Kolporterzy nie nadążąją za potrzebami wydawców
Czy dystrubutorzy prasy nadążają za przemianami na rynku wydawniczym? Między innymi o tym rozmawiali uczestnicy X Jubileuszowego Kongresu Mediów i Marketingu 2xM, który zakończył się w środę w Poznaniu.
- Kolporterzy nie nadążąją za zmieniającymi sie potrzebami wydawców – mówił wczoraj Grzegorz Haftarczyk, wiceprezes Polskapresse zwracając uwagę, że do tej pory firmy kolporterskie nie zajęły się dystrybucją prasy w prenumeracie. Prenumeratorzy skazani są na korzystanie z uług poczty, która dostarcza prasę zbyt późno. Podkeślał też, że kolporterzy nie oferują dystrybucji e- wydań, choć wprowadza je coraz większa liczba wydawców. We wtorek tematem dnia był coraz powszechniejszy obyczaj dołączania do pism gadżetów. – Wojna wydawców na gadżety jest wyniszczająca. Może to skłonić dystrybutorów do podwyższania marży. Co więcej czytelnicy przestaną kupować prasę dla jej merytorycznej zawartości, ale dla dołączanych przedmiotów – mówił przysłuchujący się konferencji Jerzy Karwelis, dyrektor wydawniczy magazynu Forbes (Axel Springer Polska) i prezes Związku Kontroli Dystrybucji Prasy. Wzrost znaczenia i rozwój Internetu skłonił uczestników Kongresu do dyskusji o przyszłości cyfrowych wydań gazet i czasopism. O korzyściach i zagrożeniach dla wydawców wprowadzających e-wydania mówił Piotr Kubiszewski, prezes Digital Content. Do zalet tej formy prasy zaliczył m.in. niższy koszt edycji niż prasy papierowej, łatwość archiwizacji, przeszukiwania i szybki dostęp do odbiorcy. E-wydania można niestety łatwo kopiować, jeśli są one udostępnianie w zwykłych plikach PDF (co robią niektórzy wydawcy), a nie w specjalnie przygotowanych programach (przeglądarki typu Zinio czy e-Kiosk Reader). Po raz pierwszy Kongres Mediów i Marketingu 2xM wyróżnił wydawców, firmy poligraficzne i kolporterów Honorowym Tytułem „Merkuriusza Polskiego”. Tytuł został przyznany za nowatorskie przedsięwzięcia przyczyniające się do rozwoju rynku prasowego. Za działalność kolporterską otrzymał je Ruch SA i spółka Kolporter. Zdobywcą tytułu w branży wydawniczej zostało wydawnictwo Axel Springer Polska, nagrodzono je za rozszerzenie rynku prasy codziennej. „Gazetę Wyborczą” doceniono za największy sukces ekonomiczny w polskiej prasie codziennej, a „Rzeczpospolitą” za wysokoką jakość stron prawnych i ekonomicznych. W dziedzinie poligrafii tytuł otrzymała Drukarnia Winkowski, która w ocenie kapituły Kongresu może poszczycić się wyjatkowo wysoką jakością produkcji.(MMW, 15.11.2006)
