Kolejne zmiany w biurze reklamy WP  |  Chief growth officer w Media&Leads  |  Rynkowy udział Canal+ Extra 1 z Ligą Mistrzów  |  "Malanowski. Nowe rozdanie" w przyszłym roku  |  "Serwis klimatyczny" na antenach Polskiego Radia  |  Tele 5 planuje produkcję  |  Kampania Antyradia  |  Nowy magazyn w dziennikach Polska Press  |  Prasa branżowa wydawana jest głównie w druku i głównie dla mężczyzn  |  Mediaboard  |  Biddable director w Zenith  |  Szefowa marketingu w Atos  |  F25 produkuje film  |  YouTube po decyzji sądu może używać znaku Shorts  |  Sky zapłaci setki milionów funtów za błędne obliczenia reklamowe  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Kolejne zmiany w biurze reklamy WP  |  Chief growth officer w Media&Leads  |  Rynkowy udział Canal+ Extra 1 z Ligą Mistrzów  |  "Malanowski. Nowe rozdanie" w przyszłym roku  |  "Serwis klimatyczny" na antenach Polskiego Radia  |  Tele 5 planuje produkcję  |  Kampania Antyradia  |  Nowy magazyn w dziennikach Polska Press  |  Prasa branżowa wydawana jest głównie w druku i głównie dla mężczyzn  |  Mediaboard  |  Biddable director w Zenith  |  Szefowa marketingu w Atos  |  F25 produkuje film  |  YouTube po decyzji sądu może używać znaku Shorts  |  Sky zapłaci setki milionów funtów za błędne obliczenia reklamowe  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Kolejne zmiany w biurze reklamy WP  |  Chief growth officer w Media&Leads  |  Rynkowy udział Canal+ Extra 1 z Ligą Mistrzów  |  "Malanowski. Nowe rozdanie" w przyszłym roku  |  "Serwis klimatyczny" na antenach Polskiego Radia  |  Tele 5 planuje produkcję  |  Kampania Antyradia  |  Nowy magazyn w dziennikach Polska Press  |  Prasa branżowa wydawana jest głównie w druku i głównie dla mężczyzn  |  Mediaboard  |  Biddable director w Zenith  |  Szefowa marketingu w Atos  |  F25 produkuje film  |  YouTube po decyzji sądu może używać znaku Shorts  |  Sky zapłaci setki milionów funtów za błędne obliczenia reklamowe  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Dział: PUBLIC RELATIONS

Dodano: Listopad 08, 2021

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Znów głupi wpis na Twitterze. Komunikowanie się NBP z Polakami jest złe

Eksperci twierdzą, że komunikacja NBP ma na celu zapewnienie kolejnej kadencji Adamowi Glapińskiemu (fot. Piotr Molecki/East News)

PR-owcy, dziennikarze i ekonomiści są zgodni - strategia komunikacyjna NBP i samego prezesa Adama Glapińskiego "nie może być gorsza". Dwa konta na Twitterze to jedynie część większego problemu. W niedzielę opublikowano kolejny absurdalny tłit. 

Działalność Narodowego Banku Polskiego na Twiterze nie przestaje zaskakiwać. Od dobrych kilku dni dwa konta NBP - jako instytucji i jako biura prasowego - publikują zadziwiające treści. W niedzielę wieczorem znów popisał się prowadzący konto @BiuroNbp:

Press

Powszechnie wyśmiany niedzielny wpis to część większej całości. Już 3 listopada - tuż przed wystąpieniem Adama Glapińskiego, w trakcie którego poinformował opinię publiczną o podniesieniu stóp procentowych - na oficjalnym koncie twitterowym Narodowego Banku Polskiego (@Nbppl) pojawiło się kilkanaście wpisów, które ukazywały działalność banku i prezesa w pozytywnym świetle. W tweetach bank informował m.in. o zdobytej przez Glapińskiego nagrodzie głównej Polski Kompas 2021 (otrzymał ją w październiku) czy o Nagrodzie Dźwigacze Kultury 2020 (otrzymanej przez NBP w maju 2021 roku).

Nadać bankowi "ludzkie oblicze"

NBP chwalił się również swoją "szarżą na rynku walutowym w celu osłabienia złotego", która przyniosła wysoki zysk NBP. Jak zauważył ekonomista Andrzej Domański tym wpisem NBP oficjalnie przyznawał się do manipulacji kursem pod koniec zeszłego roku, "a do tego pomylił miliony z miliardami". Ten ostatni tweet banku został później skasowany, a NBP wyjaśnił, że był cytatem z "Dziennika Gazety Prawnej", dodając, że Glapiński został uznany za najbardziej wpływowego człowieka w polskiej gospodarce.

Tego samego dnia na Twitterze aktywne było inne konto - Biuro Prasowe NBP (@BiuroNbp). Zareagowało m.in. na notę C, jaką otrzymał Glapiński w rankingu "mało znaczącego pisma Global Finance". "Taki to ranking robiony przez bankierów, z poradą dla kapitału zagranicznego, gdzie można aktualnie najlepiej zarobić" - komentowało biuro.

Dr Piotr Turek, dyrektor Departamentu Komunikacji Narodowego Banku Polskiego, potwierdził serwisowi PRoto.pl, że konto @BiuroNbp również należy do banku centralnego i powstało jako miejsce, które ma nadać bankowi "ludzkie oblicze". "Profil Biura Prasowego NBP na TT stworzyliśmy do relacji z wybranymi dziennikarzami, szczególnie tam aktywnymi. (...) Często nie ma tam miejsca na analizy racji obu stron, za to są tam emocje, prywatne sympatie, impulsowość i działanie pod wpływem chwili. Szukaliśmy sposobu na dopasowanie się do tego trybu, ale i wyzwań, jakie narzuca komunikacja twitterowa. Mówimy wprost, czasem dosadnie, poważnie, a czasem mniej służbowo. Profil Biura Prasowego NBP ma bardziej ludzkie oblicze - są emocje, jest riposta, jest na czas. Ten kanał komunikacji traktujemy również jako narzędzie do odpowiedzi na hejt i dezinformację" - wyjaśnia Piotr Turek.

Niepoważne działania NBP

Dziennikarze, m.in. Dariusz Ćwiklak z "Newsweek Polska" i Patryk Michalski w Wirtualnej Polski, z zaskoczeniem konkludowali, że konto jest prawdziwe, istniały bowiem podejrzenia, że zostało stworzone dla żartu.

Nic dziwnego, że takie podejrzenia się pojawiły. W czwartek bowiem biuro NBP zatweetowało w jeszcze bardziej tajemniczy sposób: „Kierownik polowania zagrał na trąbce i ogary poszły w las”. Być może chodziło o Hubertusa - święto myśliwych, leśników i jeźdźców (przypada na początku listopada).

Łukasz Drywa, head of social media agencji Komunikacja+PR, podkreśla, że rozdział na dwa konta mógłby mieć sens. Podobnie jak mniej oficjalny język. - Nie oznacza to jednak kierowania się emocjami, a takie można odnieść wrażenie po lekturze wpisów biura prasowego - dodaje Drywa. W jego opinii trudno sobie wyobrazić, aby podobne wpisy pojawiały się na kontach biur prasowych innych ważnych instytucji finansowych czy korporacji.

W opinii Marka Chądzyńskiego - dziennikarza 300gospodarka - to, co się dzieje na tych kontach, nie licuje z powagą banku centralnego. - Bo bankowość centralna ma być nudna - podkreśla. Dr Sławomir Dudek, główny ekonomista Forum Obywatelskiego Rozwoju, nazywa działania NBP na Twitterze "niepoważnymi", po czym dodaje dosadniej: - Są porażające.

Czy może być gorzej?

 

Obaj eksperci podkreślają jednak, że NBP od dłuższego czasu ma problem z prowadzeniem komunikacji. - Mam wrażenie, że aktywność zarówno na koncie @Nbppl, jak i @BiuroNBP jest podporządkowana komunikacji prezesa banku centralnego, który chciałby pełnić funkcję przez kolejną kadencję - mówi "Pressowi" Chądzyński. Jego zdaniem rozmowa o komunikacji na Twitterze to tylko wstęp do dyskusji o szerszym problemie NBP - źle przygotowanej strategii komunikacyjnej z Polakami. 

Dudek zwraca uwagę, że sposób wypowiedzi Glapińskiego i informowania Polaków na temat działalności banku powoduje, że nawet eksperci gubią się, w którym kierunku zmierza polityka budżetowa i monetarna. - Cytaty oraz godzinne wypowiedzi prezesa  niczego nam nie wyjaśniają - mówi i dodaje: - Trzeba zawsze usiąść i poważnie się zastanowić się, co prezes chciał przekazać.

- Całościowa komunikacja banku z rynkiem jest jednym z narzędzi, które powinno budować wiarygodność NBP - stwierdza Chądzyński. Dodaje, że komunikacja NBP z rynkiem "leży". - Rynek nie do końca rozumie intencje Rady Polityki Pieniężnej i NBP. Prezes NBP dwa miesiące temu określał podwyższenie stóp procentowych mianem "szkolnego błędu", a już wtedy większość ekonomistów alarmowała i pisała apele, że grozi nam trwała inflacja. To nieprzemyślane działanie PR-owe.

Pytany, jak ocenia wiarygodność NBP, ekonomista odpowiada pytaniem: - Czy może być gorzej?

(KAP, 08.11.2021)

Pozostałe tematy weekendowe

Iwona Piwek: Za YouTube tęsknilibyśmy bardziej niż za...
"Dziś przyszłość Outriders jest poważnie...
Debata o kondycji lokalnych mediów: politycy złamali umowę...
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.