Polacy już wiedzą, kim jest Iga Świątek
Z badań nad wizerunkiem Świątek wynika, że tenisistka jest postrzegana jako pracowita i waleczna (fot. Piotr Molecki/East News)
Po zwycięstwie Igi Świątek w turnieju French Open firmy Sport Management Polska i Sport Analytics zbadały rozpoznawalność tenisistki. Okazuje się, że zawodniczkę rozpoznaje 61 proc. Polaków.
Badania rozpoczęły się w niedzielę 11 października, dzień po paryskim zwycięstwie Polki, i trwały do poniedziałku. Przeprowadzono je na reprezentatywnej grupie Polaków w wieku 18-54 lat. Na pytanie: czy wiesz, kim jest Iga Świątek, pozytywnie odpowiedziało 61 proc. ankietowanych.
Badanych zapytano także, w jakim stopniu Świątek jest - według nich - osobą znaną w Polsce. Uzyskano wynik 7,04 w dziesięciostopniowej skali (gdzie 1 oznacza osobę zupełnie nieznaną, a 10 - powszechnie znaną).
Większość ankietowanych (57 proc.) uważa, że zwycięstwo Świątek miało charakter historyczny. Część osób określiła je jako wielki (27,3 proc.) lub epokowy (11,9 proc.). 3,4 proc. sukces 19-latki określiło jako "normalny".
Zbadano także nadzieje, jakie Polacy wiążą z karierą sportową Świątek. 47 proc. twierdzi, że Polka powalczy jeszcze kilka sezonów. Nieco mniej, bo 44 proc. odpowiedziało, że zawodniczka zdominuje światowy tenis. 5,2 proc. badanych spodziewa się, że Świątek będzie tylko gwiazdą jednego sezonu.
- Iga Świątek z impetem wdarła się nie tylko do finału French Open, ale i do świadomości Polaków. Oglądalność telewizyjna kolejnych meczów rosła skokowo, a zainteresowanie Polką wzrastało - komentuje Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska. I przytacza kolejne wyniki badań: - Po finale na kortach Roland Garros dumę narodową odczuwało prawie 46 proc. naszych rodaków, a do wzruszenia przyznało się aż 33 proc. ankietowanych. Z marketingowego punktu widzenia interesujący jest także zbiór cech i atrybutów, które Polacy łączą z zawodniczką. Wśród 45 badanych cech dominują: pracowitość, solidność, waleczność, dynamika - wskazuje Kita.
Paweł Chmielowski ze Sport Analytics tłumaczy, że badanie postrzegania wizerunku tenisistki jest istotne dla sponsorów. - Wyniki badania minimalizują ryzyko tego, czy akcentowanie przez potencjalnych sponsorów Igi jej pracowitości, siły i dynamiki jest ważniejsze od cechy wiarygodności. Dzięki wynikom badania sponsorzy mogą dowiedzieć się, dla kogo spośród sympatyków Świątek ważniejsze są wartości rodzinne, motywowanie, prospołeczność, a dla kogo stabilność, prestiż, renoma - wyjaśnia ekspert.
W badaniu sprawdzono także, jak sobotnia wygrana Świątek może wpłynąć na popularność tenisa ziemnego w Polsce. Chęć uprawiania tej dyscypliny bądź rozpoczęcia jej nauki po zwycięstwie Polki zadeklarowało 8,1 proc. respondentów.
Zapytano też, gdzie badani oglądali mecz finałowy. Na pierwszym miejscu znalazła się telewizja (60 proc.). 27 proc. wskazało transmisje w internecie, a 12 proc. - czytało relacje na żywo w internecie.
Zbadano także nadzieje, jakie Polacy wiążą z karierą sportową Świątek. 47 proc. twierdzi, że Polka powalczy jeszcze kilka sezonów. Nieco mniej, bo 44 proc. odpowiedziało, że zawodniczka zdominuje światowy tenis. 5,2 proc. badanych spodziewa się, że Świątek będzie tylko gwiazdą jednego sezonu.
- Iga Świątek z impetem wdarła się nie tylko do finału French Open, ale i do świadomości Polaków. Oglądalność telewizyjna kolejnych meczów rosła skokowo, a zainteresowanie Polką wzrastało - komentuje Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska. I przytacza kolejne wyniki badań: - Po finale na kortach Roland Garros dumę narodową odczuwało prawie 46 proc. naszych rodaków, a do wzruszenia przyznało się aż 33 proc. ankietowanych. Z marketingowego punktu widzenia interesujący jest także zbiór cech i atrybutów, które Polacy łączą z zawodniczką. Wśród 45 badanych cech dominują: pracowitość, solidność, waleczność, dynamika - wskazuje Kita.
Paweł Chmielowski ze Sport Analytics tłumaczy, że badanie postrzegania wizerunku tenisistki jest istotne dla sponsorów. - Wyniki badania minimalizują ryzyko tego, czy akcentowanie przez potencjalnych sponsorów Igi jej pracowitości, siły i dynamiki jest ważniejsze od cechy wiarygodności. Dzięki wynikom badania sponsorzy mogą dowiedzieć się, dla kogo spośród sympatyków Świątek ważniejsze są wartości rodzinne, motywowanie, prospołeczność, a dla kogo stabilność, prestiż, renoma - wyjaśnia ekspert.
W badaniu sprawdzono także, jak sobotnia wygrana Świątek może wpłynąć na popularność tenisa ziemnego w Polsce. Chęć uprawiania tej dyscypliny bądź rozpoczęcia jej nauki po zwycięstwie Polki zadeklarowało 8,1 proc. respondentów.
W odpowiedziach na pytanie, gdzie badani oglądali mecz finałowy, na pierwszym miejscu znalazła się telewizja (60 proc.). 27 proc. wskazało transmisje w internecie, a 12 proc. - czytało relacje na żywo w internecie.
(MTK, 16.10.2020)