15-lecie Top Marki: na wczorajszej gali zaprezentowano najsilniejsze brandy w prasie i internecie
Uroczyste wręczenie statuetek zwycięskim brandom odbyło się wczoraj w warszawskiej Scenie Relax (fot. D. Sieracka)
Przedstawiciele 50 znaków firmowych odebrali wczoraj statuetki dla najsilniejszych brandów w prasie i internecie. Redakcja magazynu „Press” i PSMM ogłosiły wyniki 15. badania Top Marka i Markę Marek 15-lecia, którą został PKO Bank Polski.
W ramach jubileuszowego badania pod lupę wzięto 70 mln materiałów: ponad 2 mln tekstów prasowych i 14 mln publikacji internetowych oraz 54 mln postów, które ukazały się na ogólnodostępnych profilach na Facebooku, Instagramie, Twitterze i YouTube od 1 lipca 2021 do 30 czerwca 2022 roku. Posługując się wciąż doskonaloną metodologią, wyłoniono 500 marek z 50 najczęściej opisywanych branż, a następnie wzmiankom o każdej z nich przypisano impact (potencjalny zasięg) i indeks sentymentu (biorąc pod uwagę wydźwięk wzmianek: pozytywny, neutralny lub negatywny).
To wraz z liczbą złożyło się na siłę każdej analizowanej marki i pozwoliło uszeregować je w 50 branżowych rankingach i jednym wspólnym zestawieniu dla wszystkich. Na jego czele znalazły się PKO Bank Polski (banki), Orlen (stacje paliw) i PGE (energetyka i surowce). Wśród branżowych Top Marek z przodu są m.in. Onet (portale internetowe), TVN (telewizja), Plus (telekomunikacja), Allegro (e-commerce) i Mercedes-Benz (samochody premium).
Z okazji jubileuszu Top Marki wyłoniono również Markę Marek 15-lecia. Tytuł ten zdobył PKO Bank Polski, który zajmował miejsce lidera w branżowym zestawieniu we wszystkich edycjach raportu z badania. Wśród najsilniejszych brandów 15 wydań Top Marki drugie miejsce zajął TVN, a trzecie Biedronka.
Raport z badania ukazał się w najnowszym wydaniu magazynu „Press”. Przejrzystym infografikom obrazującym wyniki analizy towarzyszą teksty wskazujące, które wydarzenia miały największy wpływ na umocnienie lub osłabienie wizerunku brandów w prasie i internecie. W zdecydowanej większości z nich przewijają się dwa wątki: skutki pandemii koronawirusa w poszczególnych sektorach i wojna w Ukrainie, która postawiła przed markami niespotykane dotychczas wyzwania.
Uroczyste wręczenie statuetek zwycięskim brandom odbyło się w warszawskiej Scenie Relax. Szczegóły w najnowszym numerze magazynu "Press" oraz na topmarka.eu.
Wyniki:
- Marka marek 2022 – PKO Bank Polski
- Marka XV-lecia – PKO Bank Polski; II miejsce – TVN, III miejsce – Biedronka
- agencje badawcze – IBRiS
- banki – PKO Bank Polski
- biura podróży – Rainbow
- chemia – Grupa Azoty
- dostawcy Internetu – Canal+
- e-commerce – Allegro
- energetyka i surowce – PGE
- farmacja – Pfizer
- festiwale – Pol’and’Rock
- firmy budowlane i deweloperzy – Grupa Budimex
- firmy kurierskie – Poczta Polska
- firmy Pożyczkowe – Provident
- firmy windykacyjne – Kruk
- FMCG – alkohole mocne – Martini
- FMCG – artykuły spożywcze i napoje – Coca-Cola
- FMCG – piwa i cydry – Żywiec
- hotele – Hilton
- human resources – Pracuj.pl
- konsulting – Deloitte
- kosmetyki – Avon
- markety spożywcze – Biedronka
- materiały budowlane – Bruk-Bet
- obuwie – CCC
- odzież – 4F
- płatności elektroniczne – Mastercard
- popularyzacja kultury – Narodowe Centrum Kultury
- portale internetowe – Onet
- prasa – „Gazeta Wyborcza”
- producenci gier wideo – CD Projekt
- producenci oprogramowania – Google
- producenci sprzętu IT – Apple
- projekty charytatywne – Caritas
- radio – Radio Zet
- samochody popularne – Toyota
- samochody premium – Mercedes-Benz
- serwisy VOD – Netflix
- sieci – apteki i drogerie – Rossmann
- sieci – gastronomia – McDonald’s
- sieci – jubilerzy – Apart
- sieci – opieka medyczna – Lux Med
- smartfony – Samsung
- sprzęt RTV i AGD – Sony
- stacje benzynowe – Orlen
- targi – MTP
- telekomunikacja – Plus
- telewizja – TVN
- transport i logistyka – Raben
- ubezpieczenia – PZU
- uczelnie – Uniwersytet Warszawski
- wydawnictwa książkowe – Wydawnictwo Znak
Partnerzy gali: BAT British American Tobacco, Toyota Polska, Cocosound Studio, F25 Production, Scena Relax.
(RD, 04.11.2022)