UOKiK karze influencerów za brak współpracy ws. działań marketingowych
Marek "Kruszwil" Kruszel musi zapłacić 50 tys. zł kary nałożonej przez prezesa UOKiK (screen YouTube)
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał kilku znanych influencerów za brak współpracy przy prowadzonym przez niego postępowaniu dotyczącym oznaczania treści komercyjnych w mediach społecznościowych.
W ubiegłym roku UOKiK skierował wystąpienia do "kilkudziesięciu wiodących influencerów", zbierając informacje o funkcjonowaniu branży influencer marketingu oraz weryfikując prawidłowość oznaczania przez nich treści reklamowych w mediach społecznościowych.
Influencerzy ukarani przez UOKiK
Część z zapytanych nie przekazała wymaganych dokumentów urzędowi. W związku z tym prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał sześć decyzji o ukaraniu influencerów za brak współpracy. Ukarani zostali: Marek "Kruszwil" Kruszel (50 tys. zł grzywny), Marcin "MD" Dubiel (25 tys. zł), Julia "Maffashion" Kuczyńska (30 tys. zł), Paweł Malinowski (20 tys. zł), Marcin Malczyński (10 tys. zł) i Marlena "Marley" Sojka (4 tys. zł).
Czytaj też: Małgorzata Telmińska odchodzi z TVN 24
Kamil Bolek, CMO spółki LTTM, do której należy agencja LifeTube reprezentująca Marcina Dubiela, Pawła Malinowskiego, a w przeszłości również Marka Kruszela, podkreśla, że jego firma od zawsze zachęca twórców do współpracy z UOKiK. – Wspieramy ich i edukujemy o tym, jak ważny jest aktywny udział we współtworzeniu regulacji w naszej branży – podkreśla Bolek. Przyznaje, że nie wszyscy twórcy to rozumieją albo po prostu nie są tym procesem zainteresowani.
Ukarani influencerzy nie chcą komentować sprawy.
Czytaj też: Policja przekazała TVP nagrania z zatrzymania opozycyjnego posła. Dziennikarze zdziwieni
(KAP, 30.06.2022)