Zenith: wydatki reklamowe rosną dzięki e-commerce i wideo
Globalne wydatki na reklamę o 6 proc. przekroczą w tym roku wynik sprzed pandemii (fot. Pixabay.com)
Globalne wydatki na reklamę wzrosną w 2021 roku o 11,2 proc., a w Polsce - o 8,5 proc. – wynika z raportu „Zenith Advertising Expenditure Forecasts”.
Globalne wydatki na reklamę wyniosą w 2021 roku 669 mld dol., o 40 mld dol. więcej, niż wydano przed pandemią, czyli w 2019 roku. Oznacza to, że przekroczą w tym roku wynik sprzed pandemii - o 6 proc. Na wzrost wydatków reklamowych wpływ mają popyt na reklamę e-commerce, opartą na performance marketingu oraz na reklamę marek promujących się poprzez wideo online. Eksperci Zenith prognozują w perspektywie średnioterminowej dalszy wzrost światowych wydatków na reklamę: w 2022 roku o 6,9 proc., a w 2023 roku – o 5,6 proc.
Wzrosną także wydatki reklamowe w Polsce – szacunkowo o 8,5 proc. na koniec 2021 roku. Twórcy raportu podkreślają, że pozwoli to na niemal całkowite odrobienie strat spowodowanych pandemią koronawirusa w 2020 roku (a różnica w stosunku do wydatków w roku 2019 wyniesie około 85 mln zł, czyli poniżej 1 proc.).
Pod względem rodzaju medium w Polsce najszybciej rosną wydatki na reklamę w internecie – w 2021 roku wzrośnie ona o 12 proc. w porównaniu z 2020 rokiem. Oznacza to, że w stosunku do 2019 roku wzrost wyniesie 17,5 proc. Analitycy wskazują, że taki wzrost znaczenia internetu przełoży się na 42,6 proc. udziału tego medium w torcie reklamowym. W 2021 roku wzrost wydatków reklamowych (w porównaniu z ub.r.) odnotują również: telewizja (wzrost o 6,8 proc.), radio (o 5,7 proc.), outdoor (o 6,5 proc.) i kino (o 30,1 proc.).
„Reklama cyfrowa staje się coraz skuteczniejszym narzędziem wzrostu marki, ponieważ media i handel nadal przenoszą się do sieci, przyciągając większe inwestycje zarówno od dużych marek, jak i małych firm" – skomentował wyniki badań Jonathan Barnard, head of forecasting w Zenith.
(IKO, 27.07.2021)