Dziennikarze oceniają debiut "Raportu specjalnego" Bianki Mikołajewskiej w TVP  |  Fundacja Otwarty Dialog żąda przeprosin od Telewizji Polskiej  |  Grupa Kino Polska nie wyklucza wprowadzenia reklam  |  Ministerstwo Cyfryzacji wybrało  |  "Kuchenne rewolucje" dają TVN pozycję lidera  |  Polsat z czwartą edycją reality show pt. "Farma"  |  RMF FM bez reklam  |  Dyrektor ds. sprzedaży bezpośredniej w Grupie Agora  |  Serial dokumentalny na razie bez kontynuacji w kanałach Polsatu  |  Naziemna Stopklatka chce mieć więcej rozrywki  |  Dziennikarz PAP przewodniczącym Rady Muzeum Sportu i Turystyki  |  Polska Press współorganizatorem  |  Laureaci Nagrody Znaku i Hestii im. ks. Józefa Tischnera  |  Lokalne media dostaną pieniądze z grantu  |  Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości planuje przetarg  |  Sigma Bis, Tarraya i Five Media wygrywają  |  Przetarg Orlenu wszedł w drugi etap  |  Publicis Groupe wprowadza ViRO  |  Sony India przejmuje prawa do krykieta, Disney się wycofał  |  Nie powstanie największy operator telewizyjny w USA  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 43 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Dziennikarze oceniają debiut "Raportu specjalnego" Bianki Mikołajewskiej w TVP  |  Fundacja Otwarty Dialog żąda przeprosin od Telewizji Polskiej  |  Grupa Kino Polska nie wyklucza wprowadzenia reklam  |  Ministerstwo Cyfryzacji wybrało  |  "Kuchenne rewolucje" dają TVN pozycję lidera  |  Polsat z czwartą edycją reality show pt. "Farma"  |  RMF FM bez reklam  |  Dyrektor ds. sprzedaży bezpośredniej w Grupie Agora  |  Serial dokumentalny na razie bez kontynuacji w kanałach Polsatu  |  Naziemna Stopklatka chce mieć więcej rozrywki  |  Dziennikarz PAP przewodniczącym Rady Muzeum Sportu i Turystyki  |  Polska Press współorganizatorem  |  Laureaci Nagrody Znaku i Hestii im. ks. Józefa Tischnera  |  Lokalne media dostaną pieniądze z grantu  |  Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości planuje przetarg  |  Sigma Bis, Tarraya i Five Media wygrywają  |  Przetarg Orlenu wszedł w drugi etap  |  Publicis Groupe wprowadza ViRO  |  Sony India przejmuje prawa do krykieta, Disney się wycofał  |  Nie powstanie największy operator telewizyjny w USA  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 43 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Dziennikarze oceniają debiut "Raportu specjalnego" Bianki Mikołajewskiej w TVP  |  Fundacja Otwarty Dialog żąda przeprosin od Telewizji Polskiej  |  Grupa Kino Polska nie wyklucza wprowadzenia reklam  |  Ministerstwo Cyfryzacji wybrało  |  "Kuchenne rewolucje" dają TVN pozycję lidera  |  Polsat z czwartą edycją reality show pt. "Farma"  |  RMF FM bez reklam  |  Dyrektor ds. sprzedaży bezpośredniej w Grupie Agora  |  Serial dokumentalny na razie bez kontynuacji w kanałach Polsatu  |  Naziemna Stopklatka chce mieć więcej rozrywki  |  Dziennikarz PAP przewodniczącym Rady Muzeum Sportu i Turystyki  |  Polska Press współorganizatorem  |  Laureaci Nagrody Znaku i Hestii im. ks. Józefa Tischnera  |  Lokalne media dostaną pieniądze z grantu  |  Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości planuje przetarg  |  Sigma Bis, Tarraya i Five Media wygrywają  |  Przetarg Orlenu wszedł w drugi etap  |  Publicis Groupe wprowadza ViRO  |  Sony India przejmuje prawa do krykieta, Disney się wycofał  |  Nie powstanie największy operator telewizyjny w USA  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 43 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: internet

Dział: INTERNET

Dodano: Wrzesień 27, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Igor Janke chwali się sukcesem swojego podcastu, ale wpłaty od patronów pokrywają połowę kosztów

W serwisie Patronite zbiórka Igora Jankego ma 304 patronów, którzy deklarują 8825 zł miesięcznych wpłat (screen: YouTube/Układ otwarty - Igor Janke)

Igor Janke chwali się sukcesem swojego podcastu, ale sam przyznaje, że wpłaty od patronów pokrywają tylko połowę kosztów produkcji programu. Autor wciąż wierzy, że powrót z PR do dziennikarstwa jest możliwy, jednak wczoraj jego nazwisko znów wypłynęło w kontekście PR-owej działalności spółki R4S Consulting. Według tekstu Onetu to właśnie R4S Consulting miał przekonywać rząd PiS do sprzedaży stacji Lotosu węgierskiej spółce MOL. A ślady na Węgrzech przecierał właśnie Janke.

Igor Janke chwalił się na początku września na Twitterze, że przez rok jego rozmowy zostały wysłuchane łącznie 13 mln razy. Sukces ogłaszał też w urodzinowym odcinku swojego podcastu "Układ otwarty". Podał wtedy, że na produkcję programu w pierwszym roku wydał łącznie 116 tys. zł, z czego 60 tys. zł pochłonęły koszty studia, postprodukcji i obróbki materiałów. W serwisie Patronite jego zbiórka ma 304 patronów, którzy deklarują 8825 zł miesięcznych wpłat. Łącznie zebrano 54 455 zł.

