McDonald's po 32 latach wycofuje się z Rosji. Sprzeda wszystkie lokale
"Nie była to łatwa decyzja do podjęcia i nie będzie też łatwa w realizacji" – napisał Chris Kempczinski, dyrektor naczelny McDonald’s (fot. Pixabay.com)
Po ponad trzech dekadach McDonald's – ikona amerykańskiego biznesu i popkultury zarazem – zdecydował o całkowitym wycofaniu się z Rosji. Sieć porozumiała się w sprawie sprzedaży swoich udziałów z rosyjską spółką, która do tej pory zarządzała lokalami na terenie kraju.
To znaczące odejście od – stosowanej do tej pory przez firmę – strategii globalizacji.
– To skomplikowana sprawa, bezprecedensowa i niosąca poważne konsekwencje – napisał Chris Kempczinski, dyrektor naczelny McDonald’s, w wiadomości do franczyzobiorców, do której dotarł "The New York Times".
McDonald's: Nie można ignorować wojny w Ukrainie
Jak podaje agencja Associated Press, sieć sprzeda wszystkie swoje lokale na terenie Rosji, które obsługiwane były przez specjalnie założoną w tym celu spółkę. McDonad's naciska na to, by 62 tysiące pracowników zachowało pracę po sfinalizowaniu sprzedaży nowemu właścicielowi.
Czytaj też: Facebook, YouTube, Twitter i TikTok mają oznaczać rosyjskie zbrodnie w Ukrainie
– Niektórzy mogą argumentować, że zapewnienie dostępu do żywności i dalsze zatrudnianie dziesiątek tysięcy zwykłych obywateli jest słuszne. Ale nie można ignorować kryzysu humanitarnego wywołanego wojną w Ukrainie – pisze Kempczinski.
Nowy właściciel ma przestać korzystać z loga i nazwy McDonalda.
McDonald's wszedł do Rosji w 1990 roku, otwierając swój pierwszy lokal w Moskwie. – Był to jeden z najbardziej ekscytujących kamieni milowych w historii McDonalda – dodaje Kempczinski. – Po prawie pół wieku wrogości z czasów zimnej wojny, obraz złotych łuków świecących nad Placem Puszkina był dla wielu po obu stronach żelaznej kurtyny zwiastunem początku nowej ery.
Czytaj też: Głosowanie polskich jurorów Eurowizji odrzucone przez kontrolerów EBU
O zakończeniu działalności napisał: – Nie jest to łatwa decyzja, biorąc pod uwagę wielkość naszego biznesu i wyzwania związane z działalnością w Rosji. Ale kierunek jest jasny.
(HAD, 16.05.2022)