Cyfrowy Polsat ma wypłacić klientom rekompensaty za automatyczne aktywowanie usług
W decyzji UOKiK podkreślił, że Cyfrowy Polsat sam zobowiązał się do podjęcia działań zmierzających do usunięcia skutków naruszeń (fot. materiały prasowe)
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał decyzję wobec Cyfrowego Polsatu, właściciela platformy Polsat Box, w sprawie usług dodatkowych uruchamianych bez wyraźnej zgody abonentów. Spółka ma zwrócić konsumentom opłaty za program antywirusowy Ochrona Internetu i usługę Serwis IPLA 3 z 3.
Jak ustalił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, przy zawieraniu lub zmianie warunków umów przez klientów, dotyczących dostępu do internetu, spółka Cyfrowy Polsat automatycznie aktywowała im jedną lub dwie usługi dodatkowe. Operator nie pytał jednak konsumentów o zgodę na ich włączenie.
Czytaj też: Zalecenia ws. social mediów w "Rzeczpospolitej". Konsekwencje burzy po tekście Kurskiego
"Tymczasem przedsiębiorca już wtedy powinien uzyskać wyraźną zgodę na ich aktywowanie i wiążące się z nimi opłaty, naliczane po bezpłatnym okresie promocyjnym" – podkreśla UOKiK.
Konsumenci nie mogli zrezygnować z usług dodatkowych w czasie zawierania umowy, niezależnie od tego, czy byli nimi zainteresowani. Rezygnację mogli złożyć dopiero po zawarciu umowy. Ponadto to na konsumentach ciążył obowiązek wyłączenia usług dodatkowych przed upływem bezpłatnego okresu korzystania z nich.
Zgodnie z decyzją prezesa UOKiK konsumentom będzie przysługiwała rekompensata w zakresie trzech pierwszych faktur zawierających opłaty za aktywowane bez ich wyraźnej zgody usługi dodatkowe, o ile zrezygnowali z nich przed otrzymaniem czwartej takiej faktury. Ponadto spółka ma ponownie rozpatrzyć i uwzględnić w całości złożone dotychczas przez klientów reklamacje. Dotyczy to zarówno obecnych, jak i byłych klientów.
Czytaj też: Agnieszka Siewiereniuk-Maciorowska prowadzącą "W kontrze" w TVP Info z Jakimowiczem
Decyzja jest nieprawomocna. UOKiK podkreślił jednak, że Cyfrowy Polsat sam zobowiązał się do podjęcia działań zmierzających do usunięcia skutków naruszeń.
– Nie komentujemy decyzji – przekazała nam Olga Zomer, rzeczniczka Cyfrowego Polsatu.
W ostatnich latach prezes UOKiK wydał decyzje w analogicznych sprawach wobec UPC Polska, Netii, P4 oraz Orange Polska. Prowadzone jest też podobne postępowanie dotyczące Vectry.
Czytaj też: Adam Bysiek odszedł z News 24 po odsunięciu od anteny. "Jest zbyt radykalny"
(MNIE, 14.04.2023)