IAB Europe i IAB Polska wzywają do odrzucenia raportu na temat reklam wykorzystujących dane
Kampania jest prowadzona w trakcie prac nt. Ustawy o usługach cyfrowych (fot./Screen/www.afuturewithout manipulation.eu)
IAB Europe i IAB Polska wspólnie wzywają europarlamentarzystów do odrzucenia „wprowadzającego w błąd” raportu na temat reklam wykorzystujących dane.
Autorom wezwania chodzi o opublikowany w październiku raport "The future od online advertising", który stworzyli: Duncan McCann, Will Stronge, Phil Jones. Raport analizuje obawy związane z praktyką reklamy opartej na "śledzeniu" i szczegółowo analizuje najważniejsze trendy na rynku adtech: od odrodzenia reklamy kontekstowej po nowe propozycje Google, Microsoftu i innych. Raport kończy się analizą potencjalnego wpływu zakazu wykorzystywania danych osobowych w reklamie internetowej.
IAB Europe i IAB Polska wspólnie wyrażają zaniepokojenie zainicjowanymi przez Grupę Zielonych/Wolne Przymierze Europejskie w Parlamencie Europejskim kampanią i raportem, które określają ogromną część gospodarki internetowej mianem „manipulacji” i wzywają do wprowadzenia całkowitego zakazu wykorzystywania danych osobowych w reklamie. Zdaniem IAB Europe i IAB Polska oznaczałoby to katastrofę dla europejskich mediów, start-upów i małych firm - zagrożone byłyby tysiące europejskich wydawców mediów cyfrowych, twórców treści, agencji komunikacyjnych, dostawców technologii, przedsiębiorstw e-commerce, przedsiębiorców i twórców oprogramowania.
"W kampanii prezentowany jest wprowadzający w błąd pogląd, jakoby reklama oparta na danych, a w szczególności reklama spersonalizowana, była wyjątkowo szkodliwa i wyłączona spod kontroli użytkowników. Kampania bazuje na wnioskach z raportu, w którym proponuje się absolutne zdelegalizowanie reklamy spersonalizowanej, całkowicie pomijając fakt, że do każdej działalności gospodarczej wykorzystującej dane osobowe stosuje się w pełnym zakresie ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO)" - napisano w proteście IAB Europe i IAB Polska.
Unijni prawodawcy prowadzą obecnie negocjacje, próbując osiągnąć kompromis w sprawie kluczowego pakietu Ustawy o usługach cyfrowych (DSA) - IAB Europe i IAB Polska raport i opartą na nim kampanię postrzegają "wyłącznie jako próbę wprowadzenia w błąd i manipulacji", za to wzywają do "wykorzystania narzędzi egzekwowania prawa, które są już zapisane w RODO".
(AMS, 18.10.2021)