Leroy Merlin nadal w mediach, mimo deklaracji nadawców o bojkocie
Kanał Sportowy obwieścił, że ponieważ firma Leroy Merlin angażowała się w pomoc Ukraińcom, to można wrócić do współpracy (screen: YouTube/Kanał Sportowy)
Od marca 2022 do lutego 2023 roku firma Leroy Merlin na reklamy w polskiej telewizji i radiu wydała 324 692 177 zł - wynika z danych firmy Kantar, którymi dysponuje "Presserwis”. Dzieje się tak mimo deklaracji nadawców o zerwaniu współpracy z francuskim koncernem wciąż działającym w Rosji.
Tylko w lutym - miesiącu, w którym przypadła pierwsza rocznica rosyjskiej inwazji na Ukrainę, na kampanię reklamową tej firmy wydano 19 921 958 zł. - Sprawa trochę przycichła: w Polsce już się nie pikietuje przeciwko tej firmie. Z drugiej strony, budżety nadawców muszą się spinać i łatwiej jest budować ofertę reklamową dla przedsiębiorstw, które są obecne na polskim rynku od lat - zauważa Adam Szynol, medioznawca z Uniwersytetu Wrocławskiego.
Jak wynika z danych ośrodka Kantar, do jakich dotarł "Presserwis”, najwięcej pieniędzy w ostatnim roku popłynęło do telewizji Polsat, TVN i TVP 1. W przypadku rozgłośni radiowych zamówienia reklamowe trafiały najczęściej do RMF FM, Radia Zet i Tok FM.
Od marca 2022 roku Leroy Merlin wydało 74 787 170 zł na reklamy w Polsacie, 46 697 815 zł na reklamy w TVN oraz 32 310 370 zł w TVP 1. W przypadku radia 25 164 970 zł trafiło do RMF FM, 9 893 315 zł do Radia Zet i 3 050 968 zł do Tok FM.
Czytaj też: "MasterChef Junior" zaczął w TVN ósmy sezon z wyższą widownią niż siódmy
Przypomnijmy, że Grupa TVN jeszcze w połowie marca ub.r. ogłosiła zawieszenie współpracy reklamowej z Leroy Merlin w związku z decyzją tej firmy o dalszym prowadzeniu działalności w Rosji. Jednak w następnych miesiącach reklamy i lokowanie produktów Leroy Merlin pojawiały się m.in. w programie "Zgłoś remont" w TVN Style oraz "Dzień dobry TVN".
Markę Leroy Merlin lokuje nadal Kanał Sportowy, który jeszcze w marcu ub.r. obwieścił zerwanie współpracy. Logo firmy pojawia się teraz m.in. programach "Moc Futbolu”. Pod koniec zeszłego roku Kanał Sportowy obwieścił, że ponieważ firma angażowała się w pomoc Ukraińcom, to "nie widzieliśmy przesłanek, by nie komunikować partnerstwa LM z reprezentacją Polski, bo na tym nasza współpraca polegała”. Kanał Sportowy daje do zrozumienia, że chodzi o polski oddział Leroy Merlin.
Z kolei Polskie Radio utrzymuje, że jest konsekwentne i przestrzega ogłoszonego w ubiegłym roku zakazu współpracy reklamowej z Leroy Merlin: "W dalszym ciągu nie współpracujemy z tą siecią Leroy. Tak jak podkreślaliśmy w komunikacie z 21 marca ubiegłego roku, Polskie Radio nie prowadzi współpracy reklamowej z jakąkolwiek firmą prowadzącą działalność biznesową w Rosji i wspierającą zbrodniczy reżim Putina" - napisała nam rzeczniczka prasowa Polskiego Radia Monika Kuś.
Francuski dziennik "Le Monde" donosi, że markety Auchan oraz Leroy Merlin wciąż zaopatrują rosyjskich żołnierzy na ukraińskim froncie. Trafiają tam m.in. narzędzia, papierosy czy ubrania sprzedawane przez rosyjskie filie francuskich sklepów.
Polski oddział Leroy Merlin wciąż przypomina za to, że już 2 marca 2022 roku podjął decyzję o zerwaniu współpracy z dostawcami z Rosji i Białorusi. "Pragniemy podkreślić, że częścią wspomnianej decyzji z marca 2022 jest, że cały dochód ze sprzedaży tych produktów przekazywany jest na rzecz obywateli ukraińskich poszkodowanych przez inwazję Rosji na ich kraj" - pisze na stronie internetowej zarząd Leroy Merlin Polska. Firma nie zerwała jednak - bo zerwać nie mogła - z francuską centralą, która współpracuje z Rosją.
Nie udały się także bojkoty konsumenckie wobec sieci Leroy Merlin, Auchan i Decathlon. "Taktyka obrana przez polskie oddziały firm działających w Rosji przyniosła rezultaty" - pisał Piotr Zieliński w artykule "Kapitulacja" - "Początkowo nastawiły się na wygaszanie napięcia, przeczekanie wybuchu negatywnych emocji ze strony konsumentów, a następnie zaczęły kusić ich atrakcyjnymi promocjami, przy okazji rozwijając sklepy internetowe" ("Press", 11-12/2022).
(MZD, 22.03.2023)