Zatrudniający 5 tys osób. norweski koncern Schibsted też tnie koszty, ale nie planuje zwolnień grupowych
Siedziba redakcji koncernu Schibsted w Sztokholmie (fot. materiały prasowe Schibsted)
Norweski koncern prasowy Schibsted, posiadający czołowe tytuły w Norwegii i Szwecji, ogłosił wprowadzenie do końca 2024 roku planu oszczędnościowego wartości 500 mln koron (ok. 46 mln euro). Według zapowiedzi wydawcy w obu krajach ma obyć się bez zwolnień grupowych, ale niektóre stanowiska mogą zostać zlikwidowane.
Jak podano w komunikacie, powodem decyzji jest wzrost kosztów związanych z segmentem prasy. "Rosnące ceny papieru i energii elektrycznej sprawiły, że wydawanie gazet w dużym stopniu przestało się opłacać, wpłynęło to negatywnie na rentowność całej grupy" – wskazano.
Czytaj też: Jacek Karnowski z "Sieci" nie przeprosił dziennikarzy TVN. "Poczekamy i na apelację, i na przeprosiny"
"Nie planujemy większych redukcji zatrudnienia, co zawsze jest ostatecznością. Niektóre nasze działy muszą jednak lepiej ustalać priorytety i identyfikować obszary, w których mogą pracować wydajniej. Redukcja liczby pracowników nie jest celem samym w sobie" – podkreśliła dyrektor wydawnicza Schibsted News Media.
Według raportu giełdowego oszczędności mają doprowadzić do przywrócenia marży operacyjnej EBITDA do 10-12 proc. w 2024 roku.
W Norwegii część dzienników regionalnych ograniczy liczbę wydań, zmniejszony ma zostać fundusz na wierszówki dla współpracowników.
Czytaj też: Rada Programowa TVP nie zajęła się ujawnieniem danych ofiar pedofila w TVP Info
Informacja o planie oszczędnościowym została przekazana przez wydawcę na wspólnym zebraniu online dla wszystkich redakcji w obu krajach.
Koncern Schibsted News Media zatrudnia ok. 5 tys. osób. W Norwegii wydaje m.in. dzienniki "VG", "Aftenposten", "Stavanger Aftenblad" oraz "Bergens Tidende", a w Szwecji "Aftonbladet" oraz "Svenska Dagbladet". Wszystkie tytuły systematycznie zwiększają liczbę płatnych prenumerat cyfrowych. Schibsted ma łącznie 1,5 mln prenumeratorów cyfrowych w obu krajach, a przychody z tego tytułu wzrosły w trzecim kwartale 2022 roku o 21 proc. Jednocześnie koncern rozwija inną działalność w internecie, posiadając serwisy z ogłoszeniami, pośredniczące w kredytach lub porównywarki cenowe.
Czytaj też: Państwowe media dostaną z budżetu 2,7 mld zł. Sejm odrzucił wczoraj poprawki Senatu
(DAN, 27.01.2023)