Prawie 50 polskich redakcji już w Google Showcase. IWP: Udział w tym programie jest błędem
Google ma kontynuować rozmowy z kolejnymi wydawcami, do których skierowany jest program Showcase (fot. Pexels.com)
Google wprowadził w Polsce Showcase, czyli program licencjonowania treści dla wydawców informacyjnych. Nie znaleźli się tam jednak duzi wydawcy, bo w ramach współpracy pod przewodnictwem Izby Wydawców Prasy tworzą własny system egzekwowania rekompensat od gigantów cyfrowych. - Ten program nie jest korzystny dla wydawców - zaznacza prezes IWP.
Do programu Google Showcase przystąpiło 27 polskich wydawców (47 redakcji), w tym Wprost, NaTemat, Spider’s Web, 300Gospodarka, Lublin24 czy TuŁódź. Google ma kontynuować rozmowy z kolejnymi wydawcami.
Dodatkowa eksopzycja
– Nie widzę powodów, by nie wchodzić w tę inicjatywę. Z jednej strony to dodatkowa ekspozycja naszych treści i szansa na dodatkowy ruch, z drugiej - opłata licencyjna – mówi Michał Mańkowski, redaktor naczelny i członek zarządu Grupy Natemat.pl. – Google postanowił docenić nas za rzetelność i jakościowe dziennikarstwo, więc udział w tym przedsięwzięciu traktujemy jako wyróżnienie.
Do programu nie przystąpili jednak duzi wydawcy, tacy jak Agora, Grupa Interia czy Wirtualna Polska.
– Na obecnym etapie negocjacji z firmą Google jest za wcześnie, aby poczynić jakiekolwiek wiążące deklaracje czy oceniać ten projekt – zaznacza Nina Graboś, dyrektorka ds. komunikacji korporacyjnej w Agorze. – Podejmując decyzje w tym zakresie Agora będzie uwzględniać szereg czynników, w tym m.in. reakcję rynku i odbiorców na wprowadzenie programu Showcase. Będziemy także uczestniczyć we wszystkich działaniach podejmowanych pod auspicjami Izby Wydawców Prasy dotyczących dyrektywy w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym.
"Nie we wszystkim chcemy być pierwsi"
Interia decyzję o nieprzystąpieniu do Showcase wprost motywuje zaangażowaniem w inny projekt. – W ramach inicjatywy Izby Wydawców Prasy omawiamy kluczowe tematy dla rozwoju naszego sektora, w tym dotyczące implementacji dyrektywy UE o prawach autorskich i prawach pokrewnych w Polsce – informuje Paweł Baryś, specjalista ds. PR w Interii.
Czytaj też: W czwartym kwartale Google z wyższymi przychodami
– Prace w ramach IWP toczą się niezależnie od Google Showcase. Na razie podjęliśmy decyzję, że nie dołączamy do tego projektu, nie we wszystkim chcemy być pierwsi – mówi Michał Siegieda, rzecznik prasowy Wirtualnej Polski.
Dzisiaj uruchamiany w Polsce nową usługę i jednocześnie program licencjonowania treści dla wydawców informacyjnych - Showcase w Wiadomościach Google. Na starcie witamy 27 wydawców reprezentujących 47 redakcji - od ogólnopolskich po lokalne media!https://t.co/iBQZIO76C8 pic.twitter.com/iPamgFxZiz
— Adam Malczak (@AdamMalczak) February 9, 2022
Wspomniana dyrektywa unijna z 2019 roku daje wydawcom prasy - na równi z autorami – prawo do wynagrodzenia za korzystanie przez platformy cyfrowe z tworzonych przez nich treści.
Dlatego też oprócz możliwości lepszej prezentacji treści w Google i przychodów, jakie wydawcy uzyskają dzięki powiększeniu grona swoich odbiorców, media uczestniczące w programie Google Showcase otrzymują miesięczne opłaty licencyjne od Google. Opłaty te są zależne od wielkości wydawcy i - według informacji "Presserwisu” - Google ustalił sztywne widełki, które nie podlegają negocjacjom.
