Gazeta.pl i Wirtualna Polska tworzą kampanie oparte na 1st party cookies
W przeciwieństwie do 3rd party cookies 1st party to dane własne (fot. Glenn Carstens-Peters/Unsplash.com)
Gazeta.pl rozpoczęła tworzenie pierwszych kampanii opartych na 1st party cookies. Robi to już także Wirtualna Polska, a Ringier Axel Springer Polska ma wkrótce rozpocząć testowanie rozwiązań.
W odpowiedzi na informację o likwidacji 3rd party cookies w przeglądarce Chrome, która ma nastąpić w 2022 roku, portal Gazeta.pl wraz z partnerami zrealizował kampanię z wykorzystaniem danych 1st party i targetowania na ich podstawie.
Po całkowitym wygaszeniu 3rd party cookies reklamodawcy, aby utrzymać możliwości targetowania kampanii, będą musieli korzystać z identyfikatorów 1st party. Są to ciasteczka, które mogą być osadzane tylko przez właściciela strony i są niezagrożone zmianami. W przeciwieństwie do 3rd party cookies 1st party to dane własne - w zależności od sytuacji identyfikatory wydawcy bądź klienta.
Bartosz Wysocki, dyrektor handlowy grupy Gazeta.pl, mówi, że świat bez cookies będzie wymagał zwiększenia nakładu pracy na budowanie i umacnianie zaufania na linii użytkownik-ekosystem reklamowy. – Wyzwaniem będzie skuteczne pozyskiwanie i respektowanie zgód użytkowników. To dlatego tak istotne jest innowacyjne podejście w tym zakresie. W Gazeta.pl mamy już doświadczenie w przeprowadzeniu kampanii 1st party i z pewnością będziemy rozwijać ten sposób tworzenia komunikacji reklamowej – mówi.
Gazeta.pl podpisała umowę z OneTrust, firmą dostarczającą rozwiązania technologiczne do zarządzania prywatnością i bezpieczeństwem danych, która pozwoli portalowi być na bieżąco z szybko zmieniającymi się regulacjami, wymogami technologicznymi oraz branżowymi wytycznymi, w tym IAB TCF (Transparency & Consent Framework).
Z 1st party cookies korzysta też Wirtualna Polska. – Własny system reklamowy pozwala nam na skuteczne dopasowanie się do nowych standardów, oczekiwań klientów i platform reklamowych. Równolegle już dzisiaj oferujemy usługę 1Login od WP, która zastępuje identyfikator bazujący na 3rd party cookie, jednocześnie dbając o prywatność użytkowników – mówi Marcin Czeczot, dyrektor ds. performance w Wirtualna Polska Media. – Dla partnerów reklamowych przygotowujemy system WP Metrics, który pozwoli na analizę wyników realizowanych kampanii wielokanałowych. Rozumiejąc konsekwencje zmian zachodzących na rynku, analizujemy inicjatywy w zakresie i sposobie przetwarzania danych na potrzeby reklamowe.
Z kolei Ringier Axel Springer Polska pracuje obecnie nad rozwojem strategii na najbliższy rok w obszarze kampanii 1st party cookies. – Planujemy rozpoczęcie komunikacji z rynkiem pod koniec drugiego kwartału. Wspólnie z partnerami będziemy wkrótce testować kilka rozwiązań – informuje Agnieszka Skrzypek-Makowska, communications manager RASP.
(BAE, 23.03.2021)