Koronawirus to nadal temat numer jeden w serwisach o zdrowiu
Wraz ze wzrostem zachorowań na koronawirusa wzrasta zainteresowanie treściami związanymi ze zdrowiem (fot. engin akyurt/Unsplash.com)
Kolejna fala pandemii przyczynia się do ponownego wzrostu zainteresowania serwisami o zdrowiu – twierdzą wydawcy. Treści związane z koronawirusem są nadal numerem jeden, ale to niejedyny temat, który przyciąga użytkowników.
W marcu, kiedy rozpoczęła się pandemia, większość serwisów z kategorii zdrowie i medycyna zanotowała wzrost zainteresowania swoimi treściami. Wówczas najchętniej odwiedzanym serwisem w tej kategorii był Medonet.pl (Ringier Axel Springer Polska), którego liczba użytkowników wzrosła rok do roku ponaddwukrotnie - z niecałych 5,9 mln do prawie 12,5 mln.
– W marcu, kiedy w Polsce pojawił się pierwszy przypadek koronawirusa, Medonet zanotował rekordowy wzrost zainteresowania. Nadal utrzymuje się ono na wysokim poziomie, chociaż w okresie wakacyjnym widać było niewielkie spadki – mówi Anna Zimny-Zając, redaktorka naczelna Medonet.pl.
Podobny trend obserwuje Łukasz Sawala, szef redakcji internetowej Radiozet.pl. – W okresie letnim rzeczywiście obserwowaliśmy spadek zainteresowania taką tematyką, ale nie był on gwałtowny. Tak naprawdę temat koronawirusa tylko przycichł na moment, a wraz ze wzrostem zachorowań coraz więcej osób szuka informacji na ten temat – mówi Sawala.
Także Paulina Gumowska, redaktor naczelna obszaru Styl Życia w Wirtualnej Polsce, zauważyła tę zmianę. – Największy wzrost zainteresowania tematyką koronawirusową odnotowaliśmy w marcu, kwietniu i maju, od czerwca treści te nadal bardzo interesują naszych użytkowników, ale nie tak mocno jak na początku pandemii. Dziś zainteresowanie jest na stałym poziomie – twierdzi Gumowska.
Jak wynika z danych Gemius/PBI, w sierpniu serwis Medonet.pl (RAS Polska) odwiedziło 8,02 mln użytkowników (wzrost o 40,71 proc. w porównaniu z sierpniem 2019 roku). Dalej znalazły się: Abczdrowie.pl (Wirtualna Polska) - 7,38 mln (wzrost o 70,99 proc.), Poradnikzdrowie.pl (Grupa ZPR) - 5,66 mln (wzrost o 21,32 proc.), Mp.pl (Medycyna Praktyczna) - 4,18 mln (spadek o 11,74 proc.), Znanylekarz.pl (DocPlanner) - 3,35 mln (spadek o 0,65 proc.), Medme.pl (Pelion) - 2,08 mln (spadek o 21,58 proc.), Zdrowie.wprost.pl (PMPG Polskie Media) - 1,50 mln (w zeszłym roku poniżej progu), Pacjenci.pl (Iberion) - 1,43 mln (w zeszłym roku poniżej progu), Zdrowie.radiozet.pl (Eurozet) - 1,23 mln (wzrost o 42,31 proc.), Wiadomosci.onet.pl/medycyna-i-zdrowie (RASP) - 0,97 mln (spadek o 65,89 proc.).
Zimny-Zając zaznacza, że koronawirus to absolutny numer jeden wśród tematów, jednak niejedyny, który przyciąga czytelników. – Obserwujemy obecnie szczególne zainteresowanie chorobami towarzyszącymi, które zwiększają ryzyko ciężkiego przebiegu choroby Covid-19 – mówi Zimny-Zając. I dodaje, że w związku z rozprzestrzenianiem się dezinformujących treści o pandemii, Medonet stawia na teksty oparte na wiedzy naukowej i zweryfikowanej przez ekspertów.
Sawala zwraca uwagę, że zainteresowanie tematami pandemicznymi nadal się utrzymuje, ale odbiorcy oczekują już trochę innych treści. – Teraz każdy już wie, co to Covid-19 i jakie są jego symptomy. Dlatego obecnie stawiamy na treści związane z profilaktyką i tym, jak koronawirus wpływa na naszą codzienność – mówi Sawala.
Gumowska przekonuje, że wśród najpopularniejszych tekstów we wrześniu były rozmowy ze specjalistami dotyczące rosnącej liczby zakażeń i historie ozdrowieńców. – We wrześniu ruszyliśmy z akcją społeczną #DbajNiePanikuj. Promuje ją spot, w którym wzięły udział osoby, które zwycięsko wyszły z walki z koronawirusem. Ozdrowieńcy opowiadają nie tylko o tym, jak u nich przebiegała choroba, ale też apelują o to, by o siebie dbać, by nie bagatelizować zagrożenia – tłumaczy Gumowska.
Gemius/PBI podaje, że pod względem liczby odsłon pierwszy był serwis Abczdrowie.pl - 44,6 mln (wzrost o 84,55 proc.). Kolejne w tej kategorii były serwisy: Medonet.pl - 41,5 mln (wzrost o 143,21 proc.) oraz Poradnikzdrowie.pl - 18,7 mln (wzrost o 32,02 proc.).
(BAE, 29.09.2020)