Na święta Polacy ze skromniejszym koszykiem zakupowym dla dzieci. Badanie Dentsu
Szukając odpowiedniej zabawki, rodzice stawiają przede wszystkim na bezpieczeństwo, niezawodność i trwałość (fot. Clint Patterson/Unsplash.com)
Według 44 proc. polskich rodziców sytuacja ekonomiczna sprawia, że kupują obecnie dzieciom mniej zabawek. 26 proc. wskazało z kolei, że kupuje podobną liczbę zabawek, ale wybierając tańsze warianty – wynika z badania przeprowadzonego przez grupę reklamową Dentsu Polska.
Jak wynika z badania, wysoka inflacja i słabnąca dynamika sprzedaży detalicznej w ostatnich 12 miesiącach odbiły się na statystykach w sprawie decyzji zakupowych dotyczących zabawek. Aż 70 proc. pytanych rodziców twierdziło, że sytuacja ekonomiczna skłoniła ich do mniejszych zakupów bądź wybierania tańszych zamienników.
Najważniejsze jest bezpieczeństwo
Rodzice, którzy deklarują, że sytuacja ekonomiczna sprawiła, iż kupują mniej zabawek, stanowią największy odsetek w grupie z dochodami 2001-3000 zł miesięcznie netto (54 proc.). Aspekt ten miał z kolei najmniejszy wpływ w grupie osób o dochodach powyżej 7000 zł netto miesięcznie (19 proc.).
Czytaj też: W 2024 roku Dentsu prognozuje wzrost wydatków na reklamę w Polsce o 3,2 proc.
Szukając odpowiedniej zabawki, rodzice stawiają przede wszystkim na bezpieczeństwo (86 proc. ankietowanych ocenia ten aspekt jako "raczej" lub "zdecydowanie istotny") oraz jej niezawodność i trwałość (81 proc.). Zabawka ma bawić i uczyć – na tę cechę zwraca uwagę 81 proc. zapytanych rodziców. Liczą się też atrakcyjna cena podstawowa (76 proc.) bądź promocyjna (75 proc.).
Ilona Szynkowska, client partner w Dentsu Polska podkreśla, że w obliczu ograniczenia wydatków rodzice stawiają na takie zabawki, jak klocki, puzzle czy gry planszowe. Ekspertka określa je mianem ponadczasowych. – Takie produkty będą się cieszyły największym popytem – ocenia.
Spośród prezentów dla dzieci najczęściej wybieramy zabawki (fot. materiały prasowe)
Opinia Szynkowskiej znajduje odzwierciedlenie w wynikach badania. Do najczęściej kupowanych rodzajów zabawek należą obecnie gry planszowe/interaktywne i puzzle (66 proc.), zabawki edukacyjne i rozwojowe (61 proc.) oraz klocki (61 proc.). Równie dużą popularnością cieszą się także zabawki do zabawy na zewnątrz lub akcesoria sportowe (60 proc.).
Rodzice są świadomi, że dzieci potrzebują ich obecności
W ramach badania przeprowadzonego przez Dentsu Polska zapytano również o czas spędzany przez rodziców na zabawie z dziećmi. Największa grupa (47 proc.) w dni robocze poświęca na to od 1 do 3 godzin dziennie. Więcej czasu rodzice znajdują w weekendy. To średnio od 4 do 6 godzin dziennie (44 proc. wskazań). Według psycholożki Karoliny Tokarek te wyniki pokazują, że rodzice są świadomi, iż dzieci potrzebują ich obecności.
Czytaj też: Mikołajkowy Blok Reklamowy Polsatu miał średnio 3,7 mln widzów. Ponad 2,2 mln zł na pomoc
16 proc. rodziców ocenia jednak, że zdecydowanie za mało czasu spędza na zabawie z dzieckiem. 34 proc. stwierdziło, że "raczej za mało". Największa grupa, bo aż 46 proc. zapytanych uważa, że poświęca dziecku na zabawę tyle czasu, ile trzeba.
Wpływ sytuacji ekonomicznej na zakupy zabawek na święta (fot. materiały prasowe)
Badanie przeprowadzono metodą CAWI w dwóch turach – w sierpniu 2022 i wrześniu 2023 roku w grupie odpowiednio 1021 i 500 respondentów posiadających co najmniej jedno dziecko do 12. roku życia.
Czytaj też: Lifetube wprowadza nowe standardy w zakresie współpracy z influencerami
(KAP, 08.12.2023)