Google uruchomiło nowe narzędzie do weryfikacji stron. Walka z dezinformacją
Nowe narzędzie weryfikacyjne Google kryje się pod trzema kropkami przy wynikach wyszukiwania
Z okazji Międzynarodowego Dnia Fact-checkingu (2 kwietnia) Google dodało nowe narzędzie do swojej wyszukiwarki. To krótki opis, który pozwala na zweryfikowanie wyniku wyszukiwania bez konieczności otwierania strony. Google Polska rozszerza też fact-checkingową współpracę z Mixerem, dziennikarską platformą wymiany wiedzy i doświadczeń stworzoną przez Outriders.
Narzędzie ukryto pod trzema kropkami, widocznymi przy linku do strony. Po ich kliknięciu użytkownik otrzymuje informację o wieku strony – kiedy pierwszy raz została zindeksowana przez Google, o tym, czy jest to wynik spersonalizowany, oraz o tym, czy inne wyniki wyszukiwania również prowadzą do tej strony.
Czytaj też: Nowa kampania reklamowa Blika wykorzystuje ChatGPT
Daniel Rząsa, szef Google News Lab w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, we wpisie na blogu Google Polska zaznacza, że z badania IPSOS i Central European Digital Media Observatory zrealizowanego przy wsparciu Google wynika, iż co trzeci Polak czuje się bardzo narażony na dezinformację. Nowe narzędzie pozwoli użytkownikom lepiej zrozumieć kontekst dotyczący informacji wyszukanych w internecie.
– W Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej nasi trenerzy nieustannie szkolą dziennikarzy z technik walki z fałszywymi informacjami, w tym tych najbardziej narażonych na dezinformację, m.in. z Ukrainy, Białorusi czy Mołdawii – przypomina Rząsa.
Do tej pory internetowy gigant przeznaczył 25 mln euro na rozpoczęcie działalności Europejskiego Funduszu Informacji Medialnej. Fundusz do tej pory sfinansował 40 projektów w całej Europie, w tym inicjatywę wspierającą fact-checking podczas wyborów w Czechach. Wspiera również organizację medialną Mixer stworzoną przez kolektyw reporterów Outriders, laureatów m.in. nagrody Grand Press, Paszportów Polityki i wielu międzynarodowych nagród. Mixer szkoli dziennikarzy w regionie w zakresie technik weryfikacji i sprawdzania faktów. Teraz we współpracy z Google ma stworzyć sieć trenerów w Europie Środkowo-Wschodniej, którzy będą uczyć walki z dezinformacją w lokalnych językach, w tym po ukraińsku, czesku i rumuńsku.
Czytaj też: Rząd reaktywował urząd ministra cyfryzacji, ale nadal brak jasnej polityki dotyczącej tej dziedziny
(PAR, 07.04.2023)