Dział: PRASA

Dodano: Grudzień 07, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

"Gazeta Wyborcza" rezygnuje z osobnych grzbietów wydań w sześciu dużych miastach

Agora wprowadza zmiany w lokalnych wydaniach ze względów ekonomicznych (fot. Adrian Grycuk/CC BY-SA 3.0 pl)

Agora od 2 stycznia rezygnuje z osobnych grzbietów wydań lokalnych "Gazety Wyborczej" w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu. Lokalne informacje trafią do głównego grzbietu gazety. Trzy lokalne tygodniki Agory być może przejmą ich dziennikarze.

Wydawca z powodów oszczędnościowych decyduje się na zmiany w lokalnych drukowanych edycjach "Gazety Wyborczej". Od 2 stycznia znikną osobne grzbiety wydań lokalnych w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu. Wszystkie informacje lokalne trafią do głównego grzbietu "GW".

Czytaj też: Amadeusz Calik ma być szefem serwisów lokalnych "Super Expressu”

- Dla nas jest to wyłącznie techniczna zmiana - mówi Dariusz Kortko, szef katowickiego wydania "Gazety Wyborczej". - Wszystkie treści, które publikowaliśmy do tej pory w osobnym grzbiecie, również drobne informacje czy lokalne informatory, znajdą się teraz w ciągu głównej gazety, na mutowanych stronach. 

Jak dodaje, w katowickim oddziale nikt nie straci pracy w związku ze zmianami. Inni szefowie redakcji lokalnych nie chcą się wypowiadać, odsyłając do oficjalnego komunikatu wydawcy. 

Agora utrzyma wydania piątkowych magazynów lokalnych w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Warszawie i Wrocławiu. Połączy natomiast w jeden obecne piątkowe wydania tygodników bydgoskiego i toruńskiego.
Z kolei w Białymstoku, Częstochowie, Kielcach, Olsztynie, Opolu, Płocku, Radomiu, Rzeszowie i Zielonej Górze tygodniki lokalne zmienią się w miesięczniki.

Z codziennych wydań ogólnopolskiej edycji  "GW" zniknie kolumna "Prosto z miasta", która prezentuje obecnie najciekawsze teksty z wydań lokalnych. Sekcja będzie się pojawiała tylko raz w tygodniu, w piątki.

Seweryn Blumsztajn, który w czasie pracy w "GW" prowadził m.in. oddziały w Krakowie i Warszawie, zwraca uwagę, że wydania regionalne już wcześniej zostały mocno ograniczone, tylko do dużych miast, a osobne grzbiety też nie mają zbyt dużej objętości. - Jeżeli strony mają być mutowane, to nie sądzę, żeby zmiana była bardzo istotna. Oczywiście istniała magia osobnego grzbietu, ale cały papier powoli się zwija, więc to naturalny ruch, spowodowany głównie ekonomią. Najważniejsze, jak silne okażą się te lokalne strony, a nie - czy są w osobnym grzbiecie, czy nie - mówi Blumsztajn.

Zmiany podyktowane są nie tylko ekonomią, ale też preferencjami czytelników, którzy coraz częściej lokalnych informacji szukają nie w papierze, ale na 30 lokalnych stronach Wyborcza.pl.

- Cała gazeta ewoluuje w kierunku cyfrowym - przyznaje Blumsztajn. - Papier był kiedyś ważny, a teraz internet zdecydowanie papier wyprzedza. I tak samo jest lokalnie, coraz więcej materiałów szybciej ukazuje się na Wyborczej.pl niż w wydaniu papierowym.

Wydawca poinformował też, że zespoły redakcyjne trzech tygodników lokalnych wydawanych przez Agorę w województwie kujawsko-pomorskim otrzymały propozycje przejęcia tytułów i samodzielnego ich wydawania.

- Z powodów ekonomicznych, czyli spadku sprzedaży egzemplarzowej oraz rosnących kosztów druku, Agora zdecydowała się na zakończenie wydawania trzech tygodników powiatowych w województwie kujawsko-pomorskim: "Czasu Brodnicy", "Czasu Chełmna" oraz "Czasu Świecia" - poinformowała "Presserwis" Agata Staniszewska z biura prasowego Agory. - Pracownicy tych tytułów objęci zostali zwolnieniami grupowymi wraz z pakietem osłonowym wynegocjowanym przez stronę społeczną.

Trwają negocjacje z redakcjami wszystkich trzech tytułów. Termin zakończenia ich wydawania przez Agorę będzie ogłoszony po zakończeniu rozmów w tej sprawie.

Agora do połowy grudnia pożegna się z 84 pracownikami. Jak zapewniano jeszcze w październiku, wszystkim zaoferowano "szereg działań osłonowych i wspierających".

Według danych Audytu PBZ za III kwartał tego roku, średnia dzienna sprzedaż papierowego wydania "Gazety Wyborczej" wyniosła 44 385 egz. Sprzedaż e-wydań to 1373 egz. Jednocześnie na koniec czerwca 2022 roku Wyborcza.pl miała 296 tys. aktywnych subskrypcji internetowych.

(PAR, 07.12.2022)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.