Dział: TELEWIZJA

Dodano: Styczeń 08, 2024

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Oglądalność stacji telewizyjnych w 2023 roku. "Era 5 mln publiczności w TV minęła"

W 2023 roku statystyczny Polak powyżej 4. roku życia spędził przed telewizorem średnio 3 godziny i 50 minut dziennie (fot. Fran Jacquier/Unsplash.com)

W 2023 roku TVP 1 miał najwyższy udział w widowni telewizyjnej wśród wszystkich widzów. TVN prowadził w grupach komercyjnych 16-49 i 16-59. Czas oglądania telewizji skrócił się o 10 minut. Z analizy agencji mediowej Wavemaker wynika, że trzeci rok z rzędu żaden pojedynczy program nie przyciągnął 5 mln widzów, a tylko 49 pozycji zgromadziło w 2023 roku co najmniej 3 mln widzów.

Wśród wszystkich widzów powyżej 4. roku życia:

  • TVP 1 uzyskał 7,66 proc., co oznacza spadek z 8,66 proc. w 2022 roku.
  • Udział TVP 2 wzrósł z 7,03 proc. do 7,3 proc.
  • Na trzecie miejsce spadł Polsat z 6,94 proc. (spadek z 7,3 proc.).
  • TVN zanotował spadek z 6,9 proc. do 6,82 proc.
  • Piąty był TVN 24, który osiągnął 5,73 proc. udziału (wzrost z 5,61 proc.).
  • Udział TVP Info spadł z 5,12 proc. do 4,87 proc.

Czytaj też: Już po pierwszym "Teleexpressie". Orłoś: "Lubię wracać tam, gdzie byłem już"

W pierwszej dziesiątce znalazły się również: TVN Siedem – 3,15 proc. (wzrost z 3,08 proc.), TV 4 – 2,97 proc. (wzrost z 2,82 proc.), TV Puls – 2,94 proc. (wzrost z 2,9 proc.) i Polsat News – 1,77 proc. (spadek z 1,96 proc.).

W grupie komercyjnej 16-49 liderem był TVN, notując 8,55 proc. (spadek z 8,76 proc.). Udział Polsatu wynosił 7,68 proc. (spadek z 7,89 proc.), TVP 2 – 5,33 proc. (spadek z 5,36 proc.), TVP 1 – 4,49 proc. (spadek z 5,63 proc.), a TV Puls – 3,58 proc. (wzrost z 3,33 proc.).

Z kolei w grupie komercyjnej 16-59 TVN uzyskał 7,92 proc. (spadek z 7,97 proc.). Za nim były: Polsat – 7,51 proc. (spadek z 7,79 proc.), TVP 2 – 5,47 proc. (spadek z 5,56 proc.), TVP 1 – 5,31 proc. (spadek z 6,4 proc.) i TVN Siedem – 3,95 proc. (wzrost z 3,74 proc.).

Stacje z tzw. wielkiej czwórki w grupie ogólnej miały łącznie 28,72 proc. udziału (spadek z 29,89 proc.), w 16-49 – 26,05 proc. (spadek z 27,64 proc.), a w 16-59 – 26,21 proc. (spadek z 27,72 proc.).

Czytaj też: Kanał CTV9 od Red Carpet Media Group ruszy w 2024. Pokaże filmy i dokumenty

Jak podaje agencja mediowa Wavemaker, w 2020 roku za 3/4 czasu oglądania przeciętnego widza odpowiadało 29 stacji telewizyjnych. W kolejnych latach ta liczba rosła – w 2021 roku 32 stacje kontrolowały 75 proc. czasu oglądania, w 2022 – 42 stacje, a w 2023 – 47 kanałów telewizyjnych.

W 2023 roku statystyczny Polak powyżej 4. roku życia spędził przed telewizorem średnio 3 godziny i 50 minut dziennie, czyli o 10 minut krócej niż w 2022 roku. Również o 10 minut – do 2 godzin i 42 minut – skrócił się czas oglądania TV wśród widzów między 16. a 49. rokiem życia. Z kolei widzowie w grupie 16-59 oglądali telewizję przez 3 godziny i 11 minut (o 11 minut krócej niż rok wcześniej).

Z analizy agencji Wavemaker wynika, że już trzeci rok z rzędu żaden pojedynczy program emitowany na antenie jednej stacji nie zgromadził 5 mln widzów. Próg 4 mln, wśród pozycji niesportowych, przekroczyło jedynie pierwsze wydanie programu informacyjnego TVP 1 "19.30" (z 21 grudnia 2023 roku), który zastąpił "Wiadomości". Z kolei 49 programów zdobyło widownię równą lub większą 3 mln osób (w 2022 roku – 80 programów, w 2021 roku – 150).

Czytaj też: Marki wycofują budżety z TV Republika. Michał Rachoń przeprasza po haniebnej wypowiedzi Marka Króla

Press

Z analizy agencji mediowej Wavemaker wynika, że już trzeci rok z rzędu żaden pojedynczy program emitowany na antenie jednej stacji nie zgromadził 5 mln widzów (fot. materiały prasowe)

"Mimo spadkowego trendu – telewizja to wciąż królowa mediów tradycyjnych, a największe telewizyjne show nadal imponują skalą, także na tle osiągów mediów digital" – podsumowuje Wavemaker.

Dane: Nielsen Media. Analiza Wavemaker nie uwzględnia transmisji sportowych i zsumowanej widowni programów nadawanych równocześnie na więcej niż jednej antenie.

Czytaj też: W nowym "Press": Czuchnowski o granicach, Kammel trochę miękki, atomowy Polsat i niewesoły Romek

(KOZ, 08.01.2024)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.