Grupa RMF poszerza ofertę  |  Bank Pekao SA wybiera agencję  |  TVP 2 bez kontynuacji programu  |  Zestawienie najsilniej wspieranych marek w telewizji  |  Oglądalność "The Voice Senior" w TVP 2  |  Cennik TVN na luty  |  Premiery serialu przeniesione z Polsatu do TV 4  |  Dostępność stacji Biznes24  |  Wicenaczelny "Parkietu"  |  "Newsweek Historia" podrożał  |  Odejście z Publicis  |  Digitree Group  |  Zespół Mediabrands Health  |  Grupa Kantar sprzedaje Kantar Media za 1 mld dol.  |  W Londynie rozpoczął się proces księcia Harry'ego przeciwko gazetom Murdocha  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 43 newsy ze świata mediów i reklamy  |  Od początku stycznia w salonach prasowych nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Andrzej Andrysiak, XYZ Grzegorza Nawackiego, a także była naczelna „Pisma” i odbudowa radiowej Trójki – polecamy!  | 

Grupa RMF poszerza ofertę  |  Bank Pekao SA wybiera agencję  |  TVP 2 bez kontynuacji programu  |  Zestawienie najsilniej wspieranych marek w telewizji  |  Oglądalność "The Voice Senior" w TVP 2  |  Cennik TVN na luty  |  Premiery serialu przeniesione z Polsatu do TV 4  |  Dostępność stacji Biznes24  |  Wicenaczelny "Parkietu"  |  "Newsweek Historia" podrożał  |  Odejście z Publicis  |  Digitree Group  |  Zespół Mediabrands Health  |  Grupa Kantar sprzedaje Kantar Media za 1 mld dol.  |  W Londynie rozpoczął się proces księcia Harry'ego przeciwko gazetom Murdocha  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 43 newsy ze świata mediów i reklamy  |  Od początku stycznia w salonach prasowych nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Andrzej Andrysiak, XYZ Grzegorza Nawackiego, a także była naczelna „Pisma” i odbudowa radiowej Trójki – polecamy!  | 

Grupa RMF poszerza ofertę  |  Bank Pekao SA wybiera agencję  |  TVP 2 bez kontynuacji programu  |  Zestawienie najsilniej wspieranych marek w telewizji  |  Oglądalność "The Voice Senior" w TVP 2  |  Cennik TVN na luty  |  Premiery serialu przeniesione z Polsatu do TV 4  |  Dostępność stacji Biznes24  |  Wicenaczelny "Parkietu"  |  "Newsweek Historia" podrożał  |  Odejście z Publicis  |  Digitree Group  |  Zespół Mediabrands Health  |  Grupa Kantar sprzedaje Kantar Media za 1 mld dol.  |  W Londynie rozpoczął się proces księcia Harry'ego przeciwko gazetom Murdocha  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 43 newsy ze świata mediów i reklamy  |  Od początku stycznia w salonach prasowych nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Andrzej Andrysiak, XYZ Grzegorza Nawackiego, a także była naczelna „Pisma” i odbudowa radiowej Trójki – polecamy!  | 

Dział: REKLAMA

Dodano: Grudzień 22, 2021

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Raport CANnual: COVID-19 zatrzymał 5-letni wzrost wydatków na reklamę

Jednym z członków sieci weCan jest dom mediowy Media People, który współtworzył tegoroczny raport (fot. materiały prasowe)

Sieć lokalnych niezależnych agencji reklamowych i mediowych weCan w Europie Wschodniej, która stworzyła raport CANnual 2021, wskazuje, że po raz pierwszy od połowy dekady zmniejszyły się wydatki na reklamę.

Według raportu w 2020 roku w Europie Wschodniej wydano na reklamę o 1,2 mld euro mniej, niż rok wcześniej. Oznacza to spadek o 8 proc. Powodem jest pandemia koronawirusa, która doprowadziła do redukcji budżetów reklamowych, częściowo jednak przerzuconych do mediów digitalowych. Eksperci tworzący raport podkreślają zarazem, że mimo początkowego zamrożenia budżetów ostatecznie kampanie trafiały do odbiorców, często po restrukturyzacji i skierowaniu większości działań na platformy internetowe. Zaowocowało to wzrostem wydatków na reklamę cyfrową o 100 mln euro (wzrost o 1 proc. rok do roku).

Raport wskazuje, że pandemia przyspieszyła zmiany zachodzące na rynku reklam. Chociaż telewizja nadal jest najpopularniejszym medium wśród mieszkańców Europy Wschodniej, to działania reklamowe online generują już ponad połowę budżetów marketerów (51 proc., czyli 7,12 mld euro), telewizja w tym czasie zarobiła 4,97 mld euro, czyli 36 proc. 

W raporcie pojawiła się również analiza wydatków rządowych na kampanie informacyjne i edukacyjne dotyczące pandemii, które mówiły o środkach bezpieczeństwa, pomocy finansowej czy o wsparciu dla obywateli. Największe procentowo wydatki promocyjne na temat koronawirusa poniosły Węgry i Rumunia (odpowiednio 75 proc. i 78 proc.), podczas gdy Polska, Serbia i Rosja przeznaczyły na te działania około połowy swoich budżetów reklamowych.

Eksperci podkreślają, że mimo spadku wydatków reklamowych w 2020 roku już rok 2021 może spowodować, że poziom powróci do tego sprzed pandemii. W wielu krajach regionu szacuje się dynamikę wzrostu na poziomie 10-15 proc. rok do roku.

(KAP, 22.12.2021)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.