UOKiK ukarał agencję za handlowanie nieprawdziwymi recenzjami w internecie
Recenzje były pisane w internecie bez uprzedniego przetestowania produktów czy sprawdzenia rzetelności zleceniodawców (fot. UOKiK)
Prezes UOKiK nałożył na Agencję City Damian Trzciński z Poznania 40 tys. zł kary za handel nieprawdziwymi recenzjami w internecie.
Agencja City Damian Trzciński reklamowała się w internecie oferując możliwość zakupu pozytywnych opinii w Google. W cenniku dostępnych było sześć pakietów od small do premium, ten ostatni kosztował 1200 zł i oferował 100 opinii. UOKiK ustalił, że w ramach działalności agencja tworzyła i zamieszczała w wizytówkach Google Maps fikcyjne komentarze. Recenzje były formułowane bez uprzedniego przetestowania produktów czy sprawdzenia rzetelności zleceniodawców. Jak informuje UOKiK, zlecający często mieli wpływ na brzmienie publikowanych opinii lub sami je tworzyli.
Czytaj też: Jacek Stachursky śpiewa dla marki Łowicz
Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, podkreślił, że opinie i recenzje publikowane w internecie mają wpływ na podejmowane przez konsumentów decyzje. "Te nieprawdziwe zakłamują obraz rynku, naruszają prawo konsumentów do rzetelnej informacji oraz zaburzają funkcjonowanie uczciwej konkurencji. Zamieszczanie fałszywych lub zniekształconych opinii jest prawnie zakazane" – stwierdził w informacji opublikowanej na stronie Uokik.gov.pl.
W listopadzie 2022 roku za oferowanie i sprzedaż nierzetelnych opinii w internecie UOKiK ukarał spółki Opinie.pro z Lubartowa i SN Marketing z Krakowa – łączna wysokość sankcji wyniosła ponad 70 tys. zł.
Damian Trzciński z ukaranej agencji nie odpowiedział na pytania "Presserwisu" dotyczące kary.
Czytaj też: Krystyna Czubówna lektorką w spotach marki Brit
(KAP, 28.02.2023)