Dziennikarze oceniają debiut "Raportu specjalnego" Bianki Mikołajewskiej w TVP  |  Fundacja Otwarty Dialog żąda przeprosin od Telewizji Polskiej  |  Grupa Kino Polska nie wyklucza wprowadzenia reklam  |  Ministerstwo Cyfryzacji wybrało  |  "Kuchenne rewolucje" dają TVN pozycję lidera  |  Polsat z czwartą edycją reality show pt. "Farma"  |  RMF FM bez reklam  |  Dyrektor ds. sprzedaży bezpośredniej w Grupie Agora  |  Serial dokumentalny na razie bez kontynuacji w kanałach Polsatu  |  Naziemna Stopklatka chce mieć więcej rozrywki  |  Dziennikarz PAP przewodniczącym Rady Muzeum Sportu i Turystyki  |  Polska Press współorganizatorem  |  Laureaci Nagrody Znaku i Hestii im. ks. Józefa Tischnera  |  Lokalne media dostaną pieniądze z grantu  |  Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości planuje przetarg  |  Sigma Bis, Tarraya i Five Media wygrywają  |  Przetarg Orlenu wszedł w drugi etap  |  Publicis Groupe wprowadza ViRO  |  Sony India przejmuje prawa do krykieta, Disney się wycofał  |  Nie powstanie największy operator telewizyjny w USA  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 43 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Dziennikarze oceniają debiut "Raportu specjalnego" Bianki Mikołajewskiej w TVP  |  Fundacja Otwarty Dialog żąda przeprosin od Telewizji Polskiej  |  Grupa Kino Polska nie wyklucza wprowadzenia reklam  |  Ministerstwo Cyfryzacji wybrało  |  "Kuchenne rewolucje" dają TVN pozycję lidera  |  Polsat z czwartą edycją reality show pt. "Farma"  |  RMF FM bez reklam  |  Dyrektor ds. sprzedaży bezpośredniej w Grupie Agora  |  Serial dokumentalny na razie bez kontynuacji w kanałach Polsatu  |  Naziemna Stopklatka chce mieć więcej rozrywki  |  Dziennikarz PAP przewodniczącym Rady Muzeum Sportu i Turystyki  |  Polska Press współorganizatorem  |  Laureaci Nagrody Znaku i Hestii im. ks. Józefa Tischnera  |  Lokalne media dostaną pieniądze z grantu  |  Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości planuje przetarg  |  Sigma Bis, Tarraya i Five Media wygrywają  |  Przetarg Orlenu wszedł w drugi etap  |  Publicis Groupe wprowadza ViRO  |  Sony India przejmuje prawa do krykieta, Disney się wycofał  |  Nie powstanie największy operator telewizyjny w USA  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 43 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Dziennikarze oceniają debiut "Raportu specjalnego" Bianki Mikołajewskiej w TVP  |  Fundacja Otwarty Dialog żąda przeprosin od Telewizji Polskiej  |  Grupa Kino Polska nie wyklucza wprowadzenia reklam  |  Ministerstwo Cyfryzacji wybrało  |  "Kuchenne rewolucje" dają TVN pozycję lidera  |  Polsat z czwartą edycją reality show pt. "Farma"  |  RMF FM bez reklam  |  Dyrektor ds. sprzedaży bezpośredniej w Grupie Agora  |  Serial dokumentalny na razie bez kontynuacji w kanałach Polsatu  |  Naziemna Stopklatka chce mieć więcej rozrywki  |  Dziennikarz PAP przewodniczącym Rady Muzeum Sportu i Turystyki  |  Polska Press współorganizatorem  |  Laureaci Nagrody Znaku i Hestii im. ks. Józefa Tischnera  |  Lokalne media dostaną pieniądze z grantu  |  Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości planuje przetarg  |  Sigma Bis, Tarraya i Five Media wygrywają  |  Przetarg Orlenu wszedł w drugi etap  |  Publicis Groupe wprowadza ViRO  |  Sony India przejmuje prawa do krykieta, Disney się wycofał  |  Nie powstanie największy operator telewizyjny w USA  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 43 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: telewizja

Dział: TELEWIZJA

Dodano: Styczeń 13, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Rząd już nie dopłaca do dekoderów i telewizorów. Wydano tylko 11 proc. planowanej kwoty

Dzięki programowi osoby, których nie było stać na kupno nowego sprzętu, mogły otrzymać dopłatę 250 zł do zakupu telewizora lub 100 zł do dekodera (fot. Pixabay.com)

Polacy złożyli 614 305 wniosków o dofinansowanie do zakupu dekodera lub telewizora w nowym standardzie naziemnym DVB-T2/HEVC. Zakończony 31 grudnia rządowy program nie cieszył się wielkim zainteresowaniem Polaków – dziś jest jasne, że wydano na niego tylko 11 proc. z przewidzianej w budżecie sumy.

