Klauzule inflacyjne Vectry oraz Multimedia Polska pod lupą UOKiK
Grupa Vectra tłumaczy, że mierzy się z rosnącymi kosztami działalności (fot. Wojciech Olkuśnik/East News)
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów bada wprowadzone przez Vectrę i Multimedia Polska (obie z Grupy Vectra) klauzule inflacyjne, które pozwalają podnosić ceny pakietów w czasie trwających umów.
- Prowadzimy postępowanie wyjaśniające związane z wprowadzeniem przez spółki Vectra oraz Multimedia Polska postanowień inflacyjnych - przekazało nam biuro prasowe UOKiK.
Grupa Vectra nie odpowiedziała w środę na prośbę o komentarz w związku z postępowaniem UOKiK.
Już w listopadzie 2022 postępowania wyjaśniające dotyczące klauzul inflacyjnych Urząd zaczął prowadzić w sprawie Orange Polska, P4 i T-Mobile Polska.
"Klauzule inflacyjne, jeżeli mają być wprowadzane do umów, powinny zabezpieczać obie strony i nie mogą być wykorzystywane tylko na korzyść przedsiębiorców. Tymczasem zakładane zmiany w zobowiązaniach zawartych na czas oznaczony mogą prowadzić do przerzucania konsekwencji zmieniającej się sytuacji gospodarczej na użytkowników" - tłumaczył wtedy UOKiK.
Postępowania wyjaśniające są wszczynane w przypadku podejrzenia, że mogło dojść do naruszenia reguł konkurencji. Jeśli zebrany materiał potwierdzi podejrzenia UOKiK, rezultatem może być wszczęcie postępowania antymonopolowego dotyczącego praktyk ograniczających konkurencję.
Jak informowaliśmy, Grupa Vectra podwyższa swoim klientom opłaty abonamentowe za internet i telewizję, wykorzystując do tego m.in. wprowadzone pod koniec 2022 roku tzw. klauzule waloryzacyjne. Uprawniają one operatora do podniesienia cen w przypadku inflacji i obniżenia w przypadku deflacji. Zmiana cennika z tego powodu nie pozwala jednak abonentowi wypowiedzieć umowy przed czasem bez narażenia się na kary umowne.
W praktyce w wyniku wprowadzenia klauzuli np. pakiet telewizyjny kosztujący dotychczas 15 zł zdrożeje do 17,16 zł miesięcznie. Grupa Vectra tłumaczyła, że mierzy się z rosnącymi kosztami działalności, a poprzez waloryzację cen będzie mogła dalej świadczyć usługi na poziomie oczekiwanym przez jej klientów.
Grupa Vectra, w skład której wchodzą m.in. operatorzy kablowi Vectra i Multimedia Polska, w 2021 roku miała 196 mln zł zysku netto przy 1,52 mld zł przychodów ze sprzedaży. Według danych "Telekabel & Digital TV" na koniec 2021 roku Grupa Vectra posiadała łącznie 1,7 mln abonentów usług telewizyjnych. Była pod tym względem liderem rynku kablowego, wyprzedzając UPC Polska - 1,4 mln.
(MNIE, 02.03.2023)