W social mediach już wiedzą, dlaczego Trzaskowski przegrał  |  "GW" i niespójność w liczbie prenumerat cyfrowych  |  Fundusz wsparcia mediów lokalnych po wyborach pod znakiem zapytania  |  Chiński koncern szuka agencji  |  Widownia Teatru Telewizji w TVP 1  |  Klubowe Mistrzostwa Świata z polskim komentarzem  |  Zestawienie kanałów lifestylowych  |  Oglądalność "Sprawiedliwych. Trójmiasto" w TV 4  |  Powstanie polska wersja popularnego serialu  |  Operator kablowy Inea wyłączył kanał E-Sport  |  Zarząd MOC TV  |  Vectra i dynamiczna podmiana reklam  |  Ruszy kanał o modzie  |  Serwisanci Radia Zet  |  Druga edycja akcji redakcyjnej Onetu  |  Sztuczna inteligencja pomaga Polska Press  |  IPG Mediabrands wzmacnia pozycję  |  Wynagrodzenia na rynku PR  |  Plus z kampanią  |  Paramount w oczekiwaniu na fuzję  |  Apple odwołuje się od nakazu UE o udostępnianiu konkurentom danych użytkowników  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 49 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

W social mediach już wiedzą, dlaczego Trzaskowski przegrał  |  "GW" i niespójność w liczbie prenumerat cyfrowych  |  Fundusz wsparcia mediów lokalnych po wyborach pod znakiem zapytania  |  Chiński koncern szuka agencji  |  Widownia Teatru Telewizji w TVP 1  |  Klubowe Mistrzostwa Świata z polskim komentarzem  |  Zestawienie kanałów lifestylowych  |  Oglądalność "Sprawiedliwych. Trójmiasto" w TV 4  |  Powstanie polska wersja popularnego serialu  |  Operator kablowy Inea wyłączył kanał E-Sport  |  Zarząd MOC TV  |  Vectra i dynamiczna podmiana reklam  |  Ruszy kanał o modzie  |  Serwisanci Radia Zet  |  Druga edycja akcji redakcyjnej Onetu  |  Sztuczna inteligencja pomaga Polska Press  |  IPG Mediabrands wzmacnia pozycję  |  Wynagrodzenia na rynku PR  |  Plus z kampanią  |  Paramount w oczekiwaniu na fuzję  |  Apple odwołuje się od nakazu UE o udostępnianiu konkurentom danych użytkowników  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 49 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

W social mediach już wiedzą, dlaczego Trzaskowski przegrał  |  "GW" i niespójność w liczbie prenumerat cyfrowych  |  Fundusz wsparcia mediów lokalnych po wyborach pod znakiem zapytania  |  Chiński koncern szuka agencji  |  Widownia Teatru Telewizji w TVP 1  |  Klubowe Mistrzostwa Świata z polskim komentarzem  |  Zestawienie kanałów lifestylowych  |  Oglądalność "Sprawiedliwych. Trójmiasto" w TV 4  |  Powstanie polska wersja popularnego serialu  |  Operator kablowy Inea wyłączył kanał E-Sport  |  Zarząd MOC TV  |  Vectra i dynamiczna podmiana reklam  |  Ruszy kanał o modzie  |  Serwisanci Radia Zet  |  Druga edycja akcji redakcyjnej Onetu  |  Sztuczna inteligencja pomaga Polska Press  |  IPG Mediabrands wzmacnia pozycję  |  Wynagrodzenia na rynku PR  |  Plus z kampanią  |  Paramount w oczekiwaniu na fuzję  |  Apple odwołuje się od nakazu UE o udostępnianiu konkurentom danych użytkowników  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 49 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: prasa

Dział: PRASA

Dodano: Październik 03, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Garmond wypowiada kolejne umowy z "przyczyn ekonomicznych"

Kolporterzy zarabiają więcej, bo wydawcy podnieśli ceny gazet (fot. Unsplash.com/Tim Mossholder)

"Tygodnik Nadwiślański" i "Korso" oraz "Korso Kolbuszowskie" to kolejne ofiary wypowiedzeń umów kolporterskich Garmonda. – Jest tylko ogólne wyjaśnienie, że przyczyny ekonomiczne nie pozwalają firmie na dalszą obsługę dystrybucji naszej gazety – mówi Rafał Nieckarz, redaktor naczelny "TN".

