Filmowcy porozumieli się co do zasad pracy  |  Rozstrzygnięcie przetargu Velvet Care, który trwał prawie rok  |  Co OpenAI ogłosiło w Krakowie  |  TVP 2 kontynuuje  |  Widownia serialu "Krew z krwi" z Kuleszą  |  TVP ABC liderem  |  Serial "Breslau" trafi do Disney+  |  Pensja prezydenta do wygrania w nowej zabawie  |  Republika zyskuje widzów dzięki kampanii  |  Bank Gospodarstwa Krajowego rozstrzygnął  |  Mediahub  |  Havas Market współpracuje  |  Pasibus wprowadza nowy branding  |  Wiceprezes ds. produktu Yahoo News  |  OpenAI pozostanie organizacją non-profit  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 46 newsów ze świata mediów i reklamy  Nowy numer magazynu "Press" już dostępny w salonach prasowych  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Rozmowa z Wałkuskim, sylwetka Turskiego i pięć lat podcastu Rosiaka – polecamy!  | 

Filmowcy porozumieli się co do zasad pracy  |  Rozstrzygnięcie przetargu Velvet Care, który trwał prawie rok  |  Co OpenAI ogłosiło w Krakowie  |  TVP 2 kontynuuje  |  Widownia serialu "Krew z krwi" z Kuleszą  |  TVP ABC liderem  |  Serial "Breslau" trafi do Disney+  |  Pensja prezydenta do wygrania w nowej zabawie  |  Republika zyskuje widzów dzięki kampanii  |  Bank Gospodarstwa Krajowego rozstrzygnął  |  Mediahub  |  Havas Market współpracuje  |  Pasibus wprowadza nowy branding  |  Wiceprezes ds. produktu Yahoo News  |  OpenAI pozostanie organizacją non-profit  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 46 newsów ze świata mediów i reklamy  Nowy numer magazynu "Press" już dostępny w salonach prasowych  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Rozmowa z Wałkuskim, sylwetka Turskiego i pięć lat podcastu Rosiaka – polecamy!  | 

Filmowcy porozumieli się co do zasad pracy  |  Rozstrzygnięcie przetargu Velvet Care, który trwał prawie rok  |  Co OpenAI ogłosiło w Krakowie  |  TVP 2 kontynuuje  |  Widownia serialu "Krew z krwi" z Kuleszą  |  TVP ABC liderem  |  Serial "Breslau" trafi do Disney+  |  Pensja prezydenta do wygrania w nowej zabawie  |  Republika zyskuje widzów dzięki kampanii  |  Bank Gospodarstwa Krajowego rozstrzygnął  |  Mediahub  |  Havas Market współpracuje  |  Pasibus wprowadza nowy branding  |  Wiceprezes ds. produktu Yahoo News  |  OpenAI pozostanie organizacją non-profit  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 46 newsów ze świata mediów i reklamy  Nowy numer magazynu "Press" już dostępny w salonach prasowych  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Rozmowa z Wałkuskim, sylwetka Turskiego i pięć lat podcastu Rosiaka – polecamy!  | 

Temat: prasa

Dział: PRASA

Dodano: Styczeń 17, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

IWP: zerowy VAT na rynku gazet, czasopism i książek zniwelowałby wzrost cen

Według GUS inflacja na koniec roku wyniosła 16,6 proc.

– Inflacja dała się we znaki rynkowi gazet, czasopism i książek. Gdyby rząd zdecydował się na wprowadzenie zerowej stawki VAT w tych segmentach, pomógłby wydawcom – uważa Marek Frąckowiak, prezes Izby Wydawców Prasy.

W porównaniu z listopadem ubiegłego roku gazety i czasopisma zdrożały o 7,2 proc. – poinformował Główny Urząd Statystyczny. W stosunku do poprzedniego miesiąca wzrost cen w tym segmencie wyniósł 1,6 proc.

Czytaj też: Wdowa po Jerzym Urbanie właścicielką "Nie". Wydawnictwo ma nową prezeskę

Jednocześnie ceny książek w grudniu w porównaniu z grudniem 2021 roku wzrosły o 12,4 proc. W porównaniu z listopadem 2022 wzrost cen wyniósł 1,7 proc.

– Jak widać, wprowadzenie zerowej stawki VAT pomogłoby ustabilizować rynek i wpłynęłoby pozytywnie na kondycję wydawców – mówi Marek Frąckowiak, prezes IWP. Przyznaje, że i jego Izba, i Polska Izba Książki, z którą wspólnie starają się negocjować zerowy VAT z rządem, dostały już w tej sprawie negatywną odpowiedź. – Ale liczymy na to, że to odpowiedź tymczasowa. Nie ustajemy w staraniach o wprowadzenie takiego rozwiązania. Zwłaszcza że właśnie dzięki naciskom naszym i rządu Komisja Europejska dała taką możliwość, wprowadzając odpowiedni zapis do dyrektywy vatowskiej. 

Zdaniem Frąckowiaka mimo wcześniejszych zapowiedzi rząd uznał, że przedsiębiorcy i obywatele mają inne potrzeby. – Ale przyjmujemy, że za jakiś czas zmieni zdanie – mówi prezes IWP. I zwraca uwagę, że problem VAT to nie tylko problem mediów drukowanych, ale również tych, które działają w sferze cyfrowej, w związku ze wzrostem cen przeżywających te same kłopoty. – Musimy się liczyć z tym, że wiele wydawnictw upadnie.

Czytaj też: RAS Polska przegrywa w sądzie z Pereirą, ale teraz szefa Tvp.info pozywa TVN

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w grudniu 2022 roku w porównaniu z grudniem ub. roku wzrosły o 16,6 proc.

(PAR, 17.01.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.