Młodzi wiedzę o kraju i świecie czerpią głównie z mediów społecznościowych. Badanie CBOS

Pokolenie Z śledzi regularnie więcej różnych mediów społecznościowych niż millenialsi (fot. Becca Tapert/Unsplash.com)
W najmłodszej grupie badanych odbiorców (w wieku 18-24 lata) aż 39 proc. respondentów wskazało jako główne źródło informacji o świecie media społecznościowe – wynika z badania CBOS "Młodzi i media społecznościowe". Mniejsza w tej grupie jest popularność portali internetowych.
Z opublikowanego przez CBOS raportu wynika, że w najstarszej badanej grupie wiekowej (40-44 lata) odbiorcy czerpią informacje o wydarzeniach przede wszystkim z portali internetowych (40 proc.) i telewizji (39 proc.). W najmłodszej zaś telewizję jako główne źródło informacji wskazało zaledwie 12 proc. ankietowanych, a portale internetowe – 34 proc.
Tradycyjne media przegrywają
Z badania wynika, że młodzi rzadko traktują radio jako podstawowe źródło wiadomości – w najmłodszej grupie to zaledwie 3 proc. Największy odsetek wskazał radio w grupie 35-39 lat – 7 proc. W tej samej grupie najwięcej respondentów (5 proc.) wskazało podcasty jako główne źródło informacji.
Czytaj też: W social mediach już wiedzą, dlaczego Rafał Trzaskowski przegrał z Karolem Nawrockim
Zaledwie 2 proc. odbiorców między 18 a 39 rokiem życia i 1 proc. w wieku 40-44 lat czerpie wiedzę o wydarzeniach w kraju i na świecie z prasy.
We wszystkich grupach wiekowych tradycyjne media (telewizja, radio, prasa) przegrywają ze źródłami internetowymi (portale, media społecznościowe, podcasty).
Kobiety częściej korzystają z Facebooka
Korzystanie z poszczególnych mediów społecznościowych zależy od płci i wieku przedstawicieli generacji Z i Y. Kobiety częściej niż mężczyźni przyznają, że regularnie korzystają z Facebooka, Instagrama i TikToka, podczas gdy więcej mężczyzn niż kobiet deklaruje korzystanie z YouTube i X.
Czytaj też: Sztuczna inteligencja pomaga Polska Press wysyłać powiadomienia do subskrybentów
Pokolenie Z śledzi regularnie więcej różnych mediów społecznościowych niż millenialsi. Ci ostatni są w odrobinę większej części obecni tylko na Facebooku i LinkedIn.

Tylko 12 proc. w najmłodszej grupie ankietowanych wskazało telewizję jako główne źródło informacji o wydarzeniach (screen: Cbos.pl)
Badanie CBOS zostało przeprowadzone między 11 października a 11 listopada 2024 roku na próbie dorosłych mieszkańców Polski w wieku 18-44 lata. Próba badawcza liczyła 1573 ankietowanych.
Czytaj też: Kto straci na kryzysie – Lewandowski, Probierz, PZPN czy polska reprezentacja?
(PAR, 14.06.2025)
