Tandem Media: co trzeci internauta słucha regularnie podcastów
47 proc. słuchaczy podcastów ma wyższe wykształcenie, a 57 proc. to użytkownicy powyżej 35. roku życia (fot. Jonathan Velasquez/Unsplash.com)
Prawie co trzeci polski internauta słucha regularnie podcastów - wynika z badania Tandem Media z Grupy Radiowej Agory.
Z badania Tandem Media, które wykonało Publicis Groupe w listopadzie 2020 roku na 6,4 tys. internautach powyżej 15. roku życia, wynika, że zasięg miesięczny podcastów w Polsce wzrósł z 27 proc. w 2019 do 31 proc. w 2020 roku.
– W samym tylko 2020 roku liczba audycji według katalogu podkasty.info wzrosła aż sześciokrotnie. Warto podkreślić, że słuchalność podcastów w naszym kraju osiągnęła już poziom, który znamy z rynków zachodnich. Zgodnie z danymi Voxnest Polska jest wśród dziesięciu najdynamiczniej rozwijających się podcastowo rynków na świecie - mówi cytowany w komunikacie Michał Dobrzański, szef działu badań Tandem Media.
(fot. materiały prasowe)
Słuchamy głównie dla rozrywki
65 proc. wszystkich słuchaczy to osoby, które zaczęły przygodę z podcastami w ciągu ostatniego roku. Zainteresowaniu podcastami sprzyjały ostatnie wydarzenia - 27 proc. badanych wskazało, że w okresie pandemii poświęcają więcej czasu na słuchanie.
Jednocześnie pandemiczne okoliczności zdecydowały o tym, że podcasty najczęściej słuchane były w domu - tak deklaruje 81 proc. badanych (75 proc. w 2019 roku).
O popularności podcastów decyduje wiele czynników. Do najważniejszych z pewnością można zaliczyć stały dostęp Polaków do internetu i powszechną „smartfonizację". Istotne jest też – częściowo związane z pandemią – zmęczenie ekranami, prowadzące do poszukiwań atrakcyjnych treści audio, które jednocześnie oszczędzają i gospodarują wolny czas. Niemal połowa słuchaczy podcastów włącza je dla rozrywki, żeby odpocząć i zrelaksować się, a ponad jedna trzecia chce dzięki nim dowiedzieć się więcej o świecie.
– Wiele osób szuka w audycjach internetowych na żądanie fachowej wiedzy ekspertów lub dodatkowego zajęcia podczas wykonywania innych czynności. Ulubione tematy podcastów w 2020 r. deklarowane przez uczestników badania to: historia i społeczeństwo, psychologia, lifestyle, kryminały, wiadomości i polityka, muzyka oraz zdrowie – wyjaśnia Radosław Sączek,szef działu produkcji komercyjnych treści audio Tandem Media.
Na smartfonach korzystało z nich 47 proc. badanych (spadek z 73 proc. w 2019 roku), a na laptopach - 26 proc. (spadek z 50 proc.).
47 proc. słuchaczy podcastów ma wyższe wykształcenie, a 57 proc. to użytkownicy powyżej 35. roku życia.
Wiarygodna reklama
Nowe badanie Tandem Media ponownie wskazało też, że słuchacze podcastów to bardzo atrakcyjna dla reklamodawców grupa konsumentów. Połowa słuchaczy to osoby z wyższym wykształceniem, a aż 57 proc. to użytkownicy w wieku powyżej 35. roku życia (wzrost w porównaniu z 2019 r. o 9 pp). Co istotne, odbiorcy podcastów pod względem wiarygodności najwyżej stawiają właśnie to medium, choć wysoko uplasowały się również portale informacyjne oraz radio. Większość badanych deklarowała również kontakt z reklamą związaną z podcastami – aż 69 proc. akceptuje ją w postaci cyklu lub odcinka sponsorowanego, a 68 proc. - rekomendacji konkretnej marki przekazywanej przez twórcę audycji.
Wybieramy kryminały
Najpopularniejszym podcastem w Polsce według platformy muzycznej Spotify jest "Kryminatorium" autorstwa Marcina Myszki, opowiadającego o historiach kryminalnych.
W pierwszej trójce jest też Żurnalista - Rozmowy bez kompromisów, czyli relatywnie nowy podcast, który ruszył pierwszego czerwca. Autor posługujący się pseudonimem Żurnalista rozmawia w nim z inspirującymi go gwiazdami. Gości podcastu byli m.in. prezenterka Paulina Krupińska, modelka Sandra Kubicka oraz prezenter Tomasz Kammel. Numerem trzy na liście najpopularniejszych podcastów Spotify w Polsce jest BEczKA, czyli projekt satyryczny, który jednocześnie udostępniany jest na YouTubie w formie animacji.
Czwartą pozycje zajmuje podcast Śłowiańskie Demony, poruszający tematy mitologii słowiańskiej, ze szczególnym uwzględnieniem demonologii i historii. Jego autorem jest Michał Kuźniar. Pierwszą piątkę zamykają Zagadki Kryminalne, których autorka przedstawia sprawy kryminalne z całego świata.
(KOZ, 18.06.2021)