– To skandal – komentuje decyzję kolportera Bogdan Rojkowicz, wydawca podkarpackich tygodników "Korso". – To kolejne nasze problemy z firmą kolportażową. Wcześniej taką niespodziankę zrobił Ruch SA, ale ostatecznie udało nam się wynegocjować warunki – stwierdza Nieckarz.

Kolporterzy chcą jeszcze wyższych stawek

"Tygodnik Nadwiślański" ma własną niewielką sieć kolportażu. Musi jednak liczyć na trzech głównych dystrybutorów – Kolportera, Ruch i do teraz na Garmonda. – Sprzedajemy gazety po obu stronach Wisły. Na tym obszarze nie ma zbyt wielu mostów, więc kolportaż własny to spory problem logistyczny – mówi naczelny "TN".

Czytaj też: Garmond wypowiada wydawcom lokalnym umowy kolporterskie

Nieckarz zwraca uwagę, że ponieważ i tak z 3,50 zł na 4 zł wzrosła cena jego tygodnika, Garmond od lutego zarabiał na kolportażu więcej. To samo mówi Bogdan Rojkowicz, wydawca tygodników "Korso" w Mielcu i Kolbuszowej, który wypowiedzenie od Garmonda również dostał w czwartek.

– Mają najwyższe marże i wyłączność w dostarczaniu prasy na pocztę, a nadal im się nie opłaca! Gazety podniosły ceny, niektóre naprawdę wysoko ("Korso" zdrożało z 3,90 na 4,50 zł w styczniu jego cena może dobić do 5 zł). To oznacza, że kolporterzy automatycznie zarabiają więcej w ramach marży. Dziwi mnie, że w tej sytuacji jeszcze mogą chcieć wyższych stawek – mówi Rojkowicz.

Duże problemy z kolporterami

Na pismo z Garmonda czeka Lilla Witkowska, prezeska Wydawnictwa Sztafeta, wydającego tygodnik w Stalowej Woli. – Garmond to spora część naszego kolportażu – mówi. – Przejść wyłącznie na własny byłoby nam trudno. Obsługujemy teren dwóch powiatów. Jeżeli "Sztafeta" ma dotrzeć do punktów sprzedaży w czwartek o 6 rano, tak jak od 70 lat są przyzwyczajeni nasi czytelnicy, musielibyśmy ją rozwozić dosłownie całymi siłami wydawnictwa.

Czytaj też: Autor homofobicznych wypowiedzi dostał Srebrny Krzyż Zasługi. "Policzek dla innych odznaczonych"

Na problem z kolporterami zwraca też uwagę Nieckarz. Z jego obserwacji wynika, że do niektórych punktów prasa trafia o specyficznych porach. – W przypadku tygodnika, który ma jednak długie "życie", to mniejszy problem. Ale jeżeli kieleckie codzienne "Echo dnia" dotrze do punktu sprzedaży o 9.30, to raczej nikt go już nie kupi – zauważa.

Garmond rozpoczął wysyłkę wypowiedzeń do wydawców lokalnych w połowie tygodnia. Dostały je też "Tygodnik Podhalański" i "Gazeta Radomszczańska". Pozostali wydawcy, szczególnie z południowo-wschodniej Polski, gdzie Garmond ma najwięcej punktów – spodziewają się wypowiedzeń w każdej chwili. Krakowski Garmond Press obsługuje też ponad 4 tys. placówek Poczty Polskiej w całym kraju oraz sieć sklepów Żabka.

Czytaj też: TVN o wpisie Wendzikowskiej: "Zdarzały się niestety zachowania, które nie powinny były mieć miejsca"

(PAR, 03.10.2022)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.