Wielka kara finansowa dla Canal+ Polska od UOKiK – ponad 46 mln zł. Firma się nie zgadza
– Canal+ Polska działa z poszanowaniem praw konsumenta i stale usprawnia procesy sprzedażowe, tak aby były jak najbardziej transparentne dla naszych klientów – wyjaśnia rzecznik firmy Piotr Kaniowski (fot. Mateusz Grochocki/East News)
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył ponad 46 mln zł kary na Canal+ Polska. Urząd uznał, że konsultanci firmy wprowadzali klientów w błąd co do celu rozmowy telefonicznej. Canal+ Polska nie zgadza się z decyzją UOKiK i będzie od niej się odwoływać. – Zarzucane nieprawidłowości dotyczyły pojedynczej oferty realizowanej przez partnerów zewnętrznych – informuje rzecznik firmy Piotr Kaniowski.
Wątpliwości UOKiK wzbudziły telefoniczne rozmowy sprzedażowe, w których – jak podał Urząd – sugerowano, że konsumenci otrzymają bezpłatny prezent, tymczasem miało dochodzić do podpisania równoległej umowy.
"Przynęta" do zawarcia nowej umowy
Do Urzędu wpływały w tej sprawie skargi od konsumentów. W trakcie postępowania przeanalizowano kilkaset nagrań rozmów sprzedażowych.
Czytaj też: Krzysztof Ziemiec i Rafał Patyra poza "Teleexpressem". "Zablokowano przepustki i pocztę"
"Konsultanci Canal+ dzwonili do abonentów, zapowiadając przyznanie dodatkowego pakietu lub bezpłatnego prezentu, co w rzeczywistości było tylko »przynętą« do zawarcia nowej umowy długoterminowej. Niektórzy konsumenci dopiero po dłuższym czasie zauważali dodatkowe opłaty i zmianę umowy. Pierwsze kilka miesięcy po rozmowie z konsultantem telewizja była udostępniana bezpłatnie. Po upływie okresu bezpłatnego konsument nie miał możliwości rozwiązania umowy i musiał ponosić koszty wynikające z obydwu umów" – opisuje Urząd.
"Konsument powinien mieć zapewnioną transparentną i uczciwą obsługę ze strony przedsiębiorcy, pozwalającą mu na w pełni świadome zawarcie umowy" – stwierdził w komunikacie prezes Urzędu Tomasz Chróstny.
"Konstruowanie skryptów rozmów sprzedażowych w taki sposób, by ukrywały realny cel rozmowy telefonicznej sprzedawcy z klientem oraz faktyczne koszty z jakimi wiąże się oferta, jest niedozwolone" – dodał.
Canal+ nie zgadza się z decyzją UOKiK
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów prezes UOKiK nałożył na Canal+ Polska 46,6 mln zł kary finansowej. Ponadto zobowiązał firmę do zwrotu środków konsumentom, którzy od 10 października 2019 roku do 23 kwietnia 2022 roku zawarli umowę w ramach akcji promocyjnej.
Czytaj też: Pierwsza ważna decyzja sądu ws. mediów publicznych. Zatwierdzono otwarcie likwidacji Radia Katowice
Canal+ Polska nie zgadza się z decyzją UOKiK i będzie składać odwołanie.
– Canal+ Polska działa z poszanowaniem praw konsumenta i stale usprawnia procesy sprzedażowe, tak aby były jak najbardziej transparentne dla naszych klientów – wyjaśnia rzecznik firmy Piotr Kaniowski.
– Pragniemy zaznaczyć, że zarzucane nieprawidłowości dotyczyły pojedynczej oferty realizowanej przez partnerów zewnętrznych, którzy zajmują się sprzedażą naszych usług. Podkreślamy, że konsultanci zewnętrzni w trakcie kontaktu z Klientem nie ukrywali celu rozmowy, a skrypty rozmów, którymi się posługiwali, były przygotowane prawidłowo. Skala reklamacji dotycząca umów zawieranych przez telefon była niska i rozpatrywana na korzyść klienta – informuje.
Czytaj też: "Gazeta Wyborcza" usunęła tekst Marcina Kąckiego. Prowadzi postępowanie wyjaśniające
(KOZ, 09.01.2024)