Czytelnictwo prasy nie spada, zmienia się jego model. Roczny raport PBC
Raport PBC zapowiada nowości w badaniach rynku prasy w Polsce
Polskie Badania Czytelnictwa udostępniły swój roczny raport "Prasa Drukowana i Cyfrowa". Wynika z niego, że czytelnictwo prasy nie spada, ale odbiorcy w coraz większej liczbie przenoszą się do sfery cyfrowej. PBC wprowadzą też w nowym roku dwa nowe wskaźniki prezentowane w badaniach.
W styczniu do badań dołączy dział "Prasa w mediach społecznościowych" – raport prezentujący marki prasowe we wszystkich mediach społecznościowych. Takich jak Facebook, X, YouTube, Instagram, LinkedIn, TikTok, Pinterest. Zostaną uwzględnione liczba i suma obserwatorów, rankingi marek prasowych w poszczególnych i we wszystkich social mediach.
Zmienia się model czytania
Od lutego prezentowany będzie nowy wskaźnik "Total Reach 360", pokazujący łączny zasięg tytułów drukowanych, e-wydań, subskrypcji cyfrowych oraz stron internetowych marek prasowych.
Czytaj też: Polscy dziennikarze mają problem z dostępem do informacji. Raport o stanie jawności w Polsce
Polskie Badania Czytelnictwa poinformowały o planowanych zmianach przy okazji prezentacji rocznego raportu "Prasa Drukowana i Cyfrowa". Raport obejmuje statystyki rynku prasowego oraz ocenę skuteczności reklamy prasowej.
W Polsce wydaje się 6,2 tys. tytułów prasowych, rozpowszechnianych w ogólnej liczbie 300,2 mln egzemplarzy i w 21,1 mln subskrypcji – wynika z rocznego raportu PBC za 2023 rok. Jednocześnie czytelnicy wydają rocznie 1,1 mld zł na zakup prasy, którą w przedziale wiekowym 15-75 lat czyta 23,7 mln osób, co stanowi 89,3 proc. populacji w tej grupie wiekowej.
Z badań wynika, że zmienia się model czytania. Dziś czytelnicy prasy drukowanej to 45,1 proc. czytelników prasy ogółem. Po wersje cyfrowe i cyfrowe subskrypcje sięga natomiast 68,7 proc. czytelników, co oznacza, że spora grupa korzysta z obu form wydawanej prasy.
Według danych PBC nie malaje zasięg prasy. O ile w 2013 roku czytelnictwo cyklu sezonowego (wskaźnik uwzględniający różnice w periodyczności pism i ich specyfikę w budowaniu zasięgu) wynosiło 78,4 proc., o tyle w 2023 roku – 80,3 proc.
Bauer największym wydawcą
Interesujące są również dane dotyczące wyboru prasy drukowanej. Chęć jej czytania rośnie z wiekiem, przy czym wśród kobiet w wieku 40 lat i więcej aż 60,4 proc. wybiera prasę drukowaną jako główne źródło informacji. Wśród mężczyzn w wieku 40 lat i więcej prasa drukowana jest wybierana jako wiodące źródło informacji przez 45,8 proc. czytelników.
Czytaj też: Karnowski, Lisicki i Sakiewicz będą radzić nad wolnością słowa. Są w radzie konsultacyjnej CMWP SDP
Raport obejmuje również strukturę rynku prasowego. Największym wydawcą prasy drukowanej w Polsce jest Wydawnictwo Bauer z udziałem 41,7 proc. w liczbie rozpowszechnionych egzemplarzy prasy drukowanej. Oprócz prasy drukowanej wydawca ma również w swoim portfolio jakościowe witryny internetowe.
Kolejne miejsca w rankingu zajmują Ringier Axel Springer (13,6 proc., wydawca m.in. dziennika "Fakt", "Przeglądu Sportowego", "Newsweek Polska" i "Forbesa"), Polska Press (12,0 proc., wydawca dzienników regionalnych), Time (6,8 proc., wydawca dziennika "Super Express" oraz "Muratora"), Agora (3,9 proc., wydawca "Gazety Wyborczej" oraz "Wysokich Obcasów Extra"), Gremi Media (3,7 proc., wydawca dzienników "Rzeczpospolita" i "Parkiet").
Tytuły kolejnych wydawców (48 firm) stanowią 18,4 proc. rozpowszechniania prasy. W tej grupie znajdują się tytuły o unikalnych grupach celowych, docierające do czytelników o konkretnych preferencjach politycznych lub zainteresowaniach.
W 2023 roku 70 proc. wydawanych było w formach drukowanych i cyfrowych (41 proc. poza wydaniem drukowanym sprzedaje e-wydania lub subskrypcje cyfrowe oraz prowadzi strony WWW, 29 proc. równolegle z wydaniami drukowanymi prowadzi działalność także w internecie). 31 proc. tytułów ukazuje się tylko w druku.
Czytaj też: Afera wizowa, manipulacje Orlenu i Pandoragate największymi wpadkami wizerunkowymi 2023
(PAR, 27.12.2023)