Facebook, Google, Twitter i TikTok będą ochraniać kobiety w internecie
Social media zobowiązują się m.in. do zapewnienia wskazówek użytkowniczkom, które zechcą zgłosić nadużycie (fot. Pixabay.com)
Cztery z największych na świecie sieci społecznościowych zobowiązały się do przebudowy swoich systemów moderacji, aby przeciwdziałać molestowaniu kobiet na swoich platformach.
Facebook, Google, Twitter i TikTok podpisały zobowiązanie pod przewodnictwem World Wide Web Foundation (WWWF) w celu naprawienia utrzymujących się słabości w radzeniu sobie z przemocą ze względu na płeć w internecie.
Porozumienie pojawia się w środku globalnego forum na rzecz równości płci zwołanego w Paryżu przez UN Women (ONZ Kobiety) - organu Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz Równości Płci i Wzmocnienia Kobiet. Deklarację wspiera list otwarty podpisany przez byłe szefowe państw i światowych przywódców, takich jak Michelle Bachelet (była prezydent Chile) i Graça Machel oraz znane osobistości, w tym piosenkarka Annie Lennox, aktorki Ashley Judd, Gemma Chan i Maisie Williams. W liście wzywają firmy do pełnej realizacji zobowiązań.
Według badania Economist Intelligence Unit z 2021 roku ponad jedna trzecia kobiet na całym świecie doświadczyła nadużyć w internecie, a w przypadku młodszych kobiet prawie połowa. Cztery firmy technologiczne zobowiązały się do rozwiązania tego problemu, koncentrując się na dwóch głównych obszarach budzących obawy na swoich platformach: niemożności kontrolowania przez kobiety, kto może odpowiadać, komentować i angażować się w ich posty oraz brak jasnych i wiarygodnych systemów zgłaszania nadużyć w internecie. Aby ulepszyć pierwszy obszar, firmy zobowiązały się do oferowania użytkowniczkom bardziej szczegółowych ustawień w celu zapewnienia im bezpieczeństwa, na przykład poprzez umożliwienie blokowania agresywnych wpisów bez blokowania całkowicie poszczególnych osób lub umożliwienie ograniczenia udostępniania określonych wiadomości. Firmy zobowiązały się również do używania „prostszego i bardziej przystępnego języka w całym doświadczeniu użytkownika”, aby poprawić dostęp do narzędzi bezpieczeństwa i zmniejszyć liczbę nadużyć, na jakie kobiety są narażone w internecie.
Google, Facebook, Twitter i TikTok zobowiązują się również zapewnić więcej wskazówek użytkowniczkom, które zechcą zgłosić nadużycie, aby problemy nie zostały odrzucone po prostu z powodu niezaznaczenia odpowiednich pól w wewnętrznych systemach sieci społecznościowych.
(MAC, 02.07.2021)