Wirtualna Polska zyskuje dzięki turystyce i akwizycjom. W pierwszym półroczu przychody grupy wzrosły o niemal 40 proc.
"Dzięki akwizycjom od początku 2023 roku Grupa WP utrzymuje rekordową dynamikę wzrostu przychodów ze sprzedaży" - podano w komunikacie (fot. materiały prasowe)
Grupa Wirtualna Polska Holding SA w pierwszym półroczu 2023 roku wypracowała 49,9 mln zł zysku netto przy 670 mln zł przychodów ze sprzedaży. Grupie pomógł segment turystyczny i akwizycje.
Przychody ze sprzedaży w porównaniu z pierwszym półroczem 2022 roku wzrosły o 39,7 proc.
"Dzięki akwizycjom od początku 2023 roku Grupa WP utrzymuje rekordową dynamikę wzrostu przychodów ze sprzedaży" - podano w komunikacie.
- Turystyka w grupie Wirtualna Polska Holding rozwijała się o wiele szybciej niż segment reklamowo-subskrypcyjny - stwierdził w czasie spotkania z dziennikarzami Jacek Świderski, prezes zarządu Wirtualna Polska Holding.
Jak dodał, spółka jest spokojna o całościowy wynik trzeciego kwartału ze względu na dobry rozwój turystyki. Z kolei jeśli chodzi o reklamę, to według Świderskiego na razie nie widać istotnej poprawy koniunktury gospodarczej. Grupa jest też zainteresowana kolejnymi akwizycjami.
W lipcu 2023 roku grupa WP Holding sfinalizowała dokupienie wszystkich akcji Audioteka SA za prawie 75 mln złotych. Z kolei w 2022 roku na akwizycje przeznaczyła ponad 580 mln zł. Oprócz pakietu akcji Audioteki za kwotę 83 mln euro kupiła Grupę Szallas obsługującą największe krajowe portale turystyczne umożliwiające rezerwację noclegów na Węgrzech, w Czechach, Rumunii, Polsce i Chorwacji. Grupa WP nabyła też 100 proc. udziałów w Benchmark.pl, jednym z czołowych portali internetowych o tematyce komputerowej i nowych technologiach oraz w spółce Mediapop, właścicielu kilku portali internetowych. Grupa WP kupiła też udziały w spółce Selsey, jednym z czołowych sklepów internetowych w Polsce w kategorii dom i ogród oraz w Patronite, największym polskim serwisie łączącym twórców z patronami.
Czytaj też: W TVN nie będzie spotów wyborczych przy "Faktach"
Przychody gotówkowe ze sprzedaży grupy wyniosły w pierwszym półroczu 658,4 mln zł, co oznacza wzrost o 40,8 proc. względem analogicznego okresu ubiegłego roku.
Segment reklamy i subskrypcji przyniósł Wirtualnej Polsce 338,5 mln zł przychodów (wzrost o 23 proc.), z czego 326,9 mln zł stanowiły przychody gotówkowe (wzrost o 24,3 proc.). Skorygowana EBITDA segmentu reklamy i subskrypcji zmniejszyła się o 0,7 proc. (do 127,8 mln zł).
W segmencie turystyki przychody wzrosły o 103,7 proc. (do 214,9 mln zł). Skorygowana EBITDA segmentu wynosiła 33,9 mln zł (wzrost o 49,5 proc.).
Natomiast segment finansów konsumenckich uzyskał 105,3 mln zł przychodów ze sprzedaży (wzrost o 41,4 proc.). Skorygowana EBITDA była wyższa o 1,2 proc. i wynosiła 14,3 mln zł.
Skorygowana EBITDA całej grupy wzrosła z kolei o 6,5 proc. i wyniosła 176,2 mln zł.
"EBITDA w I półroczu 2023 r. została skorygowana o 3,8 mln PLN, czyli przede wszystkim o wpływ jednorazowych kosztów związanych z procesami transakcyjnymi i restrukturyzacyjnymi oraz zysk na transakcjach barterowych" - podano w sprawozdaniu.
Zysk netto Wirtualna Polska Holding zmniejszył się o 46,2 proc., do 49,9 mln zł.
Natomiast w samym drugim kwartale grupa miała 359,6 mln zł przychodów ze sprzedaży (34,9 proc. więcej), skorygowana EBITDA to 100,2 mln zł (w górę o 7,7 proc.), a zysk netto - 33,6 mln zł (w dół o 29,4 proc.).
"Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej w II kw. 2023 r. wyniósł 31,9 mln PLN, w porównaniu do 45,8 mln PLN w II kw. 2022 r., i był pod wpływem m.in. wyższej amortyzacji (...) i wyższych kosztów finansowych" - podano w sprawozdaniu.
(MNIE, 30.08.2023)