Warunki dyktowane przez Google
– Naszym zdaniem przystępowanie do tego programu jest błędem – mówi nam Marek Frąckowiak, prezes Izby Wydawców Prasy. – Trzeba kompleksowo wdrożyć dyrektywę i uzgodnić warunki jej egzekwowania najpierw w gronie wydawców, a następnie między wydawcami a koncernami takimi, jak Google, Facebook i inne.
Frąckowiak mówi wprost: - Ten program nie jest korzystny dla wydawców. To granie na warunkach dyktowanych przez Google. One są zdecydowanie mniej korzystne dla wydawców niż te, które - naszym zdaniem - być powinny. Potwierdzają to przykłady z innych krajów – Niemiec, Francji, Australii, Kanady, gdzie Google podejmował takie same działania. Stanowisko ogółu wydawców i wielu instytucji rządowych jest tam jednoznaczne. To, co proponuje wybiórczo wydawcom na swoich własnych warunkach Google, jest niewłaściwe i niekorzystne – dodaje.
IWP razem ze Stowarzyszeniem Dziennikarzy i Wydawców Repropol tworzy własną inicjatywę mającą na celu wypracowanie systemu egzekwowania rekompensat od gigantów cyfrowych, w którą zaangażowani są najwięksi polscy wydawcy, m.in: Agora, Grupa DGP Infor, Gremi Media, Grupa Interia, Polska Press Grupa, Ringier Axel Springer Polska, TVN24.pl, Grupa Wirtualna Polska, ZPR Media oraz OKO.Press.
Nowy kształt rynku cyfrowego
– Nasze prace są kompleksowe, nie są wymierzone konkretnie w program Google’a. Odnoszą się do całej kwestii wdrożenia dyrektywy o prawach pokrewnych i pozyskiwania rekompensat od wszystkich dużych koncernów za korzystanie z treści prasowych – zaznacza Marek Frąckowiak.
Showcase to także szansa na dalszy cyfrowy rozwój lokalnego dziennikarstwa - wszyscy w pandemii zobaczyliśmy, jak ważną rolę spełnia w życiu nas i naszych lokalnych społeczności. Dlatego witamy w gronie partnerów 18 lokalnych i regionalnych wydawców z każdego zakątka Polski!
— Adam Malczak (@AdamMalczak) February 9, 2022
Wdrożenie w Polsce prawa pokrewnego wpłynie na kształt rynku cyfrowego na kilka następnych lat. Projekt nowelizacji, którego celem jest implementacja dyrektywy, do wykazu prac legislacyjnych rządu trafił w połowie października, jednak nie został przesłany do konsultacji. Polska miała implementować tę regulację do 7 czerwca 2021 roku. Sprawa ma zostać rozpatrzona dopiero w drugim kwartale 2022 roku. Dyrektywę zaimplementowały już inne kraje Unii Europejskiej, w tym Holandia, Niemcy, Malta, Chorwacja i Irlandia (implementacja całościowa), Francja, Dania i Włochy (implementacja częściowa, w tym art. 15 dyrektywy).
Czytaj też: Google prawdę powie: Zakopane i Val di Sole interesują nas najbardziej
Od światowego ogłoszenia Showcase w Wiadomościach Google w październiku 2020 roku, firma uruchomiła produkt w kilkunastu krajach, w tym Australii, Kanadzie, Irlandii, Niemczech, Włoszech, Indiach czy Wielkiej Brytanii, z udziałem mediów takich jak brytyjskie "The Financial Times" i "The Telegraph" oraz niemieckie "Der Spiegel" i "Die Zeit". Ponad 90 proc. redakcji partycypujących w Showcase reprezentuje lokalne lub regionalne media.
(BAE, 10.02.2022)