Program dofinansowania rozpoczął się 21 marca zeszłego roku, a zakończył 31 grudnia. Dzięki niemu osoby, których nie było stać na kupno nowego sprzętu, mogły otrzymać dopłatę 250 zł do zakupu telewizora lub 100 zł do dekodera. Rząd zakończył dofinansowanie, choć sam proces przejścia na nowy system może trwać jeszcze rok. Jak tłumaczono, z każdym tygodniem liczba składanych wniosków malała, dlatego założono, że każdy, kto chciał skorzystać z dofinansowania, zrobił to.

Czytaj też: Edward Miszczak już w poniedziałek zacznie pracę jako dyrektor programowy Polsatu

Od końca listopada do końca grudnia złożono 16 188 nowych wniosków, od końca października do końca listopada – 12 184, a np. przez prawie cały sierpień – 26 219. Z kolei od końca czerwca do końca lipca było to 94 796 wniosków w ciągu około miesiąca.

Liczba zrealizowanych bonów wskazuje, że program kosztował budżet państwa ok. 68,4 mln zł. Rząd szacował jednak, że maksymalny koszt dofinansowań wyniesie 620,5 mln zł. Oznacza to, że na opłacenie kosztów programu wydano ok. 11 proc. przewidzianej w budżecie sumy.

Do 31 grudnia w placówkach Poczty Polskiej złożono 511 577 wniosków na dofinansowanie do zakupu dekodera lub telewizora, a 102 728 przez internet. Zrealizowano 543 724 wniosków – 450 372 dotyczyło dofinansowania do zakupu dekodera, a 93 352 do telewizora.

Czytaj też: TSUE przyznaje, że w TVP mogło dojść do dyskryminacji

Krzysztof Luft, były członek KRRiT, a obecnie zasiadający w radzie programowej TVP, oceniał w grudniu, że były trzy podstawowe przyczyny niewielkiej popularności programu dofinansowania do zakupu telewizora lub dekodera.

– Po pierwsze, nie było dużej promocji tego dofinansowania. Po drugie, osoby niepłacące abonamentu radiowo-telewizyjnego obawiały się korzystać z programu, aby nie zostać wezwanym przez Pocztę Polską do płacenia abonamentu. Po trzecie, część widzów po pozostawieniu do końca 2023 roku w starym standardzie kanałów TVP po prostu zlekceważyła sprawę. Nie miała motywacji do wymiany dekodera lub telewizora, bo przecież nadal ma dostęp do telewizji, a że są to tylko kanały TVP, to już machnęli na to ręką – mówił Luft.

Teraz dodaje, że niewiele osób zdawało sobie sprawę z tego, iż program był przeznaczony tylko dla osób najuboższych. – Ale jeśli ktoś już zdał sobie z tego sprawę, to mogło stanowić to dla niego pewien problem. Trzeba było pod odpowiedzialnością karną oświadczyć, że nie ma się środków na zakup sprzętu – stwierdza Krzysztof Luft.

Czytaj też: Senat przegłosował wykreślenie 2,7 mld dla Telewizji Polskiej i Polskiego Radia. Ale dotacja wróci

W 2022 roku na nowy standard przeszły czołowe multipleksy zawierające głównie kanały komercyjne (m.in. Polsat i TVN). MUX 3 ze stacjami TVP (np. TVP 1, TVP 2 i TVP Info) na wniosek szefa MSWiA Mariusza Kamińskiego może pozostać w starym systemie do końca 2023 roku.

Według danych Krajowego Instytutu Mediów na koniec sierpnia 2022 nieprzygotowanych do odbioru kanałów w nowym standardzie było 990 tys. gospodarstw domowych. Obecnie KIM nie mierzy już tego wskaźnika.

Czytaj też: Korespondentka Polsat News w Brukseli zniknęła z anteny. Zaprzecza, że odchodzi

(MNIE, 13.01.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.