członków Rady, zagwarantowaną obowiązkową kolegialnością przy podejmowaniu decyzji.

Czytaj też: Sąd wydał zabezpieczenie ws. zwolnienia naczelnego Radia Opole. Ma wrócić do pracy

Do tego dziennikarze dodali zakaz przynależności do partii politycznej zarówno w trakcie pełnienia urzędu, jak i pięć lat przed jego objęciem. Postulują również, aby kadencje członków Rady były nierównoległe i niezwiązane z kadencjami prezydenta, sejmu i senatu.

Stowarzyszenie podkreśla, że odrębność formalnoprawna 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia to jeden z głównych warunków rozwoju niezależności mediów służby publicznej.

– Znamy niemiecki model funkcjonowania mediów, w którym telewizje i rozgłośnie regionalne mają wspólne newsroomy, ale nie wydaje się to dobrym rozwiązaniem w Polsce – mówi Agnieszka Czyżewska-Jacquemet, publicystka radia Lublin i założycielka organizacji.

Zmiana i wzmocnienie roli rad programowych

Stowarzyszenie zwraca również uwagę, że w nowej ustawie o mediach publicznych konieczne jest doprecyzowanie, że publiczne spółki medialne nie muszą mieć obowiązku generowania zysku, a ich zadaniem jest wypełnianie misji publicznej finansowanej z pieniędzy publicznych. W ustawie należy też wymienić w postaci zamkniętej listy wszystkie jednostki mediów publicznych, a więc Telewizję Polską, Polskie Radio i każdą z 17 rozgłośni regionalnych.

Czytaj też: Polska Press szuka kolejnych redaktorów naczelnych dla swoich gazet

Grupa 17 postuluje również zmianę i wzmocnienie roli rad programowych. Rada każdej spółki powinna liczyć 7 osób i być powoływana spośród przedstawicieli: dziennikarzy, środowisk twórczych i naukowych, organizacji oraz stowarzyszeń obywatelskich legitymujących się dorobkiem i doświadczeniem w sferze kultury i mediów, a nie – jak obecnie – partii politycznych.

Jednym z postulatów jest także dostrzeżenie nowych mediów w produkcji rozgłośni, dotąd niebranych pod uwagę, kiedy powstawała poprzednia ustawa medialna. Chodzi o rozliczanie realizacji misji i Karty Powinności, do których nie są dziś wliczane produkcje i projekty multimedialne, znajdujące się na platformach cyfrowych i w nowych mediach zarządzanych przez publiczną radiofonię i telewizję. Przez to nie są finansowane z pieniędzy "misyjnych", a jedynie raportowane do KRRiT.

Czytaj też: Rośnie widownia nowego programu TVP Info z Czejarkiem. Ale udziały poniżej średniej kanału

(PAR, 23.04.2024)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.