Sześciu dużych wydawców tworzy Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych
Prezesem Związku Pracodawców Wydawców Cyfrowych został Maciej Kossowski (fot. materiały prasowe)
Wirtualna Polska, Ringier Axel Springer Polska, Agora, Interia, Grupa ZPR Media i TVN Warner Bros. Discovery są sygnatariuszami nowego Związku Pracodawców Wydawców Cyfrowych. Z informacji "Presserwisu" wynika, że z inicjatywą utworzenia związku wyszedł Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski Holding SA.
– Zależało mi, aby media internetowe miały wreszcie należytą rynkową reprezentację – mówi "Presserwisowi" Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski Holding SA. – Własną organizację, która nie będzie zajmowała się niczym i nikim innym, niż wymaga tego interes polskich wydawców cyfrowych. Chcieliśmy organizacji, w której rynek wydawców jest reprezentowany prawdziwie, a nie takiej, w której panuje demokracja ateńska z elementami szlacheckich przywilejów blokujących. Wierzę, że tym właśnie będzie Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych z Maciejem Kossowskim na czele – dodaje.
Negocjowanie z gatekeeperami
Jak podano w komunikacie, w planach związku są działania w zakresie zbiorowego zarządzania prawami pokrewnymi. Będzie to możliwe – jak wyjaśniono – po uchwaleniu ustawy implementującej unijną dyrektywę w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym z 2019 roku oraz po spełnieniu stosownych wymagań przewidzianych przez przepisy.
Czytaj też: Dziennikarze przesłuchiwani, bo pisali o fikcyjnym zatrudnieniu siostry Morawieckiego
– Związek powstał, żeby w imieniu jego członków negocjował z gatekeeperami podział pieniędzy – mówi nam Zbigniew Benbenek, główny akcjonariusz i przewodniczący rady nadzorczej Grupy ZPR Media, jednocześnie wiceprezes Izby Wydawców Prasy. – Były rozmowy o dołączeniu portali do Izby Wydawców Prasy, ale nigdy nie udało tego zrobić. Przez to, że nowy związek skupia największych graczy internetowych, jego siła negocjacyjna będzie większa – uważa Benbenek.
"Celem Związku jest reprezentowanie interesów jego członków, przede wszystkim poprzez oddziaływanie na kształt polskiego i europejskiego systemu prawnego. Ramy prawne i regulacje powinny zapewniać krajowym wydawcom równe i sprawiedliwe warunki rozwoju oraz konkurowania na europejskim rynku cyfrowym, zwłaszcza w relacjach z globalnymi firmami technologicznymi" – czytamy w komunikacie.
W skład rady nadzorczej związku weszli: Jacek Świderski (Wirtualna Polska Holding), Aleksander Kutela (Ringier Axel Springer Polska), Bartosz Hojka (Agora), Katarzyna Białek (Grupa ZPR Media) i Dorota Żurkowska (TVN Warner Bros. Discovery). Interia planuje formalne dołączenie do związku po jego rejestracji w KRS. Od razu po powołaniu Związek przystąpił do Konfederacji Lewiatan.
– Oczywiście będą mogli dołączać inni wydawcy, a przyszłość pokaże, kto się na to zdecyduje – zapowiada Maciej Kossowski, który został wybrany na prezesa Związku Pracodawców Wydawców Cyfrowych.
"Problemy legislacyjne do przewalczenia"
– Nie znam założeń i statutu tego związku. Jednak czytałem, że jego uwaga skupiona będzie na implementacji lokalnej DSA i zarządzaniu prawami pokrewnymi – mówi nam Maciej Maciejowski, prezes Gremi Media. – Patrząc na listę założycieli, obawiam się – być może niesłusznie – że interesy twórców, których te regulacje mają chronić, mogą być zakładnikami masy technicznej wydawców. Tym samym pieniądze zostaną rozdysponowane pomiędzy największych, a to nie wpłynie korzystnie na rynek mediów – komentuje Maciejowski.
Czytaj też: W tygodniu przedwyborczym TVN wydłuży "Fakty". Więcej o kampanii wyborczej
O komentarz poprosiliśmy również Wydawnictwo Bauer, Grupę RMF i Burda Media Polska, ale do zamknięcia wydania „Presserwisu” nie otrzymaliśmy odpowiedzi.
Prezes Izby Wydawców Prasy Marek Frąckowiak, pytany o stworzenie nowego związku, stwierdza: – Cała nasza branża ma kilka poważnych problemów legislacyjnych do przewalczenia z rządem i parlamentem. Myślę, że każda droga i każda forma działania na rzecz ich rozwiązania jest dobra.
Prezes związku Maciej Kossowski do lutego 2023 roku był członkiem zarządu Infor PL, a wcześniej – członkiem zarządu Polska Press (awansował na to stanowisko już w czasach, gdy spółkę tę kupił Orlen). W latach 2015-2017 pracował w Wirtualnej Polsce jako wiceprezes ds. strategii sprzedażowej i produktu mediowego. Wcześniej – od 2000 roku – związany był z Grupą Onet.
Czytaj też: TVP odpowiada na film Agnieszki Holland. Pokaże drugą edycję koncertu "Murem za polskim mundurem"
(KOZ, 22.09.2023)