Agora z mniejszą stratą. W drugim półroczu ma nastąpić "odbudowa wyników"
Agora zanotowała mniejszą stratę niż rok temu (fot. Piotr Molęcki/East News)
Grupa Agora zamknęła pierwsze półrocze 2021 roku stratą netto 69,26 mln zł, 21,47 proc. mniejszą niż rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży zmalały o 17,02 proc., do 347,8 mln zł. Grupa prognozuje, że rozpocznie stopniową odbudowę wyników finansowych.
W pierwszym półroczu 2021 r. EBITDA grupy miała wartość 6,6 mln zł, ale w drugim kwartale 2021 r. grupie udało się już wypracować zysk na poziomie EBITDA w - 14,7 mln zł. W II kwartale strata netto wyniosła 9,8 mln zł (75,85 proc. mniejsza niż rok temu).
Strata netto była wyższa niż oczekiwania analityków, ale przychody i EBITDA wyższe od prognoz.
Jak podała spółka, spadek przychodów to rezultat zamknięcia kin Helios trwającego do 20 maja 2021 r. z uwagi na restrykcje wprowadzone przez rząd w związku z walką z pandemią. Z tego samego powodu segment Film i Książka odnotował zmniejszenie wpływów. Spadły one aż o 58,5 proc. do 65,4 mln zł. Wpływy ze sprzedaży biletów do kin sieci Helios wyniosły 16,5 mln zł - o 73,3% mniej niż rok wcześniej. Wzrosły za to przychody z Wydawnictwa Agora (o 16,6 proc. do 24,6 mln zł) oraz z działalności gastronomicznej (o 57,9 proc. do 12,0 mln zł).
W samym drugim kwartale 2021 r. wpływy segmentu Film i Książka wzrosły o 169,1 proc., do 47,1 mln zł. "Tak dynamiczny wzrost był możliwy dzięki otwarciu kin sieci Helios od 21 maja do 30 czerwca 2021 r. W 2020 r. kina pozostawały zamknięte od 12 marca do 5 czerwca decyzją administracyjną" - podano. Z kolei przychody z działalności Wydawnictwa Agora wzrosły o 42,4 proc. do 13,1 mln zł, a przychody z działalności gastronomicznej rozwijanej pod marką Pasibus - do 6,5 mln zł.
Wyższe przychody zarówno w pierwszym półroczu, jak i w drugim kwartale miał segment Internet. Wzrosły one o 11,1 proc. od 101,1 mln zł w pierwszym półroczu, i o 24,3% do 54,2 mln zł w drugim kwartale. Segment Radio wzrósł do 42,9 mln zł w pierwszym półroczu 2021 r. i do 23,0 mln zł w drugim kwartale 2021 r. "Wynikało głównie z powrotu części reklamodawców do działalności biznesowej, co przełożyło się na większą liczbę kampanii reklamowych" - poinformowano.
W pierwszym półroczu 2021 r. do 47,8 mln zł wzrosły wpływy segmentu Reklama Zewnętrzna (o 5,8 proc.), a w drugim kwartale o 139,1 proc. do 31,8 mln zł. "Był to efekt przede wszystkim stopniowego znoszenia obostrzeń sanitarnych i odmrażania gałęzi gospodarki" - podano.
W segmencie Prasa w pierwszym półroczu wpływy wzrosły do 95,9 mln zł, a w samym drugim kwartale 2021 r o 15,6% do 49,6 mln zł dzięki zwiększeniu zarówno wpływów ze sprzedaży reklam, jak i ze sprzedaży wydawnictw.
Jak podkreślono istotny wpływ na koszty miał fakt obniżenia wysokości wynagrodzeń o 20 proc. na sześć miesięcy.
Zarząd Agory szacuje, że w całym 2021 r. przychody grupy wzrosną w stosunku do 2020 r., a grupa rozpocznie stopniową odbudowę wyników finansowych. "Strata operacyjna na poziomie EBIT będzie się zmniejszać, a grupa odnotuje zysk na poziomie EBITDA. Warto jednak pamiętać, że w związku z trudnością w przewidywaniu dalszego rozwoju sytuacji związanej z pandemią i jej skutkami gospodarczymi powyższe założenia mogą być obarczone błędem, a ich trafność dużo mniejsza niż w okresach większej przewidywalności" - podkreślono.
(MNIE, 13.08.2021)