W Zoom TV nie będzie wiosną nowych odcinków "Magii nagości. Polska"
"Magia nagości" jest oparta na brytyjskim formacie "Naked attraction" (screen: YouTube/FilmBox Polska)
Naziemny kanał Zoom TV (Grupa Kino Polska) wiosną nie pokaże kolejnego sezonu randkowego reality show "Magia nagości. Polska". Nie wiadomo czy i kiedy program powróci na antenę.
Krajowa Rada już dwukrotnie ukarała Zoom TV za emisję zagranicznych, brytyjskich odcinków. Pierwszy raz karę nałożono we wrześniu 2021 – 20 tys. zł, a drugi raz w październiku 2022 – 40 tys. zł. Sąd Okręgowy w Warszawie w wyroku z lutego 2022 roku uchylił jednak decyzję przewodniczącego KRRiT o pierwszej z tych kar.
Czytaj też: "Kto to wie?" z Dorotą Wellman w paśmie popołudniowym TVN
– To był ciekawy przykład, bo skarżono się na program, którego nie było jeszcze na antenie, tylko na podstawie jego wersji zagranicznych – mówi Maciej Myśliwiec.
Zoom TV zastrzega, że z formatu nie rezygnuje. – Rozważamy emisję kolejnej edycji show "Magia nagości. Polska", ale nie podjęliśmy jeszcze ostatecznej decyzji w tym zakresie. W wiosennej ramówce Zoom TV stawiamy na inne programy i produkcje, lecz na informowanie o szczegółach jest jeszcze za wcześnie – mówi "Presserwisowi" Małgorzata Łupina, dyrektorka programowa i ds. produkcji telewizyjnej Grupy Kino Polska.
Małgorzata Łupina dodaje, że "Magia nagości. Polska" nie znika z anteny Zoom TV i będzie nadawana m.in. w formie odcinków specjalnych. – Ten program nieustannie cieszy się dużą popularnością wśród naszych widzów, dlatego przygotowaliśmy pięć odcinków specjalnych serii pod tytułem "Magia nagości. Polska. Najsmaczniejsze kąski". Zawierają najciekawsze fragmenty z trzech dotychczasowych sezonów show i będą emitowane w styczniu i w lutym. Ponadto w Zoom TV stale emitujemy zagraniczne edycje programu "Magia nagości" – opisuje Łupina.
Czytaj też: Ministerstwa kupiły czas antenowy w Telewizji Trwam
Maciej Myśliwiec, medioznawca związany z agencją Social Sky, przypomina, że w 2021 roku Zoom TV przesunął premierę "Magii nagości. Polska", po tym jak Fundacja Mamy i Taty przesłała do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji pismo, w którym podawała, że realizacja polskiej wersji show "może mieć negatywny wpływ na psychikę widzów".
Myśliwiec dodaje: – Nadawca mógł obawiać się kar, ale z drugiej strony, jeśli jakiś program spina się budżetowo, to zwykle ma też zabezpieczone pieniądze na ewentualne kary – ocenia Myśliwiec.
Adam Szynol, medioznawca z Uniwersytetu Wrocławskiego nie wyklucza, że nadawca mógł mieć problemy z castingami do tego show. – Uczestnicy muszą tam jednak wystąpić nago, a Polska jest krajem dość purytańskim. Nawet nadawcy komercyjni nadają teraz w niedziele msze święte, czego dotychczas przez lata prawie nie było.
Czytaj też: "Fakty" najdroższe w lutowym cenniku TVN
Ponadto "Magia nagości" to już nie jest nowość na rynku. Oglądalność też spadła – zauważa Adam Szynol.
Zoom TV nie jest kanałem z czołówki oglądalności (według Nielsen Media w 2022 roku miał średnio 0,53 proc. udziału w grupie ogólnej 4+, podczas gdy np. Polsat – 7,28 proc).
– Rekoncesja Zoom TV przypada dopiero na koniec 2025 roku, czyli będzie miała miejsce już po wyborach, prawdopodobnie w innych okolicznościach politycznych – opisuje Adam Szynol. Szynol przyznaje jednak, że obecnie, ze względu na skład KRRiT i osobę jej szefa Macieja Świrskiego, nadawcy muszą pilnować się trochę bardziej niż do tej pory. – Jak widzimy jego ostatnie działania związane z TVN i "Siłą kłamstwa", to można przypuszczać, że będzie aktywny w odniesieniu do nadawców, wobec których jest mocno krytyczny – mówi Szynol.
Czytaj też: Proces Andrzeja Poczobuta będzie dużo dłuższy niż tydzień-dwa
Według Nielsen Media trzeci sezon programu jesienią 2022 śledziło średnio 120 tys. widzów. Z kolei rok wcześniej jesienią pierwszy sezon przyciągał średnio 229 tys. widzów, a drugi, wiosną 2022 – 126 tys.
"Magia nagości" jest oparta na brytyjskim formacie "Naked attraction", który powstał dla Channel 4. Uczestnicy show wybierają kandydata lub kandydatkę na randkę, oceniając ich nagie ciała. Polską wersję prowadzi aktorka Beata Olga Kowalska. Program doczekał się też innych edycji zagranicznych, m.in. w Niemczech (na antenie RTL II), w Danii (TV 2) i Holandii (RTL XL).
Czytaj też: Dezinformatorzy Hofman, Świrski i Pereira będą uczyć, jak walczyć z dezinformacją
(MNIE, 23.01.2023)