Do 2026 roku klasycznym wyszukiwarkom internetowym może ubyć 25 proc. użytkowników
81 proc. internautów korzysta z AI (fot. materiały prasowe)
Według raportu analityków Gartnera do 2026 roku wyszukiwarkom internetowym ma ubyć aż 25 proc. użytkowników. Ci zwrócą się bowiem w stronę AI czy chatbotów.
Analitycy wyjaśniają, że Writerbuddy (asystent AI do pisania) w styczniu br. wyliczał, że 50 najpopularniejszych narzędzi AI – od września 2022 do sierpnia 2023 – wygenerowało ponad 24 miliardy odwiedzin. Tylko ChatGPT odpowiadał za 60 proc. ruchu. Przyciągnął 14 miliardów użytkowników. Na drugim miejscu był chatbot Character.ai – z 3,8 mld odwiedzin, a dalej QuillBot – 1,1 mld.
Najważniejsza dla popularności AI będzie efektywność
Wyniki badania firmy doradczej Deloitte za 2023 rok wskazują, że ten trend nie omija Polski. O zdanie na temat AI zapytano dwa tysiące internautów w wieku od 18 do 65 lat. Jedna czwarta respondentów już teraz przyznała się do używania rozwiązań do generowania grafiki – "na próbę". 30 procent sięga po takie rozwiązania często, bo raz w tygodniu, a co dziesiąty zapytany korzysta z takich narzędzi przynajmniej raz dziennie. Do pracy używa ich w Polsce 20 proc. zapytanych.
Czytaj też: "Rzeczpospolita" wprowadza w redakcji zasady stosowania sztucznej inteligencji
Piotr Mechliński, partner associate, Risk Analytics & AI, Deloitte, podkreśla, że najważniejsza dla popularności AI będzie efektywność i dokładność generatywnej AI. – Kluczowe dla przyszłości sektora będzie zrozumienie takich aktów prawnych, jak AI Act w Unii Europejskiej czy GDPR oraz właściwe przeniesienie ich na grunt prawa krajowego i regulacji obowiązujących w firmach – wyjaśnia.
Analitycy zwracają uwagę, że wielu użytkowników (25 proc.) nie bierze pod uwagę możliwości pomyłki w wynikach otrzymywanych od AI. Zaufanie do tej formy wyszukiwania opiera się na osobistych doświadczeniach.
Duże znaczenie dla marek e-commerce
Marcin Stypuła, właściciel i SEO Semcore, wyjaśnia, że "jeżeli złapiemy chatboty na kłamstwie, to już nie zaufamy im w pełni". W jego opinii wyszukiwarki muszą skuteczniej odsiewać wygenerowane przez AI wyniki, aby zapewnić użytkownikom otrzymanie użytecznych i wysokiej jakości treści.
Czytaj też: Eseje na TikToku? Jak dłuższe materiały publicystyczne sprzedać w 30 sekund
Według Stypuły zmiany w wynikach będą miały duże znaczenie dla marek e-commerce. – Google i jego systemy nie mogą być jedynymi narzędziami wykorzystywanymi przez marketingowców. Trzeba spojrzeć na wyszukiwarki drugiego lub nawet trzeciego wyboru – podkreśla.
Pod tym linkiem znajdą Państwo szerszy opis raportu: "Gartner Predicts Search Engine Volume Will Drop 25% by 2026, Due to AI Chatbots and Other Virtual Agents".
Czytaj też: Badania: dziennikarze nie zarabiają za dużo, ale to nic, bo nikt ich nie lubi
(KAP, 02.03.2024)