W 2024 roku Dentsu prognozuje wzrost wydatków na reklamę w Polsce o 3,2 proc.
Pełna prognoza Ad Spend na 2024 rok znajduje się na stronie Dentsu.com/2024-ad-spend (fot. materiały prasowe)
Według prognozy Dentsu, spodziewany jest wzrost globalnych wydatków na reklamę o 4,6 proc. w 2024 roku, przy inflacji w mediach napędzającej go do poziomu 752,8 mld dol. Z kolei w Polsce przewiduje się wzrost na poziomie 3,2 proc. i wartości do poziomu 10,9 mld zł.
Według prognozy globalnych wydatków na reklamę Dentsu, która obejmuje 58 rynków na całym świecie, nakłady na reklamę w 2024 roku wzrosną o 33 mld USD, do 752,8 mld. Dla branży reklamowej to wzrost o 4,6 proc. rok do roku – wyższy niż tempo odnotowane w 2023 roku (+2,7 proc. w stosunku do 2022).
Czytaj też: Lifetube wprowadza nowe standardy w zakresie współpracy z influencerami
Dentsu zaznacza, że wzrost ten pozostaje nadal pod silnym wpływem inflacji cen mediów, a prognoza zakłada wzrost globalnych nakładów na reklamę w 2024 roku przy stałych cenach jedynie o 2,5 proc. względem nakładów w 2023 roku.
W Polsce wzrost w wysokości 3,2 proc. oznacza zwiększenie wartości wydatków o 339 mln zł. Tomasz Dziekan, członek zarządu i COO Dentsu Polska & CEE, jako powód wskazuje m.in. nadchodzące Mistrzostwa Europy w piłce nożnej Euro 2024.
Dentsu przewiduje, że sektor cyfrowy w 2024 roku osiągnie wartość 442,6 mld dol. – co będzie stanowić 58,8 proc. nakładów na reklamę. Oznacza to spowolnienie wzrostu, który ma wynieść 6,5 proc. (dodatkowe nakłady w wysokości 27,1 mld dol.). W Polsce można spodziewać się wzrostu wydatków na reklamę cyfrową o 6,9 proc. i udziału w ogólnych wydatkach wynoszącego 46 proc.
Czytaj też: InPost sponsorem angielskiego klubu piłkarskiego Newcastle United
W sektorze cyfrowym inwestycje w media detaliczne mając odnotować przyspieszenie z trzyletnim wskaźnikiem CAGR (skumulowany roczny wskaźnik wzrostu) na poziomie 17,2 proc. Na drugim miejscu uplasują się inwestycje w płatne media społecznościowe (trzyletni CAGR na poziomie 12,3 proc.). Kanały zautomatyzowanego zakupu i sprzedaży powierzchni reklamowej, odpowiadające już za ponad 70 proc. nakładów na reklamę cyfrową, również powinny utrzymać dwucyfrowy wzrost (trzyletni CAGR wynoszący 10,2 proc.).
Po dwóch latach spadków telewizja powróci do wzrostu w nakładach na reklamę (2,9 proc.) i w 2024 roku będzie odpowiadać za 23 proc. nakładów na reklamę. Według prognozy telewizja hybrydowa odnotuje gwałtowny wzrost wynoszący 30,8 proc., niemal podwajając tempo z 2023 roku (15,9 proc.).
Pełną prognozę globalnych nakładów na reklamę Dentsu można pobrać ze strony Dentsu.com/2024-ad-spend.
Czytaj też: Rzecznik prasowy PZPN Jakub Kwiatkowski odsunięty od pracy przy reprezentacji
(KAP, 08.12.2023)