Agora prognozuje, że w 2020 roku rynek reklamy zmniejszy się o 8-12 proc.
Spadek wydatków na reklamę zewnętrzną szacowany jest na 29-33 proc. (fot. materiały prasowe)
Agora szacuje, że w całym 2020 roku reklamodawcy ograniczą wydatki na promocję towarów i usług o 8-12 proc. w porównaniu z 2019 rokiem. Największe spadki dotkną kina, najmniejsze - reklamy w internecie.
Spółka największych spadków wydatków na reklamę spodziewa się w segmencie kinowym: 58-62 proc. Spadki wydatków na reklamę zewnętrzną mogą wynieść 29-33 proc., w czasopismach – 24-28 proc., w dziennikach – 20-24 proc., w telewizji i radiu – 10-14 proc. W reklamie internetowej wartość wydatków może wahać się pomiędzy spadkiem o 1 proc. a wzrostem o 3 proc.
To mniej niż Agora prognozowała po pierwszym kwartale (wtedy spółka spodziewała się, że cały rynku reklamy spadnie o 20-25 proc.). "Wstępne dane związane z kolejnymi kwartałami 2020 r. pokazują zmniejszenie się skali spadków wpływów reklamowych i powrót reklamodawców do mediów" - napisano w sprawozdaniu spółki.
Agora podkreśla, że ze względu na trudność w przewidzeniu dalszego rozwoju sytuacji związanej z pandemią i jej skutkami gospodarczymi trafność prognoz może być dużo mniejsza niż zazwyczaj.
Zgodnie z szacunkami spółki w drugim kwartale tego roku wartość polskiego rynku reklamowego wyniosła ok. 1,9 mld zł (spadek o 28,5 proc. w stosunku do drugiego kwartału 2019 roku).
(JSX, 28.09.2020)