Czytaj też: Michał Marszał wstrzymuje się z akcją billboardową skierowaną do prezesa PiS

Oznacza to, że zbiórka pokryła tylko niecałą połowę kosztów. Janke tłumaczy, że pozostałe przychody uzyskał z reklam na YouTube. Jak dodał, wyszedł na zero, a "nawet na lekką górkę", ale zrezygnował z własnego wynagrodzenia. W drugim roku działalności na realizację podcastu chce już jednak wydać 221 tys. zł, w tym 50 tys. zł ma przeznaczyć na promocję w social mediach (w pierwszym roku jej nie było). Ponadto więcej programów ma być realizowanych poza Warszawą. Chcieliśmy szczegółowo zweryfikować te dane, jednak Igor Janke nie zamierza odpowiadać na nasze pytania o podcast.

Według medioznawcy Macieja Myśliwca plany Igora Jankego może pokrzyżować sytuacja gospodarcza. – Ze względu na galopującą inflację Polacy będą rezygnować z niepotrzebnych wydatków, a wpłacanie na podcasty nie jest dla większości najważniejszą potrzebą – komentuje Myśliwiec. Jak dodaje, publicystyka polityczna nie jest ponadto najłatwiejszym gatunkiem podcastów. – Nie wiem więc, czy rzeczywiście uda mu się podwoić wynik finansowy. Pewnie sukcesem byłoby już jego utrzymanie – ocenia Myśliwiec.

Na YouTube najpopularniejszy film z kanału Igora Jankego ma 937 tys. wyświetleń. To fragment rozmowy z prof. Marcinem Matczakiem o koncertach jego syna, który tworzy jako raper Mata. W ostatnim czasie rozmowy Igora Jankego były jednak poświęcone głównie tematyce zagranicznej, m.in. wojnie w Ukrainie.

Czytaj też: Trzech sędziów pozwało RASP za teksty o aferze hejterskiej. Węglarczyk: "Dalej robimy swoje"

– Mamy już sporo podcastów o tematyce międzynarodowej, w tym bardzo popularny "Raport o stanie świata". Janke ma więc w tym segmencie dużą konkurencję – ocenia medioznawca Maciej Myśliwiec. – Musiałby czymś wyróżnić się na tle innych projektów – dodaje.

Igor Janke w przeszłości był dziennikarzem: zastępcą redaktora naczelnego "Expressu Wieczornego", redaktorem naczelnym PAP, szefem działu politycznego "Rzeczpospolitej" i prowadzącym program "Prawy do lewego, lewy do prawego" w Polsat News 2. Potem jednak oddał się działalności PR-owej. Był partnerem w agencji R4S Consulting, którą założyli m.in. Adam Hofman, były poseł i rzecznik PiS, oraz Mariusz Sokołowski, były rzecznik prasowy komendanta głównego policji.

Gdy w połowie września ub.r. Janke ogłosił, że wraca do dziennikarstwa po przygodzie z public relations i będzie tworzył podcast "Układ otwarty", środowisko dziennikarskie było sceptyczne. Wojciech Cieśla, prezes Fundacji Reporterów, mówił wtedy "Presserwisowi": – Były nieformalny doradca urzędującego premiera, który lansował Orbana i jego rządy, człowiek z zarzutami za aferę GetBack, dobry znajomy członków "układu wrocławskiego", a tak naprawdę kolejny bliski władzy PiS biznesmen, któremu wydaje się, że dziennikarstwo to bal przebierańców – mówił Cieśla. I dodawał: – Może pan Janke swój "powrót do dziennikarstwa" zacznie od poważnej publikacji – listy klientów, dla których pracował jako PR-owiec i listy tematów, jakie dla nich załatwiał. To byłby uczciwy gest wobec czytelników i słuchaczy.

Czytaj też: Część archiwalnych materiałów „Polska The Times” zniknęła z sieci

Janke twierdził, że rezygnuje z PR z powodu objęcia przez jego żonę Bognę stanowiska sekretarza stanu w Kancelarii Prezydenta RP (w czerwcu pożegnała się jednak z tą funkcją).

Dziś znów Igor Janke pojawia się w kontekście PR. W poniedziałkowym tekście Jacek Harłukowicz z Onet.pl opisuje, że firma byłego rzecznika PiS zawarła z węgierską spółką MOL tajną umowę na przekonanie rządu PiS do transakcji sprzedaży części stacji benzynowych państwowego Lotosu spółce MOL. R4S Consulting miała trafić na Węgry właśnie dzięki Igorowi Jankemu i jego kontaktom – w czasie, gdy jeszcze był związany z Hofmanem. Janke, odpowiadając na pytania Onetu, stwierdził jednak, że nie chce rozmawiać na ten temat, bo to dla niego zamknięty etap.

Medioznawca Maciej Myśliwiec ocenia, że obecnie powrót z PR i polityki do dziennikarstwa jest już w pewnym stopniu możliwy. – Wszystko teraz jest bardzo płynne, a granica między PR a polityką często się zaciera. Ponadto publicystyka robi się coraz bardziej określona politycznie. Część widzów wręcz szuka publicystów o określonych poglądach. Pytanie jednak, czy taki dziennikarz będzie wiarygodny, skoro stał po konkretnej stronie w dyskursie politycznym – mówi Myśliwiec.

Czytaj też: TVP 3 Białystok ma nowego dyrektora. Pierwsza zmiana w oddziałach po odejściu Kurskiego

(MNIE, 27.09.2022)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.