Apple Podcast po nowemu
Apple Podcasts działa od 2012 roku (fot. Soundtrap/Unsplash.com)
W maju Apple wprowadzi płatne subskrypcje we własnym serwisie podcastowym. Polscy twórcy nie spodziewają się z tego powodu rewolucji.
Podczas wtorkowej konferencji koncern z kalifornijskiego Cupertino zapowiedział wprowadzenie od maja w 170 krajach i regionach zaktualizowanej usługi Apple Podcasts. Najważniejsza zmiana polega na wprowadzeniu opłaty (w Stanach Zjednoczonych 49 centów za miesiąc) za możliwość słuchania podcastów bez reklam i dostęp do wybranych treści oferowany w Apple na wyłączność. Dostęp do bezpłatnych podcastów nie zostanie ograniczony.
Według serwisu Vox.com/Recode twórcy podcastów będą mogli wprowadzać subskrypcje na całe serie lub poszczególne odcinki swoich produkcji. Apple nie będzie wymagał o twórców oferowania podcastów na wyłączność. W pierwszym roku obowiązywania usługi koncern chce zatrzymać dla siebie 30 proc. przychodów generowanych przez twórców, a potem będzie pobierał 15 proc. Do tej pory autorzy podcastów nie otrzymywali żadnych pieniędzy za publikowanie w serwisie streamingowym Apple.
(fot. Apple/materiały prasowe)
Maciej Okraszewski, autor popularnego podcastu "Dział zagraniczny", wskazuje, że zmiany wprowadzane przez Apple będą praktycznie nieodczuwalne na polskim rynku, gdzie dwie trzecie streamingu podcastów obsługuje Spotify. - Dopóki on nie wprowadzi nowości, to nic się zmieni. Poza tym subskrypcje to model nie dla wszystkich. Sprawdzi się w przypadku podcastów specjalistycznych, ale nie w rozrywkowych, które są najpopularniejsze - mówi Okraszewski, który swój model biznesowy opiera na zbiórce prowadzonej w Patronite.pl. - Co tydzień zgłaszają się do mnie reklamodawcy, ale im odmawiam. Inni twórcy korzystają jeszcze z product placement - dodaje Okraszewski.
Zdaniem Michała Michalskiego, prezesa Newonce.media, słuchacze podcastów coraz częściej dostrzegają, że jakościowa treść nie może być tworzona za darmo. - W opozycji do dużych serwisów streamingowych staramy się budować własną bazę z podcastami oferowanymi w ramach naszej aplikacji - mówi Michalski.
Mikołaj Nowak, specjalista ds. cyfrowej transformacji, wskazuje, że Apple nie rozdaje kart na rynku podcastów, ale decyduje się na innowacje, za którymi może pójść konkurencja. - Apple nie wspiera twórców, tylko myśli o zwiększeniu swoich przychodów. Rynek podcastowy to nadal małe pieniądze, więc subskrypcje od Apple należy traktować jako awangardę na tle innych serwisów - komentuje Nowak.
Ostatnie dane dotyczące Apple Podcasts pochodzą z 2018 roku, kiedy zanotowano 50 mld odtworzeń i pobrań wszystkich odcinków podcastów. Wówczas na platformie było ponad 525 tys. aktywnych podcastów z ponad 18,5 mln odcinków w 100 językach i 155 krajach.
(PTD, 23.04.2021)