IAB Polska: Polacy bardziej wierzą dziennikarzom niż księżom i politykom
73 proc. Polaków nie ufa politykom, a 51 proc. - kapłanom (fot. Piotr Molecki/East News)
Z najnowszego badania IAB Polska "Zaufanie internautów a COVID-19” wynika, że spadło zaufanie do grup społecznych, instytucji i mediów.
Wybuch epidemii niewiele zmienił w postrzeganiu marek – 80 proc. spośród badanych internautów (próba wyniosła 985 osób) zadeklarowało, że w obliczu COVID-19 ich zaufanie do producentów i dostawców usług pozostało bez zmian.
Najmniej ufamy politykom - 73 proc. Polaków nie ma do nich zaufania, a ufa im tylko 13 proc. Więcej badanych ufa dziennikarzom (54 proc.) niż kapłanom (39 proc.). Dziennikarzom nie ufa co trzeci badany (34 proc.), a kapłanom aż połowa (51 proc.). Mediom ufa 68 proc., a nie ufa 22 proc.
Dziennikarzom ufa 54 proc. Polaków, a brak zaufania do nich deklaruje 34 proc. (fot. IAB Polska)
Najwięcej respondentów wierzy informacjom przekazywanym w radiu (72 proc.) i prasie (63 proc.) oraz polskim serwisom internetowym (60 proc.). Zagranicznym serwisom internetowym ufa 57 proc., telewizji - 53 proc. a mediom społecznościowym - 45 proc. Reklamie ufa tylko 21 proc., nie ma do niej zaufania aż 70 proc. badanych.
Tylko 21 proc. badanych ufa reklamie (fot. IAB Polska)
Wysokim zaufaniem cieszy się rodzina - wierzy jej 93 proc. respondentów oraz naukowcy i lekarze - 87 proc.
Spośród instytucji respondenci największym zaufaniem obdarzają uczelnie wyższe (83 proc.), placówki oświatowe (78 proc.) i policję (71 proc.). Najmniej osób ufa rządowi (33 proc.) oraz instytucjom rządowym (46 proc.).
Mediom ufa 55 proc. respondentów (fot. IAB Polska)
(AMS, 07.12.2020)