Tygodnikpowszechny.pl z receptą dla niezależnych mediów. Debiut w nowej odsłonie
Zespół "Tygodnika Powszechnego" ma nadzieję, że dzięki projektowi "rE-medium" znacząco wzrosną przychody ze sprzedaży treści w internecie
Portal Tygodnikpowszechny.pl zadebiutował w nowej odsłonie. Wraz z nową szatą graficzną wprowadzono rozwiązania, które mają umożliwić monetyzację publikowanych treści. Z doświadczeń zespołu „Tygodnika Powszechnego” będą mogli skorzystać średni i mali wydawcy, których nie stać na zakup instrumentów niezbędnych do zarabiania w internecie. Pod warunkiem że tytuły, które reprezentują, są niezależne od władzy.
Odświeżony serwis „Tygodnika Powszechnego” prezentuje wielkoformatowe zdjęcia i grafiki oraz czytelne ikony komunikacji. Z paska zadań dowiadujemy się, że został podzielony na sekcje: serwisy specjalne, kraj, świat, wiara, kultura, historia i nauka. Serwisy specjalne to m.in. „Co obejrzeć w weekend”, w którym wydarzenia kulturalne omawia krytyczka „TP” Anita Piotrowska. „Strona świata” to tytuł autorskiego cyklu pisarza i byłego reportera wojennego Wojciecha Jagielskiego, którego odcinki ukazują się w piątki. Natomiast we czwartki ukazują się publikacje ekspertki ds. Rosji Anny Łabuszewskiej w ramach cyklu „Rosyjska ruletka”.
"Szacunek dla prawdy"
Za dostęp do umieszczonych w serwisie tekstów trzeba zapłacić. Roczna prenumerata cyfrowa kosztuje 249,90 zł. W jej ramach czytelnik dostaje również dostęp do archiwum. Może korzystać z funkcji: zapamiętaj i później przeczytaj oraz wersji w PDF. Wydawca świadom przywiązania starszych wiekiem czytelników do wersji papierowej ma w ofercie również prenumeratę mieszaną: cyfrową i drukowaną z dostawą do skrzynki pocztowej za 599,99 zł i wyłącznie drukowaną za 550 zł.
Czytaj też: Marek Twaróg: Bzdury o mediach w podręczniku do HiT, niemiecka okupacja i „głośna” TVN
„Wiemy, poprzednie wcielenie serwisu »Tygodnika« wymagało od Państwa wiele cierpliwości (a logowanie nawet determinacji…). Tym bardziej jesteśmy wdzięczni, że są Państwo z nami i że możemy dziś zaprezentować Państwu nowy serwis: zaprojektowany zgodnie z nowymi standardami, wygodniejszy do czytania, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych, z archiwum sięgającym dwóch dekad wstecz i zasobami naszego podcastu, z łatwym dostępem do najnowszego wydania i materiałów zapisanych na później” – wyjaśnia na portalu Tygodnikpowszechny.pl Michał Kuźmiński, zastępca redaktora naczelnego „TP” i redaktor naczelny serwisu Tygodnikpowszechny.pl.
Dalej zaznacza, że „TP” to pismo, które zaprasza do patrzenia na rzeczywistość z różnych perspektyw, na pierwszym miejscu stawiając szacunek dla prawdy i otwartość. „W dodatku teraz, ośmielę się powiedzieć (a piszę to – niech mi Państwo wybaczą kombatancki ton – jako redaktor, który zaczynał pracę w piśmie o formacie wielkiej płachty i pracował przy obu zmianach layoutu wydania papierowego w 2007 i 2014 roku; pamiętają Państwo tamte zmiany? Po wspomnienia zapraszam do archiwum) – dogodne do czytania, jak nigdy wcześniej” – podkreśla.
Jak informuje "Presserwis" Madlena Szeliga z „Tygodnika Powszechnego”, nowy portal powstał na bazie "rE-medium" – autorskiego rozwiązania, które w jednym systemie informatycznym zawiera wszelkie instrumenty umożliwiające prowadzenia serwisu informacyjnego.
Wydawcy „TP” nie było stać
„System »rE-medium« to narzędzie do prowadzenia stron, koordynowania pracy redakcyjnej i zarządzania treściami, obsługi paywalla, planowania i emisji kampanii reklamowych oraz komunikacji z użytkownikami. Bazuje ono na otwartej platformie Drupal, sprawdzonej m.in. przez redakcje „The Economist”, Fox News, BBC, Al Jazeery czy NBC” – pisze w informacji prasowej Madlena Szeliga.
Czytaj też: Polsat pracuje nad programem śniadaniowym. Miszczak liczy na premierę wiosną
Jak informowaliśmy w „Presserwisie”, wydawcy „TP” nie było stać na zakup kompletnego systemu informatycznego, dzięki któremu sprzedaż internetowa stałaby się głównym źródłem dochodu. W połowie ub.r. okazało się, że środki na budowę nowoczesnego serwisu internetowego i opracowanie unikatowego narzędzia można pozyskać w konkursie "Media dla demokracji" w ramach programu "Aktywni Obywatele", prowadzonego przez Fundację Stocznia w konsorcjum z Fundacją im. Stefana Batorego i Fundacją Akademia Organizacji Obywatelskich.
Fundacja Tygodnika Powszechnego zdecydowała się na udział w tym konkursie i pozyskała ok. 600 tys. zł na realizację wniosku projektowego pod nazwą "rE-medium".
Przed uruchomieniem serwisu Agnieszka Iskra, dyrektorka operacyjna i wiceprezeska zarządu Fundacji Tygodnika Powszechnego w rozmowie z „Presserwisem” zapewniała, że o bezpłatne uzyskanie licencji na narzędzie "rE-medium" będą od początku przyszłego roku mogli starać się inni wydawcy. Zastrzegła, że dotyczy to tylko tytułów opiniodawczych, niezależnych od polityków obozu rządzącego, samorządów i dużych korporacji. Wspominała, że już na etapie wstępnego researchu przeprowadzonego na potrzeby wnioskowania projektu zainteresowanie zgłosili tacy wydawcy, jak Znak, Towarzystwo Więź, Kontakt i Przegląd.
Czytaj też: "Polskie biesiady" TVP 2 będą nadawane także w jesiennej ramówce. Teksty piosenek na ekranie
(JF, 05.08.2023)