Publicis Groupe: rynek reklamy po trzech kwartałach wzrósł o 18,5 proc.
Rynek reklamowy w wartościach netto przekroczył po trzech kwartałach 2021 roku poziom sprzed pandemii (fot. Pixels.com)
Rynek reklamowy w wartościach netto przekroczył po trzech kwartałach 2021 roku poziom sprzed pandemii - wynika z najnowszego raportu opracowanego przez Publicis Groupe Polska. Dwucyfrowy wzrost notuje reklama telewizyjna, internetowa, radiowa i outdoor.
Z opracowania wynika, że budżety reklamowe wróciły do poziomów sprzed kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa. "Po trzech kwartałach 2021 roku możemy uznać, że kryzys na rynku reklamy mamy za sobą, co jest potwierdzone 18,5-proc. wzrostem wobec trzech kwartałów 2020 roku i o 4,5-proc. wobec analogicznego okresu w 2019 roku" - informuje Iwona Jaśkiewicz-Kundera, chief investment officer Publicis Groupe. Według szacunków grupy 2021 rok powinien zakończyć się ponad 14-proc. wzrostem, a 2022 rok wzrostem o 4,7 proc.
Największy wzrost wydatków wygenerował sektor handlu - o 26,3 proc. w okresie styczeń-wrzesień br. w stosunku do ub.r. i o blisko 30 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2019 roku. Sektor żywności zwiększył wydatki odpowiednio o 18,3 proc. i o 1,2 proc. Sektor produktów farmaceutycznych i leków zwiększył wydatki o 0,7 proc. w porównaniu z ub.r., ale w stosunku do 2019 roku były one mniejsze o 8,2 proc.
Najmocniej wzrosły wydatki na reklamę online – o 23 proc. (o 585,7 mln zł). Wartość budżetów telewizyjnych wzrosła o 15,7 proc. (o 408,2 mln zł). Za wzrost wydatków w telewizji odpowiada przede wszystkim handel, który na reklamę w tym medium wydał o 30,5 proc. więcej, niż rok temu. Na telewizję więcej wydawały także firmy z sektora żywności (o 15,5 proc.), higieny i pielęgnacji (o 5,7 proc.) oraz napojów i alkoholi (o 18,5 proc.).
Wartość budżetów radiowych wzrosła o 17,2 proc. i wyniosła 522,3 mln zł - to nieznacznie więcej niż w 2019 roku.
Po trzech kwartałach 2021 roku inwestycje w reklamę zewnętrzną wzrosły o 17,7 proc., czyli o 41,7 mln zł, ale nadal są o ponad jedną trzecią mniejsze niż w tym samym okresie 2019 roku.
Po trzech kwartałach 2021 wielkość budżetów lokowanych w gazetach i magazynach spadła odpowiednio o 5,9 proc. i 3,8 proc. W prasie bardzo zredukował swoje budżety handel - w gazetach codziennych o 47,5 proc. (to przekłada się na spadek o 10,7 mln zł), a w magazynach o 24,1 proc. (spadek o 5,9 mln zł).
Po trzech kwartałach wydatki na reklamę w kinach zmniejszyły się o 19,1 proc. wobec analogicznego okresu ub.r.
(AMS, 25.11.2021)