Maciej Świrski ignoruje ultimatum  |  WP domaga się przeprosin za Suwarta  |  Hochland wybiera nową agencję  |  TVP chwali się 1913 aplikacjami  |  Co z tegorocznym festiwalem w Opolu?  |  Agora chce pozyskać finansowanie  |  Oglądalność "Love Island" w TV 4  |  Ruszył serwis współtworzony przez "Wyborczą"  |  PAP przed drugą turą  |  Radio Lublin zmieniło szefa  |  Telewizja WP i Nowa TV zyskały  |  Kobieta.wp.pl znów liderem  |  "Jestem z Polski" w TVN Style  |  TVP pokaże koncert na 20. rocznicę wejścia do UE  |  Wydanie specjalne tygodnika "Motor"  |  FoodCare rezygnuje  |  OneDayMore nowym klientem  |  Lavazza przedłuża umowę  |  EBU awansuje Liz Corbin na dyrektorkę  |  SAG-AFTRA zabezpiecza interesy wykonawców przed AI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Maciej Świrski ignoruje ultimatum  |  WP domaga się przeprosin za Suwarta  |  Hochland wybiera nową agencję  |  TVP chwali się 1913 aplikacjami  |  Co z tegorocznym festiwalem w Opolu?  |  Agora chce pozyskać finansowanie  |  Oglądalność "Love Island" w TV 4  |  Ruszył serwis współtworzony przez "Wyborczą"  |  PAP przed drugą turą  |  Radio Lublin zmieniło szefa  |  Telewizja WP i Nowa TV zyskały  |  Kobieta.wp.pl znów liderem  |  "Jestem z Polski" w TVN Style  |  TVP pokaże koncert na 20. rocznicę wejścia do UE  |  Wydanie specjalne tygodnika "Motor"  |  FoodCare rezygnuje  |  OneDayMore nowym klientem  |  Lavazza przedłuża umowę  |  EBU awansuje Liz Corbin na dyrektorkę  |  SAG-AFTRA zabezpiecza interesy wykonawców przed AI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Maciej Świrski ignoruje ultimatum  |  WP domaga się przeprosin za Suwarta  |  Hochland wybiera nową agencję  |  TVP chwali się 1913 aplikacjami  |  Co z tegorocznym festiwalem w Opolu?  |  Agora chce pozyskać finansowanie  |  Oglądalność "Love Island" w TV 4  |  Ruszył serwis współtworzony przez "Wyborczą"  |  PAP przed drugą turą  |  Radio Lublin zmieniło szefa  |  Telewizja WP i Nowa TV zyskały  |  Kobieta.wp.pl znów liderem  |  "Jestem z Polski" w TVN Style  |  TVP pokaże koncert na 20. rocznicę wejścia do UE  |  Wydanie specjalne tygodnika "Motor"  |  FoodCare rezygnuje  |  OneDayMore nowym klientem  |  Lavazza przedłuża umowę  |  EBU awansuje Liz Corbin na dyrektorkę  |  SAG-AFTRA zabezpiecza interesy wykonawców przed AI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: PRASA

Dodano: Wrzesień 23, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Orwell Press. Media Orlenu piszą o wszystkim. Wszystkim, czego życzy sobie władza

Jest pozytywny bohater dziennikarzy Polska Press: to ich szef – Daniel Obajtek, prezes Orlenu (fot. Piotr Molęcki/East News)

Media należącej do Orlenu spółki Polska Press piszą o wszystkim. Wszystkim, co chciałaby o sobie przeczytać władza. Czyli "Benzyna ponad 8 zł. Fiata Punto tanio sprzedam, bo już nie jeżdżę. Jak żyć, panie Mateuszu" i inne przypadki.

lona Michalak, aktywistka bydgoskiej opozycji ulicznej, postanowiła sprawdzić, czy lokalny tytuł „Express Bydgoski” przejęty przez PKN Orlen stosuje polityczną cenzurę ogłoszeń. Wpadła na ten pomysł, gdy usłyszała, że w maju br. Radio Gdańsk odmówiło publikacji spotu urzędu miasta zapraszającego mieszkańców na obchody Święta Wolności i Praw Obywatelskich.

Czytaj też: Co myśli Wojciech Pokora, naczelny "Kuriera Lubelskiego" o dziennikarzach, z którymi pracował

Michalak w internecie wykupiła ogłoszenie drobne za 84 zł: „Wózek do chrustu tanio kupię. Węgiel po 2700 tona. Jak żyć, premierze?”. System ogłoszenie zaakceptował, miało się ukazać 10 czerwca br. Wcześniej jednak zadzwonił mężczyzna z biura ogłoszeń prasowych – materiał „nie jest zgodny z linią programową wydawnictwa” – orzekł. Po konsultacji z prawnikiem wyciął słowo „premierze”. Michalak, przyparta do muru, zgodziła się na cenzurę: – Pracownik wyjaśnił mi, że to nie pierwszy raz, gdy anulowane są ogłoszenia o podobnej wymowie.

Ale dopiero jej drugie ogłoszenie wzbudziło w „Expressie Bydgoskim” popłoch.

SŁODKOMDLĄCA PROPAGANDA

„Benzyna ponad 8 zł. Fiata Punto tanio sprzedam, bo już nie jeżdżę. Jak żyć, panie Mateuszu. Obywatel” – Michalak wklepała w system. Ogłoszenie przyjęto. Miało się ukazać w „Expressie Bydgoskim” 16 czerwca br. Tym razem telefon z biura ogłoszeń był błyskawiczny.

Czytaj też: Redaktor naczelna "Kuriera Lubelskiego" ostatecznie odchodzi z Polska Press

– Nie mogę opublikować pani ogłoszenia.

– Dlaczego?

– Bo tutaj jest „Mateuszu”.

***

To tylko fragment tekstu Krzysztofa Boczka. Pochodzi on z najnowszego numeru „Press”. Przeczytaj go w całości w magazynie.

„Press” do nabycia w dobrych salonach prasowych lub online (wydanie drukowane lub e-wydanie) na e-sklep.press.pl.

Czytaj też: Nowy "Press": Lachowski o swojej pierwszej wojnie, a także Gugała, Burzyńska, Klarenbach i ekipa Zełenskiego

Press

Krzysztof Boczek

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.