W UOKiK jest już ponad 130 skarg na Grupę Vectra za klauzule inflacyjne
Klauzule inflacyjne zaczęto dodawać do umów klientów Grupy Vectra pod koniec 2022 roku (screen: Vectra.pl)
Ponad 130 skarg złożyli dotąd do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów klienci spółek Vectra i Multimedia Polska (obie z Grupy Vectra). Abonenci skarżą się w nich na zastosowanie przez operatorów klauzul inflacyjnych.
- Od końca grudnia otrzymaliśmy 96 skarg konsumentów na klauzule stosowane przez Vectrę i 36 skarg na klauzule Multimedia Polska. Analizujemy te skargi pod kątem prowadzonego postępowania - przekazał nam departament komunikacji UOKiK.
Dla porównania, w marcu skarg na obie spółki było łącznie ponad 60. Konsumenci wskazują w nich m.in., że nie mogą wypowiedzieć umowy, a informacje o podwyżce otrzymują krótko po podpisaniu kontraktu.
O tym, że Urząd zajął się sprawą klauzul inflacyjnych w Grupie Vectra, informowaliśmy na początku marca. Postępowania wyjaśniające są wszczynane w przypadku podejrzenia, że mogło dojść do naruszenia reguł konkurencji. Jeśli zebrany materiał potwierdzi podejrzenia UOKiK, rezultatem może być wszczęcie postępowania antymonopolowego dotyczącego praktyk ograniczających konkurencję.
Czytaj też: To będą najgorsze dni dla mediów. Po tekstach w Wirtualnej Polsce i Onecie
Urząd nie podaje, na jakim etapie jest ta sprawa. - Postępowanie jest w toku. To niestety wszystko, co na tym etapie możemy powiedzieć - przekazał nam departament komunikacji UOKiK.
Klauzule inflacyjne zaczęto dodawać do umów klientów Grupy Vectra pod koniec 2022 roku. Uprawniają one operatora do podniesienia cen w przypadku inflacji i obniżenia w razie deflacji. Zmiana cennika z tego powodu nie pozwala jednak abonentowi wypowiedzieć umowy przed czasem bez narażenia się na kary umowne. Na początku 2023 grupa zaczęła korzystać z nowych zapisów, wysyłając klientom informacje o zmianach w cenniku. Oznacza to, że np. dotychczasowa miesięczna opłata 100 zł przez klauzulę inflacyjną wzrosła do 114,4 zł.
Grupa Vectra w lutym tłumaczyła, że mierzy się z rosnącymi kosztami działalności, a poprzez waloryzację cen będzie mogła dalej świadczyć usługi na poziomie oczekiwanym przez jej klientów.
Poza Grupą Vectra na użycie klauzul zdecydował się też Orange Polska. Ten operator zastosował je jednak tylko na ograniczonej grupie klientów z umowami na czas nieokreślony, a więc takimi, które i tak można rozwiązać bez ponoszenia kar umownych. W Orange Polska ceny wzrosną o 4 proc., a nowy cennik będzie obowiązywał tych klientów od 12 lipca.
We wtorek informowaliśmy, że przedstawiciele operatorów telekomunikacyjnych chcą rozmawiać z regulatorami o wpływie inflacji na ich biznesy i wypracować rozwiązania, które pomogą im zwiększyć przychody. Ministerstwo Cyfryzacji w przesłanej "Presserwisowi" odpowiedzi wykluczyło jednak prawne regulacje w zakresie podwyżek cen. - Rząd nie zgodzi się na administracyjną ingerencję na rynku, szczególnie jeśli miałaby ona polegać na podwyżkach dla obywateli - przekazało nam Ministerstwo Cyfryzacji.
(MNIE, 28.06.2023)