Telewizja Bąkiewicza to eksperyment. Nie będzie innych takich stacji. Narodowcy są w sieci
Tzw. środowiska narodowe koncentrują się na działalności w internecie. Tam pozyskują członków i prezentują swoją ideologię (fot. Wikimedia Commons)
Zdaniem ekspertów Telewizja Media Narodowe powołana przez Stowarzyszenie "Marsz Niepodległości" to tylko eksperyment – choć niebezpieczny. Inne organizacje narodowe pozostaną raczej w internetowej niszy.
11 listopada z testową emisją w internecie ma ruszyć Telewizja Media Narodowe, której nadawcą jest Stowarzyszenie "Marsz Niepodległości", kierowane przez Roberta Bąkiewicza. Kanał będzie oferowany operatorom bezpłatnie, a utrzymywać ma się m.in. z wpłat od widzów.
Eksperyment na rynku mediów
Adam Szynol, medioznawca z Uniwersytetu Wrocławskiego, nie obawia się wysypu innych inicjatyw medialnych środowisk radykalnych. – Ta konkretna inicjatywa wiąże się z jednym człowiekiem – Robertem Bąkiewiczem. On wie, że może liczyć na konkretną pomoc czy to w postaci dofinansowania, czy innych przysług. Bardziej obawiam się, że ta inicjatywa będzie wykorzystana i wspierana przez rząd lub ministerstwa, chociażby MON, dzięki czemu kanał będzie miał ułatwioną ścieżkę dostępu. Obawiam się też oczywiście tego, że będzie w nim prezentowana ideologia nacjonalistyczna – stwierdza Szynol.
Czytaj też: Telewizja Media Narodowe jednak nie będzie testowana w kablówkach, bo nie ma koncesji
Maciej Myśliwiec, medioznawca związany z agencją Social Sky, podkreśla, że Telewizja Media Narodowe to eksperyment na rynku mediów. – To produkt skierowany do bardzo określonego odbiorcy o bardzo określonych poglądach, trudno więc spodziewać się, by jego zawartość odebrała widzów jakiejkolwiek stacji – mówi Myśliwiec.
Nie sądzi też, by groził nam zalew podobnych mediów, choć zauważa jednocześnie, że tzw. środowiska patriotyczne już są dość podzielone, co widać choćby podczas marszów niepodległości. – Ale na własne media trzeba mieć fundusze – albo z działalności komercyjnej, albo z crowdfundingu. No i trzeba brać pod uwagę zmianę klimatu politycznego po wyborach – podkreśla Myśliwiec.
"Bardzo trudny projekt"
Marek Zając, doradca ds. mediów, wypowiada się dla "Presserwisu", "abstrahując od oceny ideowej". – Z reguły tego typu środowiska są aktywne w internetowych społecznościach, tymczasem kanał telewizyjny, nawet niewielki, może przyciągnąć dość szeroką – a co za tym idzie do pewnego stopnia zróżnicowaną – widownię. Ale to bardzo trudny projekt, jeżeli chodzi o aspekt komercyjny – dodaje Zając.
Czytaj też: W TVP nie pojawi się nowa kampania Yes ze ślubem dwóch kobiet
Być może dlatego inne organizacje nacjonalistyczne skupiają się na działalności w sieci. Młodzież Wszechpolska do odbiorców trafia na Facebooku i Twitterze. Na oficjalnej stronie internetowej prowadzi nieustający nabór (tylko dla osób od 15 do 30 lat), a we wszystkich kanałach szuka finansowego wsparcia – regularnego lub chociażby jednorazowego. Wydaje też newsletter. "Bądź na bieżąco i otrzymuj od nas wartościowe materiały!" – zachęca do bezpłatnego zapisu.
MW jest aktywna na stronie Niezłomnypatriota.pl. Jest to, jak sam się określa, "niekomercyjny portal patriotyczny dla Polaków", gdzie znaleźć można "informacje o polskich bohaterach – żołnierzach wyklętych, patriotyczną muzykę mówiąca wiele prawdy, transmisję na żywo, wszelkie informację dotyczące dobra na rzecz Polski, literaturę polską, informacje na temat Młodzieży Wszechpolskiej".
Walka z memami z Janem Pawłem II
"My, Niezłomni Patrioci, będziemy walczyć z osobami, które w perfidny i cyniczny sposób szykanują Jana Pawła II – w postaci obrzydliwych tak zwanych – memów" – deklaruje też redakcja w rozdziale "Ideologia" i dodaje, że chce: "Bronić Polski przed oszczerstwami, złodziejami i nienawiścią ze strony zagranicznej, oraz tak zwanych Polaków, którzy knują przeciwko ojczyźnie".
Czytaj też: Aleksandra Klich-Siewiorek, naczelna "Wysokich Obcasów", dyrektorką miejskiej biblioteki
Wygląda na to, że Obóz Narodowo-Radykalny jest nieco aktywniejszy medialnie. Również zabiega o fundusze w mediach społecznościowych oraz na stronie WWW, i także rozsyła zainteresowanym newsletter. Ale ponadto wydaje Kierunki.info.pl. Głównym materiałem na stronie jest "Radosław Biały: »Zbigniew Rybak – Syn Józefa« – recenzja biografii legendarnego chuligana" (chodzi o znanego kibica Arki Gdynia) z 31 października, ale zapoznać się tu można także z analizą współczesnych mediów, gdzie czytamy, że "Omawiane tu problemy nie powinny jednak nas zniechęcać, ale motywować do bycia alternatywą dla mediów pokroju TVN-u. Musimy dążyć do tego, aby media zaczęły działać w służbie prawdy i pokazywać świat, który istnieje naprawdę".
Na czele serwisu Kierunki.info.pl – narodowego portalu społeczno-kulturalnego, jak się określa – stoi redaktorka naczelna Adrianna Gąsiorek. Publikowanych jest tu zaledwie kilka tekstów miesięcznie.
Czytaj też: Edward Miszczak ma być gościem jubileuszowej gali Polsatu
(DOR, 11.11.2022)