Dział: REKLAMA

Dodano: Listopad 03, 2021

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

PR Check - znamy wyniki dorocznego rankingu agencji PR

Tegoroczna publikacja PR Check obejmuje 25 agencji i siedem grup firm public relations (Fot. 123RF.com)

Mimo niewielkiego spadku przychodów i trudnego roku 2020 agencjom public relations udało się zachować lub zwiększyć zatrudnienie, a łączny zysk i fee income badanych podmiotów wskazują tendencję wzrostową - wynika z  PR Check – kompleksowego rankingu agencji public relations, którego partnerem jest Związek Firm Public Relations.

Tegoroczna publikacja jest zbiorem rankingów stworzonych na podstawie danych z ankiet od 25 agencji i siedmiu grup firm public relations, zweryfikowanych przez "Press" o dane dostępne w Krajowym Rejestrze Sądowym. Niestety nie wszystkie agencje udzieliły kompletu informacji, a część z nich nie złożyła w odpowiednim czasie wymaganych prawem sprawozdań finansowych za 2020 rok, dlatego część danych pochodzi także z zebranych przez nas oświadczeń zarządów firm.

PR Check został podzielony na: ranking według fee income, ranking według zatrudnienia, ranking według zysków netto (nie dotyczy grup), ranking według przychodów. Przygotowana również została zbiorcza ankieta firm ułożona alfabetycznie, w której przedstawieni zostali główni klienci agencji i grup, nagrody otrzymane przez agencje w 2020 roku oraz ich przynależność do organizacji branżowych.

Głównym zestawieniem jest ranking według fee income, czyli przychodów agencji pomniejszonych o koszty zewnętrzne, takie jak wynagrodzenia podwykonawców czy zakup mediów. Czołówka rankingu według fee income nie odbiega znacząco od tego według przychodu. Liderem również jest Partner of Promotion z fee income na poziomie 27,400 mln zł. Drugie miejsce zajmuje MSL 16,240 mln zł, a na trzecim uplasowała się Hill+Knowlton Strategies z fee income wynoszącym 11,089 mln zł. 

Łączny przychód agencji w rankingu wyniósł 233,891 mln zł. To spadek o 5 proc. wobec 2019 roku. Liderem rankingu według przychodu została firma Partner of Promotion z przychodem 49,2 mln zł (wzrost o 10 proc. w porównaniu z rokiem 2019). Drugie miejsce zajmuje agencja MSL, wykazując przychody w wysokości 33,379 mln zł. Na podium znalazła się również 38 Content Communication z przychodem 19,397 mln zł. Największym wzrostem przychodów w rankingu mogą się pochwalić agencje Grayling Poland (49 proc.) oraz d*fusion communication (42,9 proc.). Największe spadki odnotowały natomiast Weber Shandwick (-62,1 proc.) i OneMulti (-45,6 proc.), co i tak nie przeszkodziło im znaleźć się w pierwszej piętnastce zestawienia.

Największym zyskiem netto wypracowanym w 2020 roku może pochwalić się MSL 2,313 mln zł. Za nią znalazły się Hill+Knowlton Strategies 1,886 mln zł i d*fusion communications 1,726 mln zł. W rankingu według zatrudnienia znów przoduje MSL (69 osób) oraz Hill+Knowlton Strategies (56 osób). Co znaczące, w kryzysowym roku na 25 badanych agencji tylko dziewięć zadeklarowało spadek zatrudnienia w 2020 roku, a najbardziej zauważalny wzrost tego wskaźnika odnotowały agencje d*fusion communication (38,1 proc.) i Public Dialog (33,3 proc.).

W rankingach grup firm public relations według przychodu oraz według fee income na pierwszym miejscu znalazła się Grupa Komunikacja Plus z przychodem 105,398 mln zł i fee income w wysokości 22,891 mln zł. To wzrost przychodu o 15,6 proc., a fee income o 16,5 proc. Na podium znalazły się również 38 Group (przychód: 33,615 mln zł – wzrost o 20,2 proc., fee income: 13,960 mln zł – wzrost o 23,9 proc.) oraz, mimo spadku przychodu o 13,5 proc., Garden of Words Group (przychód: 9,585 mln zł, fee income na poziomie 6,283 mln zł (spadek o 12,1 proc.).

O rankingu agencji PR czytaj na Press.pl (https://www.press.pl/magazyn-press/artykul/67851,ranking-firm-pr)

(CP, 03.11.2